Efter vi köpte tomt tog vi kontakt med arkitekt vi fick gott intryck av. Vi visade detaljplan och berättade om vår önskemål. Därefter gjorde vi ett besök på tomten. Någon vecka senare fick vi ett jättebra förslag vi justerade litegrann efter dialog.

Därefter tog vi kontakt med byggfirmor och gjorde en upphandling. Totalentreprenad och fast pris. Vi anlitade sprängare och gjorde grovplanering av tomten men efter det tog byggfirman över och gjorde allt från grund till ytterbelysning. Byggdes i lösvirke och vi hade tight samarbete med byggfirman (främst byggledaren men även snickare, rörmokare, elektriker, plåtslagare, målare) hela vägen. Vi fick nyckel till bygget och kunde besöka både dagtid och kvällstid. Besökte bygget med kontrollansvarig ett par gånger för att vara säker att tätskikt i badrum gjorts korrekt. Gjorde ett besök med arkitekten men vi ansåg att hans uppdrag var klart efter att ritningarna var klara. Bygget flöt på utan problem och utan konflikter. Bygget tog 9 månader inkl sprängning.

Skulle inte vilja göra på något annat sätt. Vi har fått möjlighet att se varenda detalj i bygget. Känns otroligt tryggt att veta att ingen har fuskat.
 
  • Gilla
Kitboga och 7 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Jag nappade inte på WNs erbjudande. Fiskarhedenvillan gick till extern arktitekt med mina idéer och jag betalde inget för dessa skisser. Sedan gick jag vidare med FHV, skrev kontrakt och fick bygglovsritningar
fisharheden har också möjlighet att ta med cellglas till grunden så får du ett topp hus.(inga fuktskador, inget mögel, inga skedjursangrep och beständig isolering)
 
  • Gilla
Kitboga och 1 till
  • Laddar…
Vi försökte först få hustillverkare att rita efter våra idéer, men blev inte så superbra så det slutade med att vi ritade själva (tog en hel del tid dock) och skickade ritningarna till 8st hustillverkare och valde den som hade mest rätt kvalité vilket resulterade i ett lyckat husbygge efter de ritat om ritningen på sitt format. Får alla tillverkare samma ritning att utgå från istället för samma idéer blir det lättare att jämföra tillverkarna. Var dock svårt att få koll på vad man får för pengarna, många tillverkare skyltade bara med tillverkare på det ytliga som man ser (och därmed kan byta ut) och inte så mycket om vad som finns inuti väggar osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kitboga och 1 till
  • Laddar…
Vi skall precis bygga ett hus med Myresjöhus. Jag jobbar själv i byggbranschen och byggde själv vårt förra hus till stora delar. Denna gång har jag ändå valt att låta bygga på totalentreprenad där husleverantören gör allt.
Det blir dyrare och man kan inte påverka priserna på tillval utan endast tacka ja eller nej.
Jag anser dock att min egen tid är värd mer än pengarna man kan spara på att konkurresnsutsätta entreprenörer och leverantörer.
Om man köper delad entreprenad så har man också ett samordningsansvar så att allt flyter på och ansvarar även för arbetsmiljön.
Har du ingen erfarenhet av husbygge så rekommenderar jag alltså definitivt att köpa en komplett totalentreprenad från en husleverantör ni känner förtroende för och som kan leverera ett hus ni tycker om.

K Kitboga skrev:
Har precis köpt en tomt i Stockholm . Tyvärr kan jag ingenting om husbygge ännu. Planerar att bygga ett exklusivt hus med helentrepenad som ritas från grunden. Varit i kontakt med Willa Nordic sen tidigare men tänker jag bör göra ordentlig research innan jag bestämmer mig för en byggare. Hur mycket kan man få ifrån byggarna i form av skisser, budgetering osv innan de kräver att man skriver kontrakt?
Vilka kriterier bör jag ha med i utvärderingen?
Tack på förhand!
K Kitboga skrev:
Jag tänker att jag får ett mer gynnsamt slutpris om jag köper hela tjänsten från samma ställe. Dessutom tänker jag att hustillverkarna har avtal med vissa leverantörer (t ex fönster osv) och då kan anpassa sina ritningar för att passa ihop bra med dessa.
 
  • Gilla
Kitboga och 1 till
  • Laddar…
Hos mig pågår grundarbete för fullt och jag blev av olika anledningar tvingad till att anlita arkitekt för bygglovsritningar, baserat på mina skisser.
Jag letade både byggfirmor och hustillverkare, men de förstnämnda hade problem med att få fram konstruktör till K-ritningarna. Så det blev en vända med hustillverkare där Fiskarhedenvillan var vettigast, mycket beroende på säljaren.
Det jobbigaste hittills var att de bakåtplanerade leverans av K-ritningar till 8 veckor före mtrl-leverans, så grundbyggnationen får extrem tidspress.
 
