J
L Lutte skrev:
Att uppfostra är ett bra råd men även om man försöker så är barn just barn. Vill man ha strykrädda barn så går det att lära dom att ge fan i vad man än vill.

Men nu var det ett barn och nu har vi haft tur med våra 3 att dom inte slagit sönder en tv men grannarnas har ninjat sönder typ 5st.

Så om han är o slår så köp en billig skänk från Ikea som hindrar han från att komma åt, kastar han saker så får du hämta inspiration från någon av dom svenska semesterorterna även känt som anstalt.

Har du inte redan drulle på din hemförsäkring så passa på att uppgradera den medans terro.. barnet är litet, inte första saken som kommer pajja.
Har drulle men märkte i och med skadeanmälan av nuvarande tv att den duger knappast ! Efter åldersavdraget och självrisk får jag knappast nåt för 3 år gammal tv.
Åldersavdraget är ändå ganska stor. Separat tilläggsförsäkring för tv skulle jag rekommendera.
 
R
Haha skojar ni eller?!
Jag har inte haft några problem med att lära 3 barn att man inte rör tv:n, detta utan att hota dom (som vissa verkar tro är enda lösningen här i tråden).
Lär inte vara några problem att lära minsta barnet heller när hon blir tillräckligt stor för att börja gå.

Man är bestämd redan från början att man inte rör skärmen, de lär sig.
Förstärkaren har varit svårare dock då de gärna vill vrida på rattarna.

Men vi har haft många av barnens kompisar hemma som verkligen inte blivit uppfostrade gällandes skärmar etc. och klättrar och försökt slå/trycka på tv:n.

Ni som föräldrar bestämmer vad barnen får och inte får göra.. var bestämd.
Bara löjliga kommentarer om hot och stryk här, ni ska inte ha barn om ni utövar dessa taktiker.
 
  • Gilla
Famipan och 1 till
  • Laddar…
Ring försäkringsbolaget. Mitt Länsförsäkringar ersatte kostnaden för var en ny panel skulle kosta i reparation. Pengarna räckte till halva kostnaden för den nya TV
Jag har också OLED.
 
R
N Nalleman64 skrev:
Tacka vet jag CRT-TV!
Hittade du den på antikrundan?
 
Trollvarning på detta.
Projektor- tyvärr har bestämt mig för OLED.
Drulleförsäkring- åldersavdrag.

Det enkla, sätt tv jäveln högre, kommenteras ej. Stäng tråden. Hen har redan fått sina alternativ.
 
N
R RalleB skrev:
Hittade du den på antikrundan?
Knappast men jag har tre stycken som är i bruk och två helt nya (oanvända kanske än ett bättre ord). Jag är nämligen sådan att jag inte slänger det som fungerar utmärkt bara för att ha det senaste. Klarar mig t.ex. alldeles förträffligt bra med bild i SD istället för HD.
Var och en gör givetvis sina egna val och väljer vad de vill lägga pengar på. Jag moraliserar alltså inte på något vis över den som köper en OLED-TV.
Själv är jag lyckligt skuldfri med hus och bil betalt. Men med "bara" tjock-TV i kåken. :)
 
J Jens33 skrev:
Har drulle men märkte i och med skadeanmälan av nuvarande tv att den duger knappast ! Efter åldersavdraget och självrisk får jag knappast nåt för 3 år gammal tv.
Åldersavdraget är ändå ganska stor. Separat tilläggsförsäkring för tv skulle jag rekommendera.
Märkte samma när grabbens tv begick självmord, fick 500kr för 3 år gammal tv som kostade 14 ny. Frågade hur dom tänkte sig att jag skulle hitta ny likvärdig för dom pengarna men fick bara ett goddag yxskaft svar på den.

Däremot hade jag något tillägg så hade jag själv typ tappat den vid ommöblering hade det varit utan avdrag och självrisk.
 
J
R RalleB skrev:
Haha skojar ni eller?!
Jag har inte haft några problem med att lära 3 barn att man inte rör tv:n, detta utan att hota dom (som vissa verkar tro är enda lösningen här i tråden).
Lär inte vara några problem att lära minsta barnet heller när hon blir tillräckligt stor för att börja gå.

Man är bestämd redan från början att man inte rör skärmen, de lär sig.
Förstärkaren har varit svårare dock då de gärna vill vrida på rattarna.

