Hej!

Jag och min familj har flyttat från lägenhet till vårt första hus nyligen. Huset är ett 1½ plans tegelhus från 1936, med oinredd vind och ej isolerad källare (i Skåne).

Enligt värmeförbrukningen (fjärrvärme) kommer vi att göra igång på c:a 36000 kWh om året, vilket är väldigt mycket. Huset är på 120 kvm och innetemperaturen ligger mellan 19-20°C. Nästan alla fönster är nya, så det är knappast där som problemet ligger.

Vet någon om det finns något bra företag som kan komma och inspektera och ge förslag på kostnadseffektiva och "husvänliga" förbättringar av husets isolering?

Jag har en känsla av att mycket av kylan kommer uppifrån. Vinden håller närmast utomhustemperatur, och isoleringen mellan vind och innertak är säkert bristfällig. Kan man lägga ut isolering direkt på vindsgolvet för att förhindra värmeförlusten??

Det behöver kanske inte tilläggas att jag är novis på hus, så all hjälp är välkommen!

mvh/Mattias
 
C
Hur har du räknat? Vintermånaderna står ju för nästan hela årsförbrukningen.
 
Detta är Eons beräkning av energiförbrukningen (som grundar sig på de förra ägarnas förbrukning)

Vi har inte rört inställningarna för fjärrvärmen, så det lär landa på ungefär samma! De predikterade mätarställningarna har stämt hittills i alla fall.

 
Bob_the_builder
Hur, och hur mycket, är vinden isolerad idag? Är det värme på i källaren?
 
Enligt besiktningsprotokollet är taket isolerat med kutterspån (original från 1936). Hur mycket har jag ingen aning om. Det finns ingen värmekälla på vinden, och det är rejält kallt däruppe.

Det finns ett par element i källaren som står och "brassar" + att fjärrvärmeanläggningen avger en del värme. Källaren finns under hela huset. C:a 15 grader var det nu när jag kollade.
 
Bob_the_builder
Kutterspån går att tilläggsisolera med någon typ av "ekofiber", t ex cellulosa. Mineral-/glasull kräver att innertaket är diffusionstätt (i praktiken är plastat med minst 0,2 mm åldersbeständig plast, och det sannolikt inte ert). En oisolerad källare kostar en hel del i uppvärmning. I samband med nästa omdränering kanske det är läge för en utvändig tilläggsisolering?
 
Förbrukningen stämmer ganska väl överens med mina ingångsvärden jag hade i vårt hus när vi flyttade in. Huset byggt -60, 120m2 + uppvärmd källare.
På vinden låg en glasfibermatta med papp på båda sidorna. Mattan rullades undan och kompletterades med 145mm rockwool och sedan rullades glasfibermattan ut ovanpå. Skulle nog kunna kompletteras ytterligare, men detta var -86, och det kan skapa andra problem om man lägger på för mycket isolering när grundkonstruktionen inte är anpassad.
Har grävt upp runt huset och isolerat med Pordrän, -87, och det blev en helt ny källare efter den åtgärden.
Har tegelfasad som jag vill behålla, så de två rum som är mot norr har jag tilläggsisolerat på insidan med 45mm. Inga fönster har blivit utbytta utifrån att spara energi.
Energiförbrukningen sjönk, men den största vinsten var att ett bättre inomhusklimat med jämnare temperatur.
 
Beroende lite på vad du har för yta på fasaden kan du med lite tur se om det finns köldbryggor i ytterväggarna nu under vintern. En frostig dag kring jul såg vi att vår fasad (puts) hade ränder i frosten i ett mönster som väldigt mycket påminner om regelverket i en yttervägg. Det betyder att träreglarna i väggen agerar köldbryggor och "läcker" värme tillräckligt för att smälta bort frosten på fasaden just där.

Du kan även spana på taket när det är snö. Om snön smälter bort fläckvis kan du misstänka att det läcker värme vid dessa ställen.
 
  • Gilla
Dreamsweep
  • Laddar…
Tack för tipsen!

Det är fjärrvärme i hela huset (även källaren), och nu går allt för fullt (trots att det bara är ett par minusgrader ute). Ganska underlig känsla att ha kokheta element och "kallt" i rummen. Lite orolig vad som kommer att hända om det blir 15 minus och storm.

Kanske läge att dra ner på värmen i källaren, fast då kanske det är större risk för fuktproblem? Dränering av huset ligger på önskelistan, men ekonomin sätter stopp för sådana projekt för tillfället (c:a 100.000 kr??).

