En del av huset vi köpt har 2-glasfönster. Det kommer försvinna många sköna kilowattimmar med dyr värme den vägen i vinter är jag rädd. Huset ligger i Hälsingland, i Sandarne utanför Söderhamn.

Kära hustrun kom med en idé att gardinerna skulle vara riktigt tjocka, så man kunde dra för och få lite extra isolering med dem. Jag är försiktigt skeptisk, även om en "fleecefilt" framför fönstret säkert hjälper en del. Någon som testat?

Jag fick en annan idé, och jag får gärna många tokiga idéer, men den här kanske kan vara något...? På vintern har man "innerfönsterluckor" med 45mm stenullsisolering inuti som man drar för fönstret. (Precis som rutinen att man drar ned persiennerna innan man går och lägger sig, och drar upp dem på morgonen). Kan det fungera? Jag menar att de 8-10 timmarna per natt som man i alla fall önskar ha det mörkt och sova, spelar det inte så stor roll om man inte ser ut. På natten är det dessutom som allra kallast, så det borde kunna gå att spara en del energi med detta.

Någon som praktiserat något sådant, eller som tror sig veta om det är en flipp eller en flopp?
 
Varför inte ett innerfönster? Kan du ju ha både på dagtid och kvällstid och inte är det svårt att smälla ihop heller, har själv gjort ett antal stycken och skall göra fler. I mitt fall är det både för ljud- och värmeisolerings skull.
 
Innerfönster är kanske ingen dum idé... Man kan ju passa på att bygga motsvarande ramar med myggnät till några fönster till sommaren.
 
Ett innerfönster stjäl utrymme från fönsterbrädan vilket vissa personer i huset brukar se som en nackdel då plats för krukor etc minskas...själv fick jag tillverka nya fönsterbrädor till fönstren, lite extrajobb men det blev faktiskt ganska snyggt.
 
Vore inte frigolit eller styrofoam lite trevligare att hantera än stenull som dammar så förbaskat?

/Kent
 
Staffans2000
Vanliga gardiner som täcker hela fönstret isolerar bra. När det är tio gr. kallt eller kallare, drar frugan isär gardinerna på natten då hennes Orchideer annars får köldskador trots tvåglasfönster .

Slutsats: "Kära hustrun" är ett termotekniskt snille. För husfriden och enkelhetens skull, använd gardinmetoden.
Alternativt: Innerfönster, som sannorlikt isolerar bättre då de är monterade hela dygnet.

Stenullsfönsterlucksmetoden låter som ett URUSELT alternativ,skrota den tanken!!!!!
 
Intressant, jag har ett liknande dilemma, men vill göra något på utsidan i vårt fritidshus för längre perioder. Vi har ca 3x2 meter fönster/altandörrar på långsidan i norrläge. Dessa är kopplade 2-glas från 70-talet. Byta fönster är inte aktuellt så jag funderade på fönsterluckor på utsidan.

Tanken var något i stil med plywood/osb-skivor, med x-antal millimeter cellplast på baksidan. Dessa skulle då sitta framför fönsterpartiet när vi inte är där. Under det kalla halvåret håller vi cirka 10 grader i huset mha elvärme och det känns som många dyra kwh åker ut den vägen.

I och med att vi kanske bara är där varannan eller var tredje helg under vintern så skulle jobbet med att lyfta av/på dessa inte vara hela världen, när vi väl är där så eldar vi på för fullt med kaminen. I och med norrläget så hindrar vi heller inte någon ev. uppvärmning från de stackars solstrålar som letar sig fram.

Gardinerna funderar vi också på, men då framförallt för att hålla värmen inne de kalla nätterna.

Någon som gjort något liknande, eller har något annat att inflika?
 
tvåglasfönster och en snygg heltäckande tyggardin är ingen tokig kombination. Man håller kylan borta på natten och minimerar kallraset när dom är dragna för, bortdragna låter solen stråla in och värma på dagen. Skuggar effektivt från solen en het sommardag också ... fast det kan bli litet mörkt inne;). Billig ersättare till extrarutan,persienn och markis ... mycket vanliga på kontinenten ... det är en redan utprovat lösning ;)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.