Hej,

Jag söker tips om hur jag kan få in ett 60 skåp här(allt utom bakre vägg ska rivas).
Denna snedvägg/trapptak börjar 40 cm från skåpets framkant.
Jag skulle kunna bygga upp en förhöjning men den blir ca 14 cm hög till underkant skåp vilket inte blir snyggt.
Att försöka såga ur bakkant skåp och fästa en trekantsregel på snedväggen kanske kan gå?
Jag får såklart byta till grundare lådor i botten av skåpet.
 
  • Hörn av ett rum under renovering med snedvägg/trapptak och synliga rör leder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sågat ut trianglar i sidorna och motsvarande bit av botten. Troligtvis behöver du förstärka ihopfästningen mellan sidorna och botten eftersom den bakre försvinner men det gör du ganska enkelt med borrning och skruvar.

Kan även tipsa om att den höga Maximera-lådan finns i tre olika djup (60, 45, 37) medan låg och mellan-varianterna bara finns i två (60, 37). Kanske får 45-lådan plats eftersom du skriver att det är 40 cm in det börjar luta och sockeln tillkommer ju under skåpen.
https://www.ikea.com/se/sv/p/maximera-lada-hoeg-vit-60204631/
 
Redigerat:
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
K Kdog skrev:
Jag skulle sågat ut trianglar i sidorna och motsvarande bit av botten. Troligtvis behöver du förstärka ihopfästningen mellan sidorna och botten eftersom den bakre försvinner men det gör du ganska enkelt med borrning och skruvar.
Ja, jag tänker att ett par vinkeljärn i varje hörn där skåpet möter snedväggen borde göra susen. Förstärker med någon regel också. Typ så här:
 
  • Handritad skiss av ett skåp anpassat till snedvägg med vinkeljärn och förstärkningsregel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste du ha ett skåp där? Varför inte använda det som skafferi? Du kan ju köpa dörrar/fronter löst på Ikea, allt täckskiva och bygga dörr av så det passar med övriga köket.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Måste du ha ett skåp där? Varför inte använda det som skafferi? Du kan ju köpa dörrar/fronter löst på Ikea, allt täckskiva och bygga dörr av så det passar med övriga köket.
Ja, annars hade jag valt en annan plats såklart. ;)
 
Det går utmärkt att såga en triangel i botten. Se bara till att kunna fästa skåpet högt upp i väggen, med de fästen som följer med skåpet.
Botten som du sågar av, kan du använda på den sneda biten.
Börja med att lyfta in en skåpsida och mäta hur mycket som ska kapas, det ser ut att bara bli 1 eller 2 dm.
 
  • Gilla
carinashem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.