  • Gilla
Kitboga
  • Laddar…
H
K Kitboga skrev:
Har precis köpt en tomt i Stockholm . Tyvärr kan jag ingenting om husbygge ännu. Planerar att bygga ett exklusivt hus med helentrepenad som ritas från grunden. Varit i kontakt med Willa Nordic sen tidigare men tänker jag bör göra ordentlig research innan jag bestämmer mig för en byggare. Hur mycket kan man få ifrån byggarna i form av skisser, budgetering osv innan de kräver att man skriver kontrakt?
Vilka kriterier bör jag ha med i utvärderingen?
Tack på förhand!

Har gjort en checklista efter mina erfarenheter och som jag gick efter. Den kan vara bra för andra också som skall bygga hus.

  1. 1. Bestäm vilken typ av entreprenad som ni vill bygga med, läs på om skillnaderna och sätt er in vad detta innebär mellan Total Entreprenad, Generalentreprenad och
    Delad entreprenad.
    2. Gå in på Byggahus.se och jämför hustillverkare. Man ser en del vad som ingår i standardval där också.
    3. Ta ut de tillverkare som är intressanta och kontroller med er bank om de är godkända för lån.
    4. Gå och titta på visningshus, kontrollera hur husen är uppbyggda, t.ex. väggar om det träfiberplatta och gips ingår. Så att ni vet vad ni får för pengarna.
    5. Om ni vill ändra planlösningen, ingår det i priset?
    6. Tillkommer det kostnad för ritningar vid omändring.
    7. Ta ut de husleverantörer som är intressanta för er.
    8. Ring, maila, ta kontakt och ställ frågor. Kontakta dem flera gånger för att få en bättre uppfattning.
    Hur snabba är de men att svara? Hur tillmötesgående är de?
    Lyssnar de på er och kan de komma med bra förslag?
    Kan de svara på era frågor, om inte kommer de snabbt tillbaka med ett svar?
    Detta tycker är oerhört viktigt för det är en lång byggprocess och man vill inte jaga dem flera dagar eller veckor för att få svar på en enkel fråga.
    9. Googla på de som är intressanta, har ni INTE valt Totalentreprenad är det speciellt viktigt läsa det som ni hittar på Google inom samma geografiska område som ni tänker bygga, för även om huset är bra så kan hantverkarna variera i kunnighet.
    10. Lägg mycket tid på att undersöka, det lönar sig!


    • Ang. Bygglov, plankarta, då är det kommunen. Kostnader brukar stå på kommunens hemsida, sök på bygga, kostnader vid nybyggnation, hittar du inte ring kommunen. El, vatten och avlopp, fiber, kontakta Energiverket på orten, brukar gå genom kommunens växel också. Avgifterna varierar ju från kommun till kommun, så det går inte att skriva några summor.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
K Kitboga skrev:
Jag tänker att jag får ett mer gynnsamt slutpris om jag köper hela tjänsten från samma ställe. Dessutom tänker jag att hustillverkarna har avtal med vissa leverantörer (t ex fönster osv) och då kan anpassa sina ritningar för att passa ihop bra med dessa.
Det mest prisvärda i ditt alternativ är att låta en arkitekt rita upp huset och sedan hittar du en bra snickare som jobbar med duktiga underleverantörer. Du får snickarens nettopriser + ett påslag om typ 10 % på material och 5-10% på underleverantörernas arbete. Det kommer kräva lite mer av dig, men man får helt klart mer hus för pengarna!
 
Redigerat:
  • Gilla
Nikorasu och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
K Kitboga skrev:
Nej, Något kataloghus är det inte på tal om här. Jag har en budget på cirka 10m för bygget. Jag vet bara inte i vilken ände jag ska börja.
Exklusivt för 10 miljoner? Hur stort hus hade du tänkt? Det låter inte mycket.
 
K Kitboga skrev:
Har precis köpt en tomt i Stockholm . Tyvärr kan jag ingenting om husbygge ännu. Planerar att bygga ett exklusivt hus med helentrepenad som ritas från grunden. Varit i kontakt med Willa Nordic sen tidigare men tänker jag bör göra ordentlig research innan jag bestämmer mig för en byggare. Hur mycket kan man få ifrån byggarna i form av skisser, budgetering osv innan de kräver att man skriver kontrakt?
Vilka kriterier bör jag ha med i utvärderingen?
Tack på förhand!
Lyssna med Intressanta Hus, tror de kan vara något för dig. Får du sedan Anders Holmberg eller någon från hans gäng att rita (om de fortfarande jobbar med honom) så är du en bit på väg..
 
