A alfista skrev:
Allra enklast vore väl att inte klippa av kabeln och skarva på en oskärmad patchkabel, exvis med hjälp av en sån här. Kanske billigare att klämma på nytt kontaktdon men är man ovan brukar det behövas några försök innan det blir rätt. Vill man göra det extra snyggt drar man in den "felaktiga" kabeln i en dosa för keystone och sätter ett skarvdon där.
Tack för svar! Ja det kanske är en smart lösning.. Keystone får jag nog läsa på lite mer om :)

Edit: Jaha du skapar en hona alltså med en Keystone?
 
Jag tror du gör ett större problem av det här än det egentligen är. Kolla om enheterna du kopplar in den här sladden i ens är gjorda för skärmad kabel. Såvitt jag vet så kan till exempel en bärbar dator inte ansluta till skärmen på en jordad nätverkskabel.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Minst krångel är väl ett RJ45 skarvblock Cat6 oskäramat i plast, tex
https://www.biltema.se/kontor---teknik/mobiltillbehor/teletillbehor/skarvkontakt-rj45-2000045037
och en kort kabel till dator etc. Finns olika smaker, färg, pris och kvalité.
Eller en keystone skarv som du monterar i ett uttag :cool:
https://www.24.se/datortillbehor/na...mFgoAyHfGoMmlQr-BO73LKplepdSAQYQaAupREALw_wcB
Svart RJ45 Cat6 skarvkontakt för nätverkskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller i en enklare uttagsbox
https://www.kjell.com/se/produkter/...rar/keystone/keystone-uttagsbox-1-port-p95435

Vit utanpåliggande uttagsbox för Keystone-modul, färg RAL 9010, med dubbelhäftande tejp.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror du gör ett större problem av det här än det egentligen är. Kolla om enheterna du kopplar in den här sladden i ens är gjorda för skärmad kabel. Såvitt jag vet så kan till exempel en bärbar dator inte ansluta till skärmen på en jordad nätverkskabel.
Det är säkert som du säger. Mina funderingar är mycket kopplade till den uppsjö av trådar både här och på andra forum där detta diskuteras till absurdum. 50% säger kör på och 50% säger att man absolut inte under några omständigheter ska använda FTP i ett vanligt hem då man kan få ordentliga problem med både trafik och annat. Jag tror och hoppas som du säger att det troligtvis inte ger några problem alls. Jag har ju inte ens jordade uttag i dessa rum.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Minst krångel är väl ett RJ45 skarvblock Cat6 oskäramat i plast, tex
[länk]
och en kort kabel till dator etc. Finns olika smaker, färg, pris och kvalité.
Eller en keystone skarv som du monterar i ett uttag :cool:
[bild]
eller i en enklare uttagsbox
[länk]

[bild]
Kanon! Tack för alla länkar och förslag! :) Känns lite skönare nu när man slipper dra om 30m kabel genom våningar och trappor :)
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
S sewage skrev:
50% säger kör på och 50% säger att man absolut inte under några omständigheter ska använda FTP i ett vanligt hem då man kan få ordentliga problem med både trafik och annat.
Trafikproblem är ju lite så till naturen att om du inte märker några problem så ät det inga problem. Protokollen är utformade för att hantera störningar och är det riktigt illa så kommer du upptäcka det på sändningen av favoritmatchen. :rofl:
 
tommib
S sewage skrev:
Jag har ju inte ens jordade uttag i dessa rum.
Detta är faktiskt en liten slamkrypare i frågan. Är inget av rummen försedda med jordade uttag? I så fall är det ok. Om ena rummet är jordat och andra inte är det skulle det kunna vara så illa att denna kabel inför jordpotential till den isolerade miljön i rummet med ojordade vägguttag, om den ansluts till utrustning i ett jordat rum där signaljord och skyddsjord ligger ihop. Det är ett väldigt litet problem men ändock en slamkrypare.

I övrigt håller jag med Nyfniken, testa med kabeln. Funkar det så gör du inget alls.

Diskussionerna med FTP vs UTP handlar mer om att det inte fyller något syfte att dra skärmade kablar i ett vanligt hem, man har inte de nivåerna av störningar i vanliga fall. Om en skärmad installation görs så är den också känsligare för korrekt installation och kan orsaka problem, men detta är en färdig kabel om jag förstår det rätt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Trafikproblem är ju lite så till naturen att om du inte märker några problem så ät det inga problem. Protokollen är utformade för att hantera störningar och är det riktigt illa så kommer du upptäcka det på sändningen av favoritmatchen. :rofl:
Stillbild under avgörande straff :crysmile: Nej men som du säger. Man lär väl märka av det. Var mer rädd att elektronik kunde gå sönder eller liknande.
 
tommib tommib skrev:
Detta är faktiskt en liten slamkrypare i frågan. Är inget av rummen försedda med jordade uttag? I så fall är det ok. Om ena rummet är jordat och andra inte är det skulle det kunna vara så illa att denna kabel inför jordpotential till den isolerade miljön i rummet med ojordade vägguttag, om den ansluts till utrustning i ett jordat rum där signaljord och skyddsjord ligger ihop. Det är ett väldigt litet problem men ändock en slamkrypare.

I övrigt håller jag med Nyfniken, testa med kabeln. Funkar det så gör du inget alls.

