denna funkade då jag provade den och flera gånger efter det men sen så glömde jag att stänga av den men stängde av dieselkranen till den och åkte därifrån för det är i våran stuga och vi har inte den 20+ när vi inte är där. men efter detta så reagerar den inte alls det är typ som att en säkring har gått eller något.... men den har ström och allt men jag hittar ej någon typ av resetknapp eller något sådant... det är 2kubik diesel kvar i tanken ju jag hade ju velat elda upp det typ för det var sjukt bra värme med det också sen när det är slut så ska vi ta bort tanken... men snälla om någon vet vart någon typ av reset eller vad man ska göra . mvh jimmy lindström
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Finns det inte någon återställningsknapp på reläboxen? (På höger sida under fläktmotorn)
 
Jag har inte hittat någon knapp av något slag :/
 
jimmy lindström jimmy lindström skrev:
Jag har inte hittat någon knapp av något slag :/
Mystiskt. Det ska sitta en någonstans, för återställning får inte ske automatiskt utan man måste göra det manuellt av säkerhetsskäl.

Vad är det för fabrikat på brännaren? Ser inte texten riktigt på filmen.
 
Det ända jag har sett att den kan heta är texten som står på videon electro oil Burner typ
Men jag ska kolla ordentligt men hur ska knappen se ut ? Jag hittade ingen markering på den då jag kollade men jag har diskbråck i nacken så jag har lite svårt att undersöka ordentligt. Men jag ska göra ett nytt försök och hittar jag ingen knapp så ska jag ta lite bättre bilder så kanske jag kan få hjälp om vart den skulle kunna vara typ
 
jimmy lindström jimmy lindström skrev:
Det ända jag har sett att den kan heta är texten som står på videon electro oil Burner typ
Men jag ska kolla ordentligt men hur ska knappen se ut ? Jag hittade ingen markering på den då jag kollade men jag har diskbråck i nacken så jag har lite svårt att undersöka ordentligt. Men jag ska göra ett nytt försök och hittar jag ingen knapp så ska jag ta lite bättre bilder så kanske jag kan få hjälp om vart den skulle kunna vara typ
Det ser ut som att det sitter en skruv på relälådan. Det kan vara så att man måste ta bort kåpan för att komma åt återställningsknappen.
 
L lordi skrev:
Det ser ut som att det sitter en skruv på relälådan. Det kan vara så att man måste ta bort kåpan för att komma åt återställningsknappen.
L lordi skrev:
Det ser ut som att det sitter en skruv på relälådan. Det kan vara så att man måste ta bort kåpan för att komma åt återställningsknappen.
Jag vet ej vart det ska finnas någon knapp men du får jätte gärna hjälpa mig att hitta den med dom här bilderna
 
  • En maskin med blå etikett och sladdar i ett stökigt utrymme, potentiellt knappens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj av en maskin med Electro-Oil märke, tillverkarens namnskylt och en svart knapp under en skylt med texten 'LUFT AIR'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå industriell maskin med svart plasthölje och kablar, omgiven av rör och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en pannrumsmotor med blått hjul och svarta rörledningar, söker efter en okänd knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på en bänkslipmaskin vid en vägg, möjlig sökning efter knapp, hink med skräp nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmotor monterad på rörledning ovanför gul hink med texten "FÄRG FÖR DIG REKOMMENDERAD".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av en blå elektrisk motor kopplad till rörledningar och kablar i ett källarrum, bredvid en gul hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pump med rör, kablar och behållare söker efter en knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå industriborr med sladdar och slangar, detaljbild där en knapp kan finnas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart pumpmotor monterad på ett rör ovanför en gul hink med smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en motor med pumpdel och anslutna rör, fotograferad i en rörig miljö med fötterna synliga nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
jimmy lindström jimmy lindström skrev:
Jag vet ej vart det ska finnas någon knapp men du får jätte gärna hjälpa mig att hitta den med dom här bilderna
På den översta bilden så ser man en liten skruv på den svarta plåtlådan som sitter under fläkten. Precis ovanför där kabeln går in.
Prova att lossa den så borde plåtlocket gå att ta bort.

Föresten, kan du ta en närmare bild på den silvergrå plåtlådan som man ser på bild 7 ?
 
L lordi skrev:
På den översta bilden så ser man en liten skruv på den svarta plåtlådan som sitter under fläkten. Precis ovanför där kabeln går in.
Prova att lossa den så borde plåtlocket gå att ta bort.

Föresten, kan du ta en närmare bild på den silvergrå plåtlådan som man ser på bild 7 ?


menar du denna ?
 
Jag har öppnat den tidigare men det är bara som ett råttbo med kablar där inne hur ska en reset sak se ut ?
 
jimmy lindström jimmy lindström skrev:
Jag vet ej vart det ska finnas någon knapp men du får jätte gärna hjälpa mig att hitta den med dom här bilderna
Som sägs , Fyrkantig svart låda till höger på första fotot, med en vit kabel/slang in på . nu syns det inte, men troligtvis är det start relät. Det brukar vara en knapp med rött lyse när den larmar och löser ut , ska tryckas in, det med att du stängde oljan , kan göra att du får återställa ett par ggr innan den tänder, tomt på olja i pumpen för brännaren.
 
Snacka om Hedenhös, den där var gammal när jag slutade jobba med oljeeldning 1991.
 
Den silvergrå lådan med blå skylt som sitter på pannan, kan du ta lite bättre bilder på den?
Verkar som fotocellen är kopplad till den.
 
L lat skrev:
Snacka om Hedenhös, den där var gammal när jag slutade jobba med oljeeldning 1991.
Du tillhör den äldre stammen då och inte helt fel och gått igenom livets hård skola med en massa erfarenhet då.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.