Då jag kaklade i köket gjorde jag misstaget att jag kaklade runt det infällda uttaget så att jag ej kan skruva loss det. Alltså står jag nu inför problemet att plaskåpan till uttaget inte når det infällda uttaget, varken skruvarna (går att lösa med längre skruvar) men det som oroar mig är att jorden inte når.

Finns det uttag som går djupare in eller måste jag försiktigt borra runt tills jag kan få ut det infällda uttaget?
 
  • Öppet vägguttag med röd dosa och anslutna elledningar, utan frontplatta och plaskåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Någons hand håller en plaskåpa till ett vägguttag som inte når det infällda uttaget bakom kaklet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag som delvis är kaklat över, problem att ansluta plaskåpa. Måttband visar mått runt uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uttaget måste vara i liv med kaklet, finns distanser till apparatdosan. Så borra upp så uttaget kommer ut.
 
Ja, köp en 70mm diamantborr
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, köp en 70mm diamantborr
Lär ju inte hjälpa eftersom uttagets metallram är större än dos-måttet som den föreslagna diamantborren har... och tar man ytterligare en större borr så kommer inte själva plastdelen av uttaget att täcka.
 
Det får man slipa av i hörnen, finns små borrar som man kan slipa med
 
Feinsåg med diamantblad.
 
Ser ut som att enda lösningen är att ta bort den plattan
Ta bort uttaget och dit med en ny platta
Sen får du använda distansringar
 

Bästa svaret

Klipp sönder uttaget och plocka ut bitarna, sätt påbyggnadsringar och sätt ett nytt uttag.
 
  • Gilla
Nyfniken och 11 till
  • Laddar…
En liten uppdatering på hur det gick. Uttagen sitter nu på väldigt snygg.

Jag köpte ett multiverktyg från Jula och såga sönder metalldelen av uttaget så att jag kunde plocka ut uttaget & sätta dit ett nytt. Med hjälp av multiverktyget kunde jag även fräsa upp öppningen i kaklet en bit så att en påbyggnadsring fick plats. Tog en 15mm påbyggnadsring och skar av på baksidan av ringen tills det hamnade jämt med kaklet.

Försökte till en början att fräsa runt kaklet så pass mycket att uttaget kunde dras ut och återanvändas men det tog tid, kaklet sprack och det damma. Så jag körde då istället på elmonts lösning som funka Ett renoverat eluttag monterat i vägg med ny påbyggnadsring efter justering med multiverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt uttag som ska monteras i vägg, omgiven av färgade kablar och en fräst öppning i kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elinstallation med öppet vägguttag och påbyggnadsring, kablar synliga, verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska ledningar och påbyggnadsring installerade i en öppning i kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
de super!
 
De ihoptvinnade trådarna ser inte bra ut. Du har vidarekoppling av fas och nolla (och skyddsjord) om du kör något i det vidarekopplade uttaget så kommer det att bli varmt i din dåliga koppling, brandrisk!
 
H hempularen skrev:
De ihoptvinnade trådarna ser inte bra ut. Du har vidarekoppling av fas och nolla (och skyddsjord) om du kör något i det vidarekopplade uttaget så kommer det att bli varmt i din dåliga koppling, brandrisk!
Bra att du la märke till det. Elen är inget jag har gjort utan det har en elektriker gjort. Är det något jag bör ringa hit honom för så att det blir rätt? Vad är egentligen problemet och hur skall det vara gjort?
 
Problemet är att kopparen oxiderar så det blir dålig kontakt. Man ska använda toppklämmor med ett kontaktbleck, skruv eller fjäder som trycker mot kopparen och ger en lufttät förbindelse.
Är det säkert att en elektriker har gjort dom där skarvarna?
 
useless useless skrev:
Problemet är att kopparen oxiderar så det blir dålig kontakt. Man ska använda toppklämmor med ett kontaktbleck, skruv eller fjäder som trycker mot kopparen och ger en lufttät förbindelse.
Är det säkert att en elektriker har gjort dom där skarvarna?
Okej, då tror jag att jag hänger med, det har nog blivit ett missförstånd. Elektrikern kopplade in enligt bilden (bild 2) där man ser uttaget utdraget. Där det är tejpat med eltejp var endast tillfälligt då jag bytte ut uttaget som jag klippt sönder och bytte mot ett nytt som sitter på samma sätt som elektrikern kopplat ihop, enligt andra bilden.
 
Magnus E K
Problemet är att även om hoptvinningen bara är tillfällig så har du just nu en dålig skarv där det kan gå mycket ström om du t ex kör en vattenkokare i det uttag som det är vidarekopplat till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.