Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
 
  • Gilla
Filip David Bjurling och 3 till
  • Laddar…
Kostnaden är irrelevant. Vad brukar du ha för förbrukning under vintermånaderna?
 
  • Gilla
henric78 och 11 till
  • Laddar…
1900 kWh med bergvärme för december är högt för ett så pass litet hus.

Den elektriska golvvärmen i ett äldre hus som troligtvis saknar tilläggsisolering i golvet kan stå för 25% av din förbrukning för månaden.
 
  • Gilla
henric78 och 16 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kostnaden är irrelevant. Vad brukar du ha för förbrukning under vintermånaderna?
runt 1500 kwh om jag skulle dra ett snitt har det varit de månaderna när det är som kallast sen 2017 då jag flyttade in
 
  • Gilla
Phdanielw och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
1900 kWh med bergvärme för december är högt för ett så pass litet hus.

Den elektriska golvvärmen i ett äldre hus som troligtvis saknar tilläggsisolering i golvet kan stå för 25% av din förbrukning för månaden.
Oj tror du den drar så mkt? Det är relativt litet badrum men jag måste ha den på 6,5 eller 7 alltså nästan öl max finns från 1-7 i stryka eller vad man ska säga för att märka att det blir varmt. Lägger jag på 3-4 känns golvet ändå kallt. Badrummet är rätt gammalt vet ej när men det kakel och klinker men säkert från sent 90 eller början 20-talet.
 
  • Gilla
Amatör-Ted och 2 till
  • Laddar…
December var ovanligt kall, så att det gått 300-400 kWh mer än snittet tycker inte jag verkar konstigt.
Sen är ju nästa fråga vad man kan göra för att spara energi och då är nog golvvärmen en kandidat att börja med.
 
  • Gilla
PeterBG och 15 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
December var ovanligt kall, så att det gått 300-400 kWh mer än snittet tycker inte jag verkar konstigt.
Sen är ju nästa fråga vad man kan göra för att spara energi och då är nog golvvärmen en kandidat att börja med.
stängde av den nu direkt. Hoppas det hjälper lite iaf
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
En annan sak att kolla kan vara att begränsa eller stänga av eftervärmen i FTX systemet om den är igång.
 
  • Gilla
Carl.Alm och 10 till
  • Laddar…
Kan ju vara enorm skillnad på ditt och grannens hus tänker jag. Båda är ganska gamla men
har dom tilläggsisolerat?
Har dom treglasfönster och du inte?
Har dom 19 grader och du 22?
Duschar dom 1gång i veckan och du varje dag?

Så att jämföra är lite svårt så du tänker på det :)
 
  • Gilla
henric78 och 25 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
En annan sak att kolla kan vara att begränsa eller stänga av eftervärmen i FTX systemet om den är igång.
jorå den är igång provade stänga av den helt men fick direkt klagomål från frugan om att hon tyckte sig känna att det blåser kallt på henne men har iaf sänkt tempen så den brukar ligga på 10-30 % av sin kapacitet
 
  • Gilla
  • Haha
Igen och 8 till
  • Laddar…
D Droynas skrev:
Kan ju vara enorm skillnad på ditt och grannens hus tänker jag. Båda är ganska gamla men
har dom tilläggsisolerat?
Har dom treglasfönster och du inte?
Har dom 19 grader och du 22?
Duschar dom 1gång i veckan och du varje dag?
Så att jämföra är lite svårt så du tänker på det :)
båda har 3 glas och det är också en barnfamilj. Dock har de runt 21 och ingen elvärme i badrum osv. Sen är min bergvärmepump från 2005 och hans luftvärmepump 2021 så det har nog påverkan också.
 
A Aussiegrit skrev:
jorå den är igång provade stänga av den helt men fick direkt klagomål från frugan om att hon tyckte sig känna att det blåser kallt på henne men har iaf sänkt tempen så den brukar ligga på 10-30 % av sin kapacitet
Det är väl det som är grundproblemet. Antingen accepterar ni 1900 kWh en kall månad och har det behagligt i huset, eller så stänger ni av golvvärmen och tilluftvärmen, sparar 600 kWh och går runt och fryser.

Förbrukningen i sig tycker inte jag är anmärkningsvärt hög, så vill ni minska kostnaden är det i första hand elavtalet ni ska se över.
 
  • Gilla
henric78 och 20 till
  • Laddar…
Vet du hur djupt borrhålet är? Kan ju kyla ned berget om det inte är nog djupt men det borde väl komma senare på säsongen kanske. Sen tror jag inte på att din granne förbrukat 1000 kwh i december. Jag ligger en bit under 2000 kwh med LVP + direktel men huset är lite mindre, nybyggt och välisolerat. Då eldar vi en hel del i kaminen också.
 
  • Gilla
  • Wow
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Kallson Kallson skrev:
Vet du hur djupt borrhålet är? Kan ju kyla ned berget om det inte är nog djupt men det borde väl komma senare på säsongen kanske. Sen tror jag inte på att din granne förbrukat 1000 kwh i december. Jag ligger en bit under 2000 kwh med LVP + direktel men huset är lite mindre, nybyggt och välisolerat. Då eldar vi en hel del i kaminen också.
Tror det är 125 eller 135m. Håller med dig , ska kolla om det stämmer med honom igen han kanske kollade för oktober.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
Tror det är 125 eller 135m. Håller med dig , ska kolla om det stämmer med honom igen han kanske kollade för oktober.
november*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.