O OdlarNicke skrev:
Har telia rätt att sätta upp en 4g/5g mast på min tomt?
Avser du en fastighet som du äger? Vad är det för typ av fastighet? Hur stor är den? Finns där någon bebyggelse på fastigheten?

Välkommen hit!
 
O OdlarNicke skrev:
Har telia rätt att sätta upp en 4g/5g mast på min tomt?
Troligen inte, men på din fastighet kan dom säkert tilltvinga sig den rätten.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Avser du en fastighet som du äger? Vad är det för typ av fastighet? Hur stor är den? Finns där någon bebyggelse på fastigheten?

Välkommen hit!
frågar åt en vän som letade hus. Och ett objekt som var av intresse ... villa med normalstor tomt... så hade mäklaren lämnat denna vän info om att telia hade rätt att sätta upp 4g mast på denna tomt..
jag har tyvärr inte mer uppgifter just nu... men har telia verkligen rätt till att sätta upp en mast på din tomt utan ditt godkännande?
 
O OdlarNicke skrev:
frågar åt en vän som letade hus. Och ett objekt som var av intresse ... villa med normalstor tomt... så hade mäklaren lämnat denna vän info om att telia hade rätt att sätta upp 4g mast på denna tomt..
jag har tyvärr inte mer uppgifter just nu... men har telia verkligen rätt till att sätta upp en mast på din tomt utan ditt godkännande?
Nu har jag mer info:
2816 m2 och ja, det står 2 byggnader på tomten
https://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-djuras-mon-gagnefs-kommun-mon-309-18184140
SERVITUT ETC Andel i samfällighet/GA:GAGNEF RISTA GA:4 Förmån, Officialservitut: Väg Last, Ledningsrätt: Tele ----- antagligen ska det stå mast och inte last.
 
O OdlarNicke skrev:
frågar åt en vän som letade hus. Och ett objekt som var av intresse ... villa med normalstor tomt... så hade mäklaren lämnat denna vän info om att telia hade rätt att sätta upp 4g mast på denna tomt..
jag har tyvärr inte mer uppgifter just nu... men har telia verkligen rätt till att sätta upp en mast på din tomt utan ditt godkännande?
Det beror på, men teoretiskt så kan det absolut förhålla sig så. Om det t.ex. finns ett servitut som belastar fastigheten som ger Telia denna rätt så har dom också den rätten. Ett servitut kan något förenklat beskrivas som ett avtalsförhållande mellan två fastighet, oaktat vilka som för tillfället äger dessa fastigheter. Ett annat alternativ är att Telia erhållit en nyttjanderätt som ger rätt att uppföra en 4g mast på fastigheten i fråga. För att kunna svara mer uttömmande behövs mer information. Men det korta svaret är som sagt att Telia absolut kan ha en sådan rätt.

O OdlarNicke skrev:
SERVITUT ETC Andel i samfällighet/GA:GAGNEF RISTA GA:4 Förmån, Officialservitut: Väg Last, Ledningsrätt: Tele ----- antagligen ska det stå mast och inte last.
Jag tror du ska tolka last som att fastigheten är belastad av ett servitut, inte som en felstavning.
 
Redigerat:
  • Gilla
OdlarNicke
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Det beror på, men teoretiskt så kan det absolut förhålla sig så. Om det t.ex. ett servitut som belastar fastigheten som ger Telia denna rätt så har dom också den rätten. Ett servitut kan något förenklat beskrivas som ett avtalsförhållande mellan två fastighet, oaktat vilka som för tillfället äger dessa fastigheter. Ett annat alternativ är att Telia erhållit en nyttjanderätt som ger rätt att uppföra en 4g mast på fastigheten i fråga. För att kunna svara mer uttömmande behövs mer information. Men det korta svaret är som sagt att Telia absolut kan ha en sådan rätt.
Tack för snabbt svar!! önskar dig en go dag :)
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
'last' betyder just att vägservitutet belastar fastigheten. 'Ledningsrätt' betyder att dom har rätt till en ledning. Rätt till någon mast kan inte jag utläsa av det där.
 
  • Gilla
OdlarNicke
  • Laddar…
useless useless skrev:
'last' betyder just att vägservitutet belastar fastigheten. 'Ledningsrätt' betyder att dom har rätt till en ledning. Rätt till någon mast kan inte jag utläsa av det där.
Ok, då är jag med. Stort tack för svar!!
 
useless useless skrev:
'last' betyder just att vägservitutet belastar fastigheten. 'Ledningsrätt' betyder att dom har rätt till en ledning. Rätt till någon mast kan inte jag utläsa av det där.
Måste man inte titta närmare på vad inskrivningen egentligen innehåller? Är ordet "Ledningsrätt" självklart begränsat till bara "rätt till ledning"?

Jag skulle i alla fall läsa själva "servitutstexten":

Dokumentutdrag med texten "Servitut etc., Andel i samfällighet, Förmån: Officialservitut: Väg, Last, Ledningsrätt: Tele".
 
Redigerat:
  • Gilla
Falckman och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Måste man inte titta närmare på vsd inskrivningen egentligen innehåller? Är ordet "Ledningsrätt" självklart begränsat till bara "rätt till ledning"?

Jag skulle i alla fall läsa själva "servitutstexten":

[bild]
Är det en ledningsrätt så finns det ett ledningsrättsbeslut. Ibland kan ledningsrätter kombineras med kompletterande servitut, t.ex. för transformatorstationer etc. Så för att vara helt säker bör TS läsa samtliga beslut som påverkar fastigheten, i det här fallet ledningsrättsbeslutet för att veta mer specifikt vad som gäller för den upplåtna ledningsrätten. Anläggningsbeslutet för att veta vad som gäller för Rista Ga:4 samt det fastighetsbildningsbeslut där vägservitutet bildades (mest troligt samma fastighetsbildningsbeslut där fastigheten som sådan bilades).

Så ja, du har helt rätt i att man bör läsa själva "servitutstexten" :)
 
  • Gilla
OdlarNicke
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Det beror på, men teoretiskt så kan det absolut förhålla sig så. Om det t.ex. finns ett servitut som belastar fastigheten som ger Telia denna rätt så har dom också den rätten. Ett servitut kan något förenklat beskrivas som ett avtalsförhållande mellan två fastighet, oaktat vilka som för tillfället äger dessa fastigheter. Ett annat alternativ är att Telia erhållit en nyttjanderätt som ger rätt att uppföra en 4g mast på fastigheten i fråga. För att kunna svara mer uttömmande behövs mer information. Men det korta svaret är som sagt att Telia absolut kan ha en sådan rätt.


Jag tror du ska tolka last som att fastigheten är belastad av ett servitut, inte som en felstavning.
--- jepp, det lär du ha helt rätt i. Tack :)
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…

Bästa svaret

O OdlarNicke skrev:
Nu har jag mer info: 2816 m2 och ja, det står 2 byggnader på tomten [länk]
SERVITUT ETC Andel i samfällighet/GA:GAGNEF RISTA GA:4 Förmån, Officialservitut: Väg Last, Ledningsrätt: Tele ----- antagligen ska det stå mast och inte last.
Ledningsrätten gäller Telias stolplinje över "RISTA 9:15" och medger inte automatisk tillstånd att anlägga mast. För detaljer kontakta Lantmäteriet och/eller Telia Infrastruktur.
 
  • Gilla
OdlarNicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.