hej
Vi är på G med att skaffa en häll med inbyggd fläkt, svårt att få omdömen omkom olika modellerna, finns ju från 20’ till 60’.
Vi ska koppla till frånluft inget kolfilter.
Vi funderar på AEG eller Bosch. Någon som har installerat ?
 
Min kunskaper i fysik säger att varm luft stiger uppåt.
Från ett utvecklingsprojekt har jag lärt mig att utsug fungerar lika långt ut från öppningen som storleken på utsugshålet.

Jo jag har sett reklamen hur vattenångan snyggt vänder ner i utsuget, det tror jag inte på.

Men det är min åsikt.

Protte
 
Har ett par bekanta som valt den vägen. Ingen har varit nöjd efteråt. Verkar inte vara en så bra produkt...
 
S
Bling-effekten kanske överväger dålig funktion :)
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Hur har du det idag? Man får planera nog och bygga efter specifik modell. Jag rek vanlig lösning
 
  • Gilla
Sadde23
  • Laddar…
Vi har en Siemens med inbyggd fläkt som nyligen blev installerad i samband med köksrenovering. Vi är mycket nöjda. Vi var lite skeptiska men då vi inte ville ha en nedhängande fläkt så tog vi en chansning. Den blev dock bra. På högsta effekt suger det bra.
Vi valde en men effektuering och inte kolfilter då vi kunde köra ner kanalen till grunden.
 
Utan att på något sätt kunna de olika benämningarna på de olika fysiska lagar som dessa fläktar berörs av så säger iaf den leverantör som inte bara var först med denna variant av häll men även har i särklass den bästa fläkten i sin häll att vattenångan stiger med 1 meter per sekund, deras häll, Bora, ”suger” 4 meter per sekund i centrum av varje kokzon och på den vägen är det och det är därför det fungerar. Hur det är på de andra tillverkarna kan jag inte svara på. Flertalet har säkerligen en betydligt vassare häll med fler funktioner men en sämre fläktfunktion.
 
E Evamag skrev:
Vi har en Siemens med inbyggd fläkt som nyligen blev installerad i samband med köksrenovering. Vi är mycket nöjda. Vi var lite skeptiska men då vi inte ville ha en nedhängande fläkt så tog vi en chansning. Den blev dock bra. På högsta effekt suger det bra.
Vi valde en men effektuering och inte kolfilter då vi kunde köra ner kanalen till grunden.
hej,
Hur gick ni till väga för att ”köra ner kanalen till grunden” hittar väldigt lite information om detta, skulle vilja göra detsamma.
 
Hej Oset. ’Vi har ett hus på plint så vi gjorde ett uttag i golvet och drog ner en kanal i grunden. För att inte få baksug installerade vi också en brandspjäll i kanalen.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Hej Oset. ’Vi har ett hus på plint så vi gjorde ett uttag i golvet och drog ner en kanal i grunden. För att inte få baksug installerade vi också en brandspjäll i kanalen.
Har du möjligtvis bilder eller skisser på detta?

Tittar på en liknande lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.