Köp 6mm polykarbonat som du skruvar in i karmen från insidan (kan även fogas fast mot innerglaset)
*helt transparent
* sänker U-värdet på fönstret
*sjukt svårt att ta sig igenom
*minimerar Fritzel känslan...

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D
Skruvar man in den i karmen går det inte att öppna fönstret, och sedan är det nog betydligt dyrare med 6mm än galler. Då kan man lika gärna sätta in laminerad fast glasfönster.
Sätter man den i fönsterbågen så bryter man upp den med kofot eller skruvmejsel.
 
DMOL skrev:
Skruvar man in den i karmen går det inte att öppna fönstret, och sedan är det nog betydligt dyrare med 6mm än galler. Då kan man lika gärna sätta in laminerad fast glasfönster.
Sätter man den i fönsterbågen så bryter man upp den med kofot eller skruvmejsel.
Hur ofta öppnar man källarfönster om man inet har detta som boyta?:x
Visst är lamellglas bra, men jämföra det med poly går inte om du inte går upp på skyddsklass P6B, för att inte tala om vikten... polycarbonat och bra fönsterlås, kan det vara något?

Med vänlig hälsning, fremax
 
DMOL skrev:
Envägsskruv... ska du ta bort dem så använd en dremmel eller liknande. Finns speciella verktygbits också men de fungerar oftast inte så bra om man nu inte förborrat med lite större diameter så skruven är lätt att få upp.
Slipa bort skallarna menar du?
Men är det så lätt, är det inte hårdare material i dessa skruvar?
 
D
Nej det räcker med att slipa ned dalarna i huvudet med diamantkap.
 
Ett problem om man har träbågar - som jag hört talas om iaf - är att tjuvarna fäster en lina i fönsterbågen och sen drar loss alltihopa med bil.
Dessutom har man ju ofta gångjärnen på utsidan (åtminstone jag), och de går ju lätt att knacka bort.
Hur 17 skyddar man sig mot sånt?? Tänker mycket på det.
 
ricebridge skrev:
Ett problem om man har träbågar - som jag hört talas om iaf - är att tjuvarna fäster en lina i fönsterbågen och sen drar loss alltihopa med bil.
Dessutom har man ju ofta gångjärnen på utsidan (åtminstone jag), och de går ju lätt att knacka bort.
Hur 17 skyddar man sig mot sånt?? Tänker mycket på det.
Det går så klart inte att skydda sig mot allt och alla. Det går bara att försvåra och försena för den som verkligen vill in. Men väl inne så går ju larmet. Inget heltäckande skydd det heller så klart. Men ännu en besvärande omständighet i alla fall.
 
Jag tänkte sätta öppningsbara galler för mina källarfönster, det blir en Z-formad ram i fönstersmygen och sen blir själva luckans ram med L-profiler. Helst i rostfritt men förmodligen lär det väl bli målat bara.
Blir gångjärn i överkant och hänglås i underkant och sen en ögla i taket så man kan ställa dem i öppet läge.

Alltså mina källarfönster är ganska stora, eller dessa två är i alla fall. Det är lite sutterängliknande hus (är väl så det kallas när halva källaren är under jord väl?) så i denna ändan så är källarfönstren i storlek med dem på en friggebod typ.

Det jag undrar över är val av nät. Tänkte mig liknande såna som finns på släpkärror (de kallades visst "krenelerat" galler fick jag se efter lite googling. Problemet med dessa är dock att gallret bara var 2mm i diameter. Jag vill ju lixom inte att man tar sig in med en bultsax bara.

Då kollade jag vidare på armeringsnät, men näe... Avstånden är allderles för stora, meningen är ju inte att komma in med armen in mellan rutorna.

Så vad ska jag handla istället?
 
E EPG skrev:
Jag tänkte sätta öppningsbara galler för mina källarfönster, det blir en Z-formad ram i fönstersmygen och sen blir själva luckans ram med L-profiler. Helst i rostfritt men förmodligen lär det väl bli målat bara.
Blir gångjärn i överkant och hänglås i underkant och sen en ögla i taket så man kan ställa dem i öppet läge.

Alltså mina källarfönster är ganska stora, eller dessa två är i alla fall. Det är lite sutterängliknande hus (är väl så det kallas när halva källaren är under jord väl?) så i denna ändan så är källarfönstren i storlek med dem på en friggebod typ.

Det jag undrar över är val av nät. Tänkte mig liknande såna som finns på släpkärror (de kallades visst "krenelerat" galler fick jag se efter lite googling. Problemet med dessa är dock att gallret bara var 2mm i diameter. Jag vill ju lixom inte att man tar sig in med en bultsax bara.

Då kollade jag vidare på armeringsnät, men näe... Avstånden är allderles för stora, meningen är ju inte att komma in med armen in mellan rutorna.

Så vad ska jag handla istället?
polycarbonat , gärna 6mm. Har det innanför källarfönster hemma. Bättre u-värde, 100% transparent, och jag vill gärna se tjuven som tar sig igenom detta utan att väcka hela området

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
EPG
  • Laddar…
Skulle väl funka men i mitt fall behöver man inte kunna se igenom eftersom att jag har frostat glas i alla fall just av den anledningen att jag inte vill att folk ska se vad jag har där inne.
Och U-värdet spelar mindre roll eftersom att jag redan har 3-glasfönster.
 
B
@EPG kanske beställa något från en smidesbutik? Går nog att få något som är lite estetiskt snyggt.

Öppningsbart är inte fel, även om man inte behöver ventilera kanske man behöver ta in långa byggmaterial eller liknande.
 
Ja , men hur kul är det att se ett galler inifrån om man inte heter Josef.. ta polly och montera på karmen invändigt eller på fönsterbågen (dock finns risken att man bryter upp fönstret då) helt osynligt.
Jag har monterat med 4st ”vingmuttrar” av plast modell större , så om man skulle vara fast i källaren vid tex en brand skulle man snabbt kunna skruva bort skyddet.
Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Grejen är väl den att jag använder källaren mest som en verkstad och förråd så det är inte hela världen om det blir lite Fritzlvarning.

Vad är Polly? Du menar inte Molly?

Mina fönster är polska PVC-fönster som öppnas inåt så ska det monteras nåt så är det nog in i betongen i fönstersmygen.

Beställa något från nån smed går ju men jag hade tänkt det kunde vara kul att svetsa ihop någonting själv av lite metallprofiler. Alternativet är att jag pular ihop ramarna och sen lämnar jag in dem till någon annan som gör själva gallret iofs. :thinking:
 
E EPG skrev:
Vad är Polly? Du menar inte Molly?
Är kanske polycarbonat som avses.

Vill man inte göra det själv kan man ju titta på www.gallerbolaget.se t.ex.
 
  • Gilla
sundh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.