Men vi har haft många av barnens kompisar hemma som verkligen inte blivit uppfostrade gällandes skärmar etc. och klättrar och försökt slå/trycka på tv:n.

Ni som föräldrar bestämmer vad barnen får och inte får göra.. var bestämd.
Bara löjliga kommentarer om hot och stryk här, ni ska inte ha barn om ni utövar dessa taktiker.
Det är lättare sagt än gjort.
Vår barnpsykolog säger att man inte ska neka barnet för mycket tills 3 årsåldern.
Annars blir de passiva.
 
  • Haha
Totte_S
  • Laddar…
J
L Lutte skrev:
Märkte samma när grabbens tv begick självmord, fick 500kr för 3 år gammal tv som kostade 14 ny. Frågade hur dom tänkte sig att jag skulle hitta ny likvärdig för dom pengarna men fick bara ett goddag yxskaft svar på den.

Däremot hade jag något tillägg så hade jag själv typ tappat den vid ommöblering hade det varit utan avdrag och självrisk.
Ja, kanske Modernas Care Pack skulle vara ett bra alternativ.
Den har varken självrisk eller åldersavdrag.
 
J Jens33 skrev:
Det är lättare sagt än gjort.
Vår barnpsykolog säger att man inte ska neka barnet för mycket tills 3 årsåldern.
Annars blir de passiva.[/QUOTE
Dom lugnar nog ner sig vid 3-4 år, sen börjar dom röja igen vid 17-18 ;)
 
J
john68 john68 skrev:
Funderade ett varv till. Du sitter knappast på en pall med 90 graders vinkel på kroppen och kollar på tv? Ingen vettig har väl en tv i ögonhöjd!!!
Du sitter troligen i en fotölj eller soffa och då är du tillbakalutad. Vinkel kanske 23 grader? På tre meter så kan du då höja tvn rejält så att en tvååring inte når och ni får en bra vinkel på nacken och inte behöver sitta som om ni kollade i mobilen (gamnacke)
Nä, det där är lätt fixat. Om man vill.
Sånt kan man räkna på.
320 cm till TV och ca 95 cm ögonhöjd.
23 graders vinkel ger 95 + 136= 231 cm
Alltså tvns mitt punkt ska hamna 231 cm från marken.
Med tanke på att jag har 280 takhöjd då låter det inte vettigt.
15 graders ger 95+85 =180 cm fortfarande hög.
 
Hus tomte Hus tomte skrev:
nånstans måste man dra gränsen..

om du skyddar tv:n så låter du ju lillkillen bestämma..

Mina kids skulle aldrig i helvetet slå på tv:n eller inget annat heller för den delen..

låter hård men e snäll


Du måste nog stoppa ner foten mer än skydda allt från lillkillen;)
Du kanske skulle prova att ha barn med en blandning av funktionsnedsättningar. Att skriva "sätta ner foten" är ett besserwisser problem du har, där du varken kan eller vill sätta dig in i andras situationer.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Man kan lära ungar att hålla tassarna borta från känsliga prylar utan att hota med stryk osv.

Har fungerat mycket bra på våra ungar, samt barnbarnen. Även hundar/valpar har varit rätt enkla att lära vad de får göra och inte oavsett om husse/matte är på plats eller ej. De fattar snabbt hur de ska bete sig och det beror inte på att de skulle känna sig rädda att få stryk, aldrig någonsin

Men visst, går inte detta av en eller annan anledning så får man ju köra med vettiga skyddsstrategier som nämnts, göra saker fysiskt oåtkomliga. Vi har aldrig behövt göra så men jag kan tänka mig att det kan behövas i vissa fall.
Bull shit!
 
  • Arg
Lilak
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Bull shit!
Prova... jag lovar att du får en hund att göra det du vill betydligt snabbare med belöning än med stryk
 
  • Gilla
Famipan och 1 till
  • Laddar…
Naturligtvis, stryk eller hot om stryk är aldrig ett alternativ och det var inte det jag menade var bull shit.

Även om man inte hotar med stryk så är det inte så lätt som @Harald Blåtumme lät påskina och det är just därför det finns tex checklistor för att barnsäkra ett hem. Även om @Harald Blåtumme aldrig har förvarat maskindiskmedel oåtkomligt eller de vassa knivarna så tycker jag nog att det är en lämplig åtgärd för normalt funtade föräldrar.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/forebygga-skador/barnsakra-hemmet/
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.