Vi kommer ha ett fönster och en altandörr in mot huset. Där är det bara tätat med en trälist som döljer luftspalten. Där skulle man enkelt kunna täta lite bättre för att undvika att det finns öppen passage för luften.
 
MarkeB MarkeB skrev:
Vi kommer ha ett fönster och en altandörr in mot huset. Där är det bara tätat med en trälist som döljer luftspalten. Där skulle man enkelt kunna täta lite bättre för att undvika att det finns öppen passage för luften.
Men frågan är om man vågar täta helt?

Nu när det är lite kallare ute så känner man det kalla draget från fönsterna direkt.
 
Redigerat:
På de delar av fasaden där vi inte har några fönster finns det inga hål för någon luftning vad jag kan se, så det borde inte vara någon fara att täta runt fönster tänker jag. Men jag är verkligen ingen expert på tegelfasader.
 
MarkeB MarkeB skrev:
På de delar av fasaden där vi inte har några fönster finns det inga hål för någon luftning vad jag kan se, så det borde inte vara någon fara att täta runt fönster tänker jag. Men jag är verkligen ingen expert på tegelfasader.
Svårt det där. Moderna väggkonstruktioner är (ska vara) vara uppbyggda enligt samma princip, dvs med luftad fasad (finns ju dock många hemska exempel på oluftade fasader runtom i Sverige).

Jag har även små ventilationshål nedanför den reglade fasaden. Jag skulle tro att dessa också är en kanal ut från den luftade delen av fasaden precis som springan ovanför fönsterna. Nedandelen av fasaden är putsad som framgår av bilden (bilden tagen inifrån uterummet).
 
  • Närbild på putsad fasad med ett ventilationshål nära nederkanten, sett från ett uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobzter
Då är detta på tapeten igen :)
Men vi vill ha öppet med synliga "balkar" 115 x 115 limträ i takstolarna,
Är en nockbalk nödvändig då ?
De bli ju som A-takstolar
Spännvid ca 6 m , Plåttak
bygges med 45 x 195

3D-modell av öppet tak med synliga svarta limträbalkar i ett A-takstolskonstruktion och vit underlagspanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Takstolarna måste väl sitta ihop med något? Om taket är isolerat (som jag uppfattar din bild?) hamnar ju nockbalken vanligtvis inne i isoleringen.
 
Tobzter
Schematisk illustration av A-takstol med nockbalk och måttangivelser. Nockbalken är 315mm hög isoleringen är ca 195mm.
Men behövs nockbalken om man gör A-takstolar med förhöjd "tvärben" ?
 
Redigerat:
Tobzter Tobzter skrev:
[bild] Nockbalken är 315mm hög isoleringen är ca 195mm.
Men behövs nockbalken om man gör A-takstolar med förhöjd "tvärben" ?
Hur har du tänkt att takstolarna ska hänga ihop med varandra om du tar bort nockbalken?
 
Tobzter
Så här tänker jag
 
Tobzter
Hur menar du hänga ihop ?
 
Alltså om det är sponten som håller ihop det i sidled sedan?
Jag bara frågar alltså, ingen kritik, takbygge är inte mitt expertområde :)
 
Tobzter
Ja exakt de är råsponet som håller de i sidled och även innertak .är inte många tak som har en nockbalk

E väl trycket mot ytterväggarna som ja e lite orolig över utåt satt säga eller om skarven i nock ger vika.

Men funderar på att fråga offert på någon takstols tillverkar på de som ja vill ha om de är görbart
 
Tobzter
Nu är en offet skickad till Nässjo Takstolfabrik, se va man får för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.