Hej, funderar på att skaffa en pelletskamin som primär värmekälla till uppvärmning av nedervåningen (Har direktverkande el och 2st luft/luft värmepumpar, en på varje våningsplan). Har en vanlig vedeldad kamin på övervåningen så tänkte nu montera en pelletskamin på nedervåningen som är tänkt att gå i stort sett dygnet runt under vintern för att avlasta värmepumparna (som fungerar väldigt dåligt när det är minus 20). Boytan på nedervåningen är ca 70kvm och kaminens effekt är på 7kw. Min fråga är om det är ett rimligt antagande att kaminen klarar av att värma ca 10kvm/kw även när det är som kallast i ett dåligt isolerat hus (har självdrag).
 
B
Ja. Men är det inte öppen planlösning så blir värmen ojämn.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Kanske kika på fläktar som kan flytta värme, en sån kombination borde ge någorlunda jämn värme.
 
Jag värmde ett 96kvm enplanshus byggt 65 med enbart en 6kw pellets kamin. Den räckte till det. Var ganska öppen planlösning dock
 
Har 106 kvm i två plan med pelletskamin som primär värmekälla. Det finns ju troligtvis öppen trappa hos TS så kaminen klarar av att värma det förhållandevis lilla huset. Jag har inbyggt rör med fläkt i taket för att flytta värmen till andra sida huset och har aldrig använt detta, inte ens elradiatorerna i övervåningen. Min förbrukning ligger under 2 pallar pellets/år i Skåne - kustnära så den drar mer när det blåser. Den går nonstop okt/nov till mars. Jag sätter ner temperaturen 3-4 grader då jag lägger mig eftersom det annars blir för varmt. Enpersonshushåll - på helgerna då vi är fler drar jag ner effekten.

Speciellt denna vinter med högt elpris har den visat sig mycket ekonomisk.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.