En detalj med huset är att det en gång har varit två lägenheter, så det finns en trappuppgång med stentrappa. Den har ingen värme, så det är det kallaste stället i boningsplanen. Murstocken är ovanligt bred och innehåller åtta pipor enligt ritningen (kanske också kyler ner huset?). Vi skall installera en braskamin i dagarna, som förhoppningsvis kan ge lite avlastning till värmesystemet!

 
Ja, speciellt om du har en murstock som ni använder på något vis. En varm murstock suger ut otroligt mycket luft, så det gäller att kunna få riktigt tätt. Välkommen till forumet föresten. Här kommer du få så mycket hjälp att du förmodligen kommer klara av alla dina husproblem helt själv. Så har det iaf varit för mig.

Jag tänkte bara tillägga att det där med 36.000kWh kanske du inte behöver lägga så mycket vikt vid... Då vi flyttade till det hus vi bor i idag så har jag för mig att de beräknade 19.600kWh. Det är ju mycket iom att vi eldar med ved. Visade sig att vi fick drygt ett kvartal med makulerade räkningar sedan eftersom vi gjorde av med 7.300kWh. Det står att de räknat ut det ifrån förra ägarna, men jag har sett räkningen och de har legat mellan 7000-14.000kWh beroende på ifall de orkat elda eller inte. Så, man förstår inte riktigt hur de gör dessa beräkningar. Känns som att de tar tillfället i akt och gör överdrivna kalkyler åt alla nyinflyttade så de får in lite ränta. :)
 
Galten skrev:
Hej!


Enligt värmeförbrukningen (fjärrvärme) kommer vi att göra igång på c:a 36000 kWh om året, vilket är väldigt mycket. Huset är på 120 kvm och innetemperaturen ligger mellan 19-20°C.  Nästan alla fönster är nya, så det är knappast där som problemet ligger.
Hej Galten.

Vi bor också i skåne i ett hus från -46 och på 170kvm (gamla 2glas fönster). Vi har en beräknad förbrukning på 33200kwh..också fjärrvärme men som sagts tidigare så är förbrukningen högst på vinterhalvåret. Sommartid så brukar det bli avdrag på räkningen.
Jag har märkt att blåsten kyler ner huset men då får det bli en tröja till samt raggsockar :D
 
Glömde ett "tips". Varje månad som du betalar räkningen på värmen så kan du rapportera mätarställningen till Eon, då betalar du bara för det du gör av med. Det blir alltså avdrag på nästa faktura om du gör av med mindre än beräknat.
 
Hej.. Sitter i ett hus från 1904 i NÖ skåne... 132 kvm uppvärmd boyta..Flyttade in för ganska exakt ett år sen.. Direktverkande el... Enbart uppvärmningen landade på 28 000 Kwh.... Funderar kraftigt på att dra ner lite panel för att kolla isolering.. Om det finns nån..
 
Usch. Jobbigt. Då känns ny panel+isolering som en god investering.
 
Det första som slår mig är att du har fjärrvärme och en gammal murstock som inte används. Detta är inte bra om man inte tagit hänsyn till murstocken vid fjärrvärmeinstallationen - vilket många inte tänker på. Huset är byggt för varm murstock. Jag lämnade nyligen ett hus med oljeeldning dvs murstocken användes och inomhusklimatet var mycket behagligt. Mindre 2-familjshus med hallar liksom ditt men som i modern tid blivit enfamiljsvilla. Oljeförbrukningen låg på ca 2 kbm/år för en 3-personsfamilj. Flera grannar installerade fjärrvärme med stora problem - som först märktes efter ganska många år. Framförallt med fuktproblem och dålig ventilation då självdraget (med nya fönster) med utebliven spillvärme och igenkorkad skorsten..

Om du vill kan du messa mig om var du bor. Jag har haft kontakt med en ytterligt pålitlig och duktig fastighetskonsult som sysslar med jordabalksbesiktningar, kvalitetsansvar, husbesiktningar etc. Risken är dock att han i dagarna går i pension :-X. Han skulle kunna ge goda råd när det gäller dina problem. Tar du in honom för diskussion där du inte tar hans försäkring i anspråk blir kostnaden rimlig. Jag har sett honom i aktion vid försäljning av vänners gamla hus och har även anlitat honom för rådgivning när jag sålde mitt eget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.