Jag har snöat in lite på det engelska fenomenet att man i London byggt ut källarna i hus med flera våningar. Det kallas isbergshus och har varit några galna skapelser.
Utöver detta så gör folk lite mer beskedliga källarsänkningar och det fick mig att tänka till.

Ett hus i släkten som jag har möjlighet att köpa består av tre bra våningar men en källare med ganska lågt i tak.
Där finns garage idag, men det är hyfsat trångt och en stor SUV av idag kommer inte in.

Tanken var då; sänka golvet så att garaget blir större så man kan få in SUVen och dessutom hänga av en takbox på en takhållare. I andra änden av källaren hade man också kunnat bygga en pool.
Frågan är nu hur vanligt detta är att göra i Sverige och hur omständigt det är att få bygglov för detta?
Huset är från 1929.
 
Blir nog billigare att bygga ett garage bredvid. Men allt går :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
Det finns väl minst en som förlängt källarväggarna nedåt på byggahus, jag hittar inte riktigt den. Men sök lite så hittar du nog.

Jag går själv i tankarna att bättra på takhöjden i min källare, men det är inget litet jobb man gör på en helg.

Kolla den länken, jag har inte lagt någon tid på att kolla om det är rimligt
https://gds.se/hus/kim-sparade-62-500-kr
 
  • Gilla
TessinDenYngsta
  • Laddar…
Vi sänkte golvet hos i min systers förra hus, upptäckte varför plattan var så tunn Och takhöjden var så låg i källaren… berg…

7 månader senare hade vi bilat/spräckt bort ner emot 1.3M och fraktat bort berg/grus/sand/betong för ca 70m2 och kunnat gjuta (samt isolerade) en ny platta med vattenburen golvvärme.

se gamla nivån av org. Golvet
Renoveringsarbete i källare med borttagning av berg och gjutning av nytt golv med vattenburen golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Screew och 4 till
  • Laddar…
Blev slutresultatet bra? Hur gjorde ni med grunden för att inte ytterväggarna skulle bli instabila? Dyrt?

sir_daniel sir_daniel skrev:
Vi sänkte golvet hos i min systers förra hus, upptäckte varför plattan var så tunn Och takhöjden var så låg i källaren… berg…

7 månader senare hade vi bilat/spräckt bort ner emot 1.3M och fraktat bort berg/grus/sand/betong för ca 70m2 och kunnat gjuta (samt isolerade) en ny platta med vattenburen golvvärme.

se gamla nivån av org. Golvet
[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.