Efter en tids letande har vi hittat ett hus som har de flesta kvaliteer vi söker, men eftersom vi inte tidigare är husägare så vill man ju kolla upp så mycket som möjligt innan det blir affär, här på forumet har vi redan hittat mycket nyttig info. Vi kommer självklart att anlita besiktning i slutändan men det är ju bra att veta en del på förhand med.

Huset är ett 40kvm fritidshus byggt -69. Grundmur: betonghålsten och bjälklag i trä. Det som jag upptäckte när vi tittade på huset är att man verkar ha gjutit grunden. Hur vet jag inte (isolering/underlag mm) och det vet mäklaren inte heller vid en första anblick. Golven i huset är numera täckta med plastmattor, något vi såklart vill ha bort.

Är denna lösningen normal? Har den tidigare ägaren fått en i sitt tycke en (i slutändan inte så begåvad) snilleblixt?

Jag tog ett par bilder av utrymmet. Titta gärna på bild 3 (vad som står i hörnet vet jag inte, ser ut som en gammal grill) men är det vita i trossbotten mögel?

 
  • 2_005.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild3
 
  • 3_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild4
 
  • 4_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur var luften undertill? Lukt?

Blindbottenbrädorna ser ngt mystiska ut, men jag kan inte avgöra på en bild om det är mögel eller ngt annat.

Utrymmet verkar iaf helt oventilerat!?

Finns det dränering?
 
Jag reagerade inte direkt över lukten, självklart lite instängt men ingen skarp doft eller så.

När det gäller dränering så vet jag inte, det står på frågelistan till mäklaren. Det var lite av en oplanerad visning när vi hade tittat klart på ett annat hus.

Utrymmet är ventilerat, det kan man se på andra bilder jag tog, men det är väldigt små öppningar ser det ut som. Jag har som sagt fler bilder i större format som jag skulle maila om det finns intresse av att hjälpa till och om det skulle göra någon nytta att titta på dem.

Grunden ger intrycket av att personen ifråga åtminstone har koll på den, han har satt upp belysning t.ex. Den är gjord för att kunna kontrolleras i alla fall.

Vad tror ni om lösningen allmänt? Om det nu visar sig att det finns förhöjda fuktvärden, går det att åtgärda på samma sätt som man normalt gjort med en grypgrund med jordbotten?
 
Har precis fått lite uppdaterad information.

Grunden är konstruerad så från början, den är inte isolerad men det skall finnas en fuktspärr, då kan man ju fråga sig hur pass bra skick den är idag, nästan 40 år senare. Jag vill ju ha det till att de mörkare partierna är fukt som trängt upp, men det är det kanske inte, isåfall borde väl hela plattan vara genomfuktad efter 40 år eller? Har jag tolkat lite andra inlägg korrekt så är det kanske inget problem, inte så länge man har total avsaknad av organiskt material på golvet. Men är det förhöjda fuktvärden i luften inne i utrymmet så borde väl trossbotten och bjälklag ändå kunna ta skada?
 
Ingen som har lite info? Besiktning av huset är på G i veckan, det hade varit skönt att komma dit med lite kött på benen.
 
Jag är ingen expert men...

Det du ska kolla efter är om det finns någon mikrobakteriell påväxt på trossbottnen.
Finns det inte det skulle jag inte vara rädd för att köpa huset.

Även om det har börjat mögla lite skulle jag inte vara allt för orolig, eftersom det ännu inte börjat avge någon lukt och problemet relativt enkelt går att åtgärda.
Du har alla möjligheter att sätta in en avfuktare i utrymmet om det skulle visa sig att det behövs. Där verkar finnas gott om plats att arbeta och lösa eventuella problem.

Vill ni ha huset så köp det. Lycka till!
 
Nu är jag ingen expert och överlåter till din besiktningsman att analysera just denna grund.

Däremot kan man säga generellt att denna grund är byggd under en tid då man använde lite eller inget kapillärbrytande material under betonggolvet/grundmuren. Detta kan medföra att fukt tränger in underifrån. Dessutom är det så länge sedan så eventuell dränering/isolering behöver bytas, om den inte är åtgärdad sedan 1969. Är denna grund välventilerad kan bjälklaget ha klarat sig utan angrepp, men det får som sagt en besiktningsman uttala sig om.

Fördelen med denna grund är ju att den relativt enkelt kan åtgärdas, det kan din besitningsman säkert berätta mer om.
 
OK, tack för hjälpen än så länge. Har nu besiktigat huset och fått lite mer info. Anledningen till att grunden ser ut som den gör är att man hade planerat källare med ståhöjd. Men pga hög grundvattennivå så trängde vatten in i den grund man lagt. Så man beslutade helt sonika att fylla igen med makadam, grus, plast och sen börja på nytt, så det finns altså en grund under grunden. Man lär ju få spränga bort skiten om man vill börja om på nytt.

Enligt besiktningsmannen så såg det relativt bra ut, blindbotten är lite risig, med gammalt plank, lös isolering lite hör och var osv. Men den är torr. Dock finns det lite microbakteriell påväxt här och var (det vita på bilderna) men han dömde ändå inte ute det. Vi har ju också i Skåne haft en av de snörikaste vintrarna på länge med mycket avsmältning och ovanpå detta en regnrik vår. Han trodde inte att jag behövde en avfuktare utan att jag eventuellt skulle klara mig med att frånluftsventilera och skapa ett undertryck som därmed hindrar fuktig luft att tränga in, billigare i installation och drift enligt honom. Eventuellt komplettera med plast på marken/golvet för att hindra fukt underifrån.

Nu till mitt lösningsförslag enligt bifogad bild. Vad tror ni andra? Skall man börja med att försöka sig på att skapa ett undertryck till att börja med? får man fortsatta eller ökade problem så kan man ju isåfall köra en vanlig avfuktare under sommaren och har då redan undertrycket fixat. Grunden är ca 8x4m och ca 80cm höjd, rent och fint, lätt att jobba i. På ena långsidan finns nergången, en liten trappa, övertäckt med ett "lock" och öppning in i grunden.

Tanken var som följer, en kanalfläkt + tyristor och ca 2 m spirorör som mynnar mitt i grunden med en 90 graders vinkel nedåt (kanske överflödigt), ca 2500:- i materialkostnad. Täcka alla ventiler utom en som blir utblås. Bygga en liten tät dörr in till grunden. Ev. täcka golvet med plast.

Det problemet jag själv ser med följande konstruktion är att det finns en risk att undertrycket suger ner för mycket varm luft genom det hyffsat otäta golvet. Framförallt vintertid (då man minst behöver det) vilket leder till följdfrågan om man skall skippa ventilationen helt under vintern. Nu är visserligen planen att golvet skall läggas om förr eller senare för att hålla nere uppvärmningskostnaderna (kommer hålla ca 7-10 grader under vintern som de tidigare ägarna gjort) så då blir man av med problemet ändå visserligen.
 
  • grunden.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som gör något liknande i sin grund eller har lite nyttig info?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.