Hej

Jag och en vän hade behövt råd angående omfattande mögelangrepp i jordkällare. Jordkällaren ligger under ett hus (ingång innefrån) som min vän fått ärva i norrbottens inland.

Vad hade ni gjort åt detta, bifogar bilder ifrån i våras. Vi kan inte så mycket om hus dessvärre (även om vi gärna lär oss). Huset står på vad jag tror är en mycket låg krypgrund (15cm mellan mark och husets golv). I en del av jordkällaren har taket rasat i så att jordkällarens luft är i direkt kontakt med husgrunden (se bild). I jordkällaren växter mycket vitmögel under större delen av året, under sommaren är det dessutom extremt fuktigt där nere, hela taket i jordkällaren kan vara täckt av vattendroppar.

Vad jag kan se verkar dock mögelangrepp vara begränsande till jordkällaren, men känns som att det kan finnas i grunden också. Luktar lite instängd i hela huset och kläder luktar unket efter man har varit där ett par dagar.

Mögelangrepp på träbjälkar i jordkällarens tak, med svart och vit mögel på skadade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krypgrund med lågt utrymme och synlig fukt, inspekterad från hål i jordkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelangrepp i jordkällare med vitmögel på träbjälkar och taket, samt fuktighet och förvaringshyllor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låg krypgrund under hus, synlig från hål i jordkällare, mögel och fuktindikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låg krypgrund med synlig vitmögel och kondens under husets golv, sett från jordkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal ventilationsöppning i jordkällare med mögelskador och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil i taket av en jordkällare täckt med vit mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat tak i en jordkällare med synlig husgrund, indikation på omfattande mögel och fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelangrepp på träbjälkar i jordkällarens tak, med svart och vit mögel på skadade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krypgrund med lågt utrymme och synlig fukt, inspekterad från hål i jordkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelangrepp i jordkällare med vitmögel på träbjälkar och taket, samt fuktighet och förvaringshyllor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låg krypgrund under hus, synlig från hål i jordkällare, mögel och fuktindikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låg krypgrund med synlig vitmögel och kondens under husets golv, sett från jordkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal ventilationsöppning i jordkällare med mögelskador och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil i taket av en jordkällare täckt med vit mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat tak i en jordkällare med synlig husgrund, indikation på omfattande mögel och fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra o informativa bilder men inga svar? Står med liknande funderingar så villl gärna höra hur ni gått vidare?
 
S Snowblind skrev:
Bra o informativa bilder men inga svar? Står med liknande funderingar så villl gärna höra hur ni gått vidare?
hej
råkade snubbla in här. Mina föräldrar hade en jordkällare, men den var dock av betong. De brukade regelbunder "svavelröka" för att döda av både mögel och eventuella svampar. Som jag förstod det var detta en vanlig metod för att sterilisera bland annat växthus (pappa var trädgårdsmästare)
men detta är ju 25 år sen så man kankske inte ens kan få tag i svavel numera
detta var gula klumpar som man helt enkelt tuttade på och lät brinna där inne. då bildades tydligen nån sorts svavelånga som satte sig på väggar och tak
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.