Diskussionerna med FTP vs UTP handlar mer om att det inte fyller något syfte att dra skärmade kablar i ett vanligt hem, man har inte de nivåerna av störningar i vanliga fall. Om en skärmad installation görs så är den också känsligare för korrekt installation och kan orsaka problem, men detta är en färdig kabel om jag förstår det rätt.
Tack för svar! Missade faktiskt att kabeln är klippt på övervåningen. Den har gjuten kontakt på nedervåningen. Jag antog att det var lika uppe men den ligger undanlagd i ett förråd så jag missade det. Jag antar att de har klippt den för att kunna dra fram den genom en vägg.

Men menar du att det kan bli ett problem om ett av rummen skulle vara jordat och det andra inte även om man klipper båda kontakterna och kör ojordade kontakter?

Vi kommer väl framledes att ta in en elektriker för att jorda men risken är kanske att man tar bottenvåningen först. Kan detta då blir det problem ändå?
 
tommib
Nej, inte om du sätter dit en oskärmad kontakt och ser till att skärmen blir undanvikt och ej möjlig att vidröra. Är man helt autistisk kan man möjligen hävda att det är tekniskt fel men risken blir obefintlig i praktiken.
 
tommib tommib skrev:
Nej, inte om du sätter dit en oskärmad kontakt och ser till att skärmen blir undanvikt och ej möjlig att vidröra. Är man helt autistisk kan man möjligen hävda att det är tekniskt fel men risken blir obefintlig i praktiken.
Strålande! Tack! :)
 
Och vad gäller idén att en skärmad kabel skulle kunna leda till problem (att skärmen skulle kunna agera antenn och leda in störningar på kabeln t ex) så är dessa rena fantasier. (Om de var sanna så skulle exv. inte bilen skydda något vidare från blixtnedslag. Nåja, det är lite förenklat, men ändå).

En skärmad kabel med en skärm som inte är ansluten dämpar RF med 20dB eller så, och en skärmad kabel som är korrekt jordad dämpar mer, 40dB eller så. (Jag hade en perfekt referens från en av de större tillverkarna av nätverkskabel och deras forskningsavdelning som bla var med och drog upp standarderna, men jag hittar den aldrig nuförtiden.)

Problemet med skärmad kabel är att standarden är felaktig. Korrekt inkopplad skärmad kabel är i praktiken sämre eftersom den leder till jordloopar som ett brev på posten. Det är signalmässigt mycket bättre att bara jorda dem i ena änden (centralt vid patchpanelen), men då är det inte längre en korrekt installation.

Idén om "radiostörning" kommer från en korrekt installation där man pga att man exv. kör smältverk i lokalerna så har man (också som ett brev på posten) en så skitig jord att skärmen leder in störningar från jorden via jordanslutningen. Det är därför som ojordade kablar kan fungera bättre i en sådan miljö. Men problemet är som sagt egentligen inte kabeln eller idén att skärma, utan att elmiljön som sådan är så rutten att det är mer tur än skicklighet att något fungerar som det ska.

Så summa summarum, vad är tipset? Bara klipp skärmen och var glad. Eller lägg undan den och anslut den inte. Det kommer som sagt att ge ett litet extra skydd, men i ett hem så skall man inte ha fältstyrkor över 3 V/m ändå, så har du det så har du andra problem. ;)

(Och hade de haft det så är lösningen på det fiber inte skärmad kabel. Så skärmad kabel har idag egentligen inget use-case kvar.)
 
  • Gilla
Donald-Duck och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår det som att denna kabel idag är kontakterad och stämmer det så använd den bara och strula inte till det i onödan.
 
M
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och vad gäller idén att en skärmad kabel skulle kunna leda till problem (att skärmen skulle kunna agera antenn och leda in störningar på kabeln t ex) så är dessa rena fantasier. (Om de var sanna så skulle exv. inte bilen skydda något vidare från blixtnedslag. Nåja, det är lite förenklat, men ändå).

En skärmad kabel med en skärm som inte är ansluten dämpar RF med 20dB eller så, och en skärmad kabel som är korrekt jordad dämpar mer, 40dB eller så. (Jag hade en perfekt referens från en av de större tillverkarna av nätverkskabel och deras forskningsavdelning som bla var med och drog upp standarderna, men jag hittar den aldrig nuförtiden.)

Problemet med skärmad kabel är att standarden är felaktig. Korrekt inkopplad skärmad kabel är i praktiken sämre eftersom den leder till jordloopar som ett brev på posten. Det är signalmässigt mycket bättre att bara jorda dem i ena änden (centralt vid patchpanelen), men då är det inte längre en korrekt installation.

Idén om "radiostörning" kommer från en korrekt installation där man pga att man exv. kör smältverk i lokalerna så har man (också som ett brev på posten) en så skitig jord att skärmen leder in störningar från jorden via jordanslutningen. Det är därför som ojordade kablar kan fungera bättre i en sådan miljö. Men problemet är som sagt egentligen inte kabeln eller idén att skärma, utan att elmiljön som sådan är så rutten att det är mer tur än skicklighet att något fungerar som det ska.

Så summa summarum, vad är tipset? Bara klipp skärmen och var glad. Eller lägg undan den och anslut den inte. Det kommer som sagt att ge ett litet extra skydd, men i ett hem så skall man inte ha fältstyrkor över 3 V/m ändå, så har du det så har du andra problem. ;)

(Och hade de haft det så är lösningen på det fiber inte skärmad kabel. Så skärmad kabel har idag egentligen inget use-case kvar.)
problemet som jag har råkat ut för är inte störningar i trafiken, men däremot har jag råkat ut för att få jordfel och krypströmmar i racket när de använts felaktigt.
 
Stort tack igen för alla uttömmande svar! Skönt när folk med mer kunskap vill dela med sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.