A
Har solceller och energilager.

1. Hur skall man räkna de 60 öre i skattereduktion såld el? Är det 60 öre i avdrag på deklarationen rätt och slätt?
I så fall har man kvar hälften ungefär, 30 öre. Är det rätt?

2. Är det idé att ha energilagret inkopplat?
Sista fakturan kom mars 2021, därefter har det varit minus på fakturorna. Senaste fakturan i januari var på 0 kr.
Så för januari-mars behöver jag nog betala.
Frågan är om det är smartare att ha energilagret avstängt, än att missa de 30 öre + att det kostar 89 öre i nät överföring = 119 öre? Eller går det på ett ut?

Enda anledningen till att jag skaffade energilager var att jag fick 50000 kr från länstyrelsen. Tänkte passa på medan pengarna finns där.

Betalar 40 öre för elen fast pris. Exporterar till timpris.
 
De 0,60 kr/kWh i skattereduktion för såld stöm, är just precis en direkt skattereduktion på skatten. Alltså inget avdrag på inkomsten. Skattereduktionen är alltså mer värdefull för den utblottade skattebetalaren, än endast ett avdrag på inkomsten.
 
B
Vid inmatning elprisspot plus nätnytta + ug+elcert+"bonus från vissa leverantörer + 60 öre

(60öre på inmatade gäller om du på helår producerar mindre än du förbrukar).

Vid uttag: elpris (40öre +moms) + 44.5 (elskatt inkl moms) + rörlig nätavgift.

Om du inte har för stor skillnad I den rörliga nätavgiften jämfört med nätnyttan, kan det vara bättre att ladda batteriet med elnätsström på natten, och ladda ur på dagen.

Det beror även på diffen i elpris på dagen vs natten, men nu ett tag så har det ju varit 1kr mer på dagen.
 
A
Aha, så det är 60 öre mindre skatt.
Antar att jag säljer cirka 4000 kWh om året.
Då blir det 2400 kr mindre i skatt.

Otroligt. Fakturan för jan var 0 kr. Sedan blir det 2400 kr mindre skatt. Jan, feb, mars räknar jag med att betala för. Men med 2400 kr blir det bara kostnad för mars. Sedan får jag 6000 kr i bidrag från staten ser det ut som.
Jag får alltså betalt för att använda el,
sett på ett helt år.

Sverige i ett nötskal! Är man om sig och kring sig så betalar staten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.