Hej,

Idag hade vi en Reliningfirma på besök för en gratis inspektion av våra avloppsrör. Alla rör på ovanvåningen och ner till källaren är nyligen bytta så det är "bara" källaren kvar.

Rören såg givet ålder (byggt 1957) bra ut så verkar inte vara någon omedelbar fara. Totalt är det 12 meter, 3 brunnar och en spolbrunn som vi bad om offert på. Tvättstuga och toalett kommer fixas om några år så det får tas i etapp två.

Totalt landade offerten på 220k vilket känns vansinnigt dyrt. Material och hyra av bilmaskin etc borde väl inte gå på mer än 10k.

Nu till min fråga, byta brunnar känns som ett relativt enkelt ingrepp som jag kan göra själv. Är det urbota dumt att göra det utan att byta rören?

Kan man som lagom händig byta allt själv, dvs rör och brunnar? Känns ju rätt enkelt när man kollar på bilder.
 
Mer än 10k att byta, men för 220k kan du leja bort allt och ändå komma undan billigt.

ta in en billig rivfirma, låt en rörmockare koppla ihop allt och låt någon anna. Gjuta igen allt.
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle bila upp alla rör och sedan ta dit en rörmokaren. Jag gissar att om alla rör är frilagda så tar det inte mer än 1-2 dagar för honom att byta ut rören. Sedan kan du fylla i. och gjuta. om man är händig så fikar man det själv.. det är ju bara som ett stort lego. Min erfarenhet är att det går väldigt fort för en rörmokare och då slipper du vara utan avlopp under så lång tid.
 
  • Gilla
Rakosten och 1 till
  • Laddar…
Är det rören alt brunnar som är dyra eller är det något annat i materialväg som kostar?
 
W williamspäron skrev:
Är det rören alt brunnar som är dyra eller är det något annat i materialväg som kostar?
Vi hade rörmokare som nyligen bytte avlopp i källare och ut till tomtgräns åt oss. Materialkostnaden invändigt är låg. Själva rören kostar någon hundring per meter. Purus enklare golvbrunnar kostar kanske 300-400kr styck. Tillkommer gör såklart betong och ev. flytspackel för återställning.
 
  • Gilla
williamspäron
  • Laddar…
När det gäller själva bytet som sådant hade jag väntat så länge det går med ett byte om ni inte har problem med stopp eller ska göra fint och ändå vill passa på. 220 000kr låter också väldigt mycket. Betydligt mer än för oss och vi hade över 20m invändigt och lika mycket utvändigt.
 
Det är i ett rum vi vill lägga stengolv. Gör vi det har vi ju med det spikat att det blir relining, om vi inte vill bila upp allt igen.
Kanske bättre att fokusera på att bara byta brunnarna?
 
B
Jag bilade ur stammarna i källaren och grävde hela vägen till utgående brunn i tomtgräns. Hyrde en minigrävare ett antal dagar.

Jag tror inte jag la så mycket mer än 10000kr för material kanske 15000, + hyran för grävmaskinen. Jag grävde parallellt med gamla rören utvändigt, så det var bara korta avbrott på ett par h, när man kopplade ur det gamla och kopplade in det nya.

Sedan blev det ju delar av huset som var utan avlopp under en kort period när jag kopplade om. När jag bilade bort rören I plattan, så hade jag tillfälligt lagt rör ovanpå plattan med fall, så avloppet fungerade normalt även om det var högst tillfälliga dragningar.

Men det är ju ett jobb som tar en hel del tid. Och tid är ju pengar. Vad är din tid värd? Det är inte gjort I en handvändning. Det är många timmar. Och tungt ibland (för en kontorsarbetare). Men det är inte ett svårt arbete. Återställning av golv I källaren kostar ju en del, exkluderat ovan.
 
Bra input! Som tur är är ledning från huset ut bytt för 10 år sedan i samband med dränering så den delen slipper jag som tur är.
 
Hur ser inkommande vattenledning ut ? Är det garvat?
 
Nej, plast så det är också fräscht. Bytte mätare och kopplingar när vi flyttade in då de inte var bytta.
 
Mina erfarenheter av rellining är att det funkar på större cementrör, kvalitén varierar otroligt mycket. Lodrätta stammar är lättast att få bra

Golvbrunnar suger. Det blir ojämt och eländigt. De räcker med en lite hängdroppe i ett hörn som resulterar i en hårsamlare. Rostmissfärgningar kommer igenom efter nått år.

Enda röret jag skulle köra på är utgående cementrör om det är ek gammal byggnad.
 
Så givet att vi inte har några problem med stopp, är det helt uppåt väggarna att nöja mig med att byta brunnar och låta resten vara?
 
W williamspäron skrev:
Så givet att vi inte har några problem med stopp, är det helt uppåt väggarna att nöja mig med att byta brunnar och låta resten vara?
Jag är ingen expert så kan inte svara på om det är helt uppåt väggarna. Men om jag ändå skulle hacka upp golvbrunnarna så skulle jag nog passa på att såga upp för nya rör samtidigt. Men allt beror på förutsättningarna, ska du under massa väggar är ju jobbet större. Är befintliga rör av keramik så håller de längre än betong. Är det ett stengolv av natursten för 1000kr/kvm+arbete är det ju inte så kul att hacka upp även om tio år har gått. Det är inte säkert att relining är ett bra alternativ då. Rören kan ha börjat vittra sönder och släppt lite i skarvarna. Du får helt enkelt väga kostnaden och arbetsinsatsen kontra tryggheten att veta att allt är i nyskick.
 
Bra input. Alla rör är av järn och det är inget golv av värde som skulle ryka. Så kanske lika bra att ta tag i det och byta allt förutom wc och tvättstuga som får vara ett tag till.

220k för reclining känns dock galet. Gör hellre grovarbetet själv och tar hit en rörmokare för den delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.