Hallå.
Ska på visning på ett hus nästa vecka och fick precis besiktingsprotokollet (se bifogat)
Det som känns mest oroväckande är bilaga 2 om krypgrunden.
Där står det så här:
[QUOTE
Det kritiska gränsvärdet för mikrobiell tillväxt i trä brukar anges till ca 17 % fuktkvot (FK). Krypgrunden är endast besiktigad frän luckan då det var svårt att komma in och ut ur grunden. Det noterades mikrobiell påväxt på marken samt att grundmuren var blöt.
][/QUOTE]
  • Ska man dra öronen åt sig här när grundmuren är blöt?

  • Känns som att en omfogning av fasaden med byte av några tegelbalkar kan ligga i närtid?
  • Är det några andra saker i protokollet man bör oroa sig för? (Gällande förrådet under skifferbelagd altan har jag redan skickat fråga till mäklaren och väntar på svar)
 
Är väl inte värre än vanligt på denna typ av hus och given ålder. Jag skulle väl vara mest fundersam över taket då det ser ut som att det är påväxt på den nyare delen av taket. Har ni 500.000kr över i budget efter avslutat affär så har ni ju så att ni kan åtgärda problem i alla fall. Det som jag saknar i protokollet är uppgifter om huset är dränerat? När i sådana fall. Samt stammar är de bytta till plaströr eller är de rostiga brunnarna en indikation på att det är gamla gjutjärnsrör som ligger under och igenom huset. Om svaret på dräneringen är aldrig eller för väldigt länge sedan samt att det är gjutjärnsrör så bör ni öka bufferten med ytterligare 500.000kr samt åtgärda alla problem innan ni flyttar in så räkna med dubbelt boende i 3-5 månader.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Är väl inte värre än vanligt på denna typ av hus och given ålder. Jag skulle väl vara mest fundersam över taket då det ser ut som att det är påväxt på den nyare delen av taket. Har ni 500.000kr över i budget efter avslutat affär så har ni ju så att ni kan åtgärda problem i alla fall. Det som jag saknar i protokollet är uppgifter om huset är dränerat? När i sådana fall. Samt stammar är de bytta till plaströr eller är de rostiga brunnarna en indikation på att det är gamla gjutjärnsrör som ligger under och igenom huset. Om svaret på dräneringen är aldrig eller för väldigt länge sedan samt att det är gjutjärnsrör så bör ni öka bufferten med ytterligare 500.000kr samt åtgärda alla problem innan ni flyttar in så räkna med dubbelt boende i 3-5 månader.
Får höra mig för med mäklaren om stammarna.
Så här står det om dränering:
Huset är ej omdränerat, står på berg
 
skulle kunnat vara värt att kika in i krypgrunden nu när snön börjat smälta för att se om det står pölar där under eller inte. Om krypgrunden är stor nog för att komma in i och arbete i så går det ju att tex såga rännor även i sten för att leda ut vatten om det blir stående i pölar under huset men är det för lågt 'i tak' för att jobba så blir det ju svårt då det var betongbjälklag.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
skulle kunnat vara värt att kika in i krypgrunden nu när snön börjat smälta för att se om det står pölar där under eller inte. Om krypgrunden är stor nog för att komma in i och arbete i så går det ju att tex såga rännor även i sten för att leda ut vatten om det blir stående i pölar under huset men är det för lågt 'i tak' för att jobba så blir det ju svårt då det var betongbjälklag.
krypgrunden hade bara besiktigats uppifrån luckan. Om besiktningsmannen var för tjock för att komma ner eller luckan alldeles för liten vet jag ej
 
T TypRätt skrev:
skulle kunnat vara värt att kika in i krypgrunden nu när snön börjat smälta för att se om det står pölar där under eller inte. Om krypgrunden är stor nog för att komma in i och arbete i så går det ju att tex såga rännor även i sten för att leda ut vatten om det blir stående i pölar under huset men är det för lågt 'i tak' för att jobba så blir det ju svårt då det var betongbjälklag.
Denna skrivning spelar väl inte så stor roll för krypgrunden då det är betongbjälklag, dvs inget trä:
Det kritiska gränsvärdet för mikrobiell tillväxt i trä brukar anges till ca 17 % fuktkvot (FK)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.