  • Gilla
Kitboga
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Exklusivt för 10 miljoner? Hur stort hus hade du tänkt? Det låter inte mycket.
Vad är det för nedlåtande kommentar. 10 MSEK räcker ganska långt för att bygga ett exklusivt hus på 250-300kvm…
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
K Kitboga skrev:
Jag tänker att jag får ett mer gynnsamt slutpris om jag köper hela tjänsten från samma ställe. Dessutom tänker jag att hustillverkarna har avtal med vissa leverantörer (t ex fönster osv) och då kan anpassa sina ritningar för att passa ihop bra med dessa.
fönster är i de flesta fall stapelvara även om det är lång leveranstid. Det du beskriver är inte ett exklusivt unikt hus utan ett hus från en leverantör med lite tillval i form av flytt på någon vägg.

vi valde en arkitekt som ritade vårt hus utifrån skisser vi själva tagit fram efter att ha tittat på många hudtyper. Sedan fick han fria händer att justera detta utifrån byggregler och sin erfarenhet om vad som fungerar.

efter det så valde vi ut några byggare som fick räkna på objektet var inte så stor skillnad på priserna så vi valde den dyraste som hade goda referenser som vi kunde verifiera och nästan uteslutande jobbar med arkitektritade hus åt människor med större börs än min.

i slutändan blev huset marginellt dyrare än det Myresjö hus vi först funderade på med de tillval vi ville ha.

huset blev klart 2017 och slutpriset landade på ca 4,5 miljoner varav tomten gick på ca 1 miljon strandtomt därav priset ( Norrland)

så mitt råd är anlita en bra arkitekt som ritar i mått som är lämpade för materialet vilket är betydligt dyrare idag gissar att vårt hus skulle ha kostat minst 1,5 miljoner mer idag.
 
  • Gilla
Kitboga och 2 till
  • Laddar…
K Kitboga skrev:
Nej, Något kataloghus är det inte på tal om här. Jag har en budget på cirka 10m för bygget. Jag vet bara inte i vilken ände jag ska börja.
Inte för att vara en glädjedödare, men det är premium prefab money. OM du inte vill göra grejer själv.

Allt du inte gör kostar pengar någonstans, och om någon säger att de ingår, så får du sämre kvalité på något i slutändan.

Alltså 10 miljoner då kan du räkna bort 3 direkt för de är adminkostnadera bygglov planering, ja allt som inte är huset som byggnad. sen om tomten är med i den kalkylen då är där inte mycket pengar kvar.

Jag är precis i startgroparna och har gjort precis allt själv, ritat administrerat allt förarbete, för att få ner kostnaderna. Handlat upp byggare osv. betalar inga påslag på något. osv.
 
Margut Margut skrev:
Inte för att vara en glädjedödare, men det är premium prefab money. OM du inte vill göra grejer själv.

Allt du inte gör kostar pengar någonstans, och om någon säger att de ingår, så får du sämre kvalité på något i slutändan.

Alltså 10 miljoner då kan du räkna bort 3 direkt för de är adminkostnadera bygglov planering, ja allt som inte är huset som byggnad. sen om tomten är med i den kalkylen då är där inte mycket pengar kvar.

Jag är precis i startgroparna och har gjort precis allt själv, ritat administrerat allt förarbete, för att få ner kostnaderna. Handlat upp byggare osv. betalar inga påslag på något. osv.
Har du adminkostnader på 3 Mkr?? Nu tar du väl i några % va?
Bygglov, VA, EL, KA bör ligga runt 300-400tkr. Ritningar kan ingå i upphandling annars allt från 75tkr-200tkr o även uppåt för bygglov o K-ritn. Men inga 3Mkr
 
  • Gilla
Kitboga och 1 till
  • Laddar…
N NisseGrus skrev:
Har du adminkostnader på 3 Mkr?? Nu tar du väl i några % va?
Bygglov, VA, EL, KA bör ligga runt 300-400tkr. Ritningar kan ingå i upphandling annars allt från 75tkr-200tkr o även uppåt för bygglov o K-ritn. Men inga 3Mkr
Ja det gör jag och ber om ursäkt, menar bara att bara för man har en tomt så ska man inte tro att nästa steg är att få fram pris på ett hus och bygga.

För mig som gjort allt själv så är huset ca 50 - 60% av totala kostnaden.

Och har man 10 milj i budget så bör man räkna med andra saker än själva huset.

Många underskattar hur mycket pengar som går till Tomt och förberedelse för denna, samt kringkostnader runt omkring.
 
  • Gilla
Kitboga
  • Laddar…
Hej! Byggahus är en fantastisk resurs på många sätt, och du har fått en hel del bra svar i tråden. Men du har också fått en hel del svar som är lite underliga. Generellt så är husföretagen de som ger minst för pengarna, enligt vår erfarenhet. Att anpassa ett hus efter en person/familj, en budget och en plats är inte deras styrka, utan de flesta anpassningarna sker utifrån deras produktionslina. Vissa är mer flexibla än andra, och ibland passar förutsättningarna jättebra för en viss tillverkare, ibland inte. Med din budget skulle jag absolut anlita en arkitekt och med handlingarna från denne handla upp en entreprenad som passar er. Totalentreprenad är lite dyrare men enklare och mindre eget jobb, delad entreprenad är det billigaste men mest arbetsamma. Men en totalentreprenad med en vanlig byggfirma kommer 9 av 10 gånger vara billigare än en hustillverkare, även om du får betala för arkitekt, konstruktör och ev. andra yrkesgruppers projektering. Det är hur lätt som helst göra tillval hos en hustillverkare som motsvarar alla dessa arvoden och mer därtill.
 
  • Gilla
Kitboga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.