J justusandersson skrev:
Om inte detaljplanen uttryckligen specificerar taklutningen får man alltid höja till max 45° utan att höja vägglivet. Gör en skalenlig genomskärningsritning (sektion) av vinden och se vilken lutning du behöver komma upp till. Förhöjt väggliv krånglar till det, går det att undvika så är det bra.
finns det någonstans man kan hitta detaljplanen för sitt eget hus eller är det att börja gräva igenom den där bunten hemma på 2dm med gamla papper från husets uppbyggnad?
 
harry73 harry73 skrev:
Finns en artikel pm taklyft
[länk]
ska kolla direkt!
 
E E.jk skrev:
finns det någonstans man kan hitta detaljplanen för sitt eget hus eller är det att börja gräva igenom den där bunten hemma på 2dm med gamla papper från husets uppbyggnad?
Kommunens hemsida eller bygglovsavd
 
harry73
E E.jk skrev:
finns det någonstans man kan hitta detaljplanen för sitt eget hus eller är det att börja gräva igenom den där bunten hemma på 2dm med gamla papper från husets uppbyggnad?
Brukat finnas på kommunens hemsida
 
Låga fastighetsvärden är ett problem på många orter. I gengäld brukar prisnivån på byggjobb vara lägre. Det är bra att begränsa omfattningen och göra mycket själv. Ett välplanerat och välplacerat hus är lättare att sälja även om det inte är värt mer.
 
Hittar inte någon direkt detaljplan på kommunens hemsida :/ tyvärr så finns det inga direkta hantverkarföretag på denna ort som tar sig an såna här jobb. så priset man får betala för jobbet blir från ett företag i en ort där huspriserna ligger på ca 1miljon högre än här -.-
 
Har du inga grannar med gemensam tomtgräns finns det nog ingen detaljplan. Bäst att kolla med kommunen ändå.
 
vi har faktiskt en granne med gemensam tomtgräns men sen är det några hundra meter till nästa. bara 5 hus på en 5km grusväg så ganska långt ute på landet :p aja får ringa kommunen imorgon och se vad som gäller sen höra av sig till en arkitekt efter det
 
Jag har ännu inte stött på någon kommun som inte har en interaktiv karta för gällande planer så jag skulle ändå gissa på att det finns. Jag vill även slå ett slag för att först konstatera att planen se tillåter inredning av vind, det är vanligt att det regleras i planer nämligen.

Edit: läste nog lite slarvigt men oklart om du bara inte hittade för ditt område eller inte hittade alls. Låter ju som om det skulle kunna vara utanför plan.
 
M Manfreds skrev:
Jag har ännu inte stött på någon kommun som inte har en interaktiv karta för gällande planer så jag skulle ändå gissa på att det finns. Jag vill även slå ett slag för att först konstatera att planen se tillåter inredning av vind, det är vanligt att det regleras i planer nämligen.

Edit: läste nog lite slarvigt men oklart om du bara inte hittade för ditt område eller inte hittade alls. Låter ju som om det skulle kunna vara utanför plan.
du får mer än gärna ta ett titt ifall du kan hitta något :) Valdemarsviks kommun. området där mitt hus ligger heter holmtebo. kommunen är ganska anpassad för en äldre befolkning och att tala med dom i kommunhuset är som att tala med en tegelvägg -.- jag har skickat minst 2 mail angående vart jag ska vända mig med bygglov men inte fått något svar. såg nu att dom lagt upp telefonnummer till den som är ansvarig iallafall :)
 
E E.jk skrev:
du får mer än gärna ta ett titt ifall du kan hitta något :) Valdemarsviks kommun. området där mitt hus ligger heter holmtebo. kommunen är ganska anpassad för en äldre befolkning och att tala med dom i kommunhuset är som att tala med en tegelvägg -.- jag har skickat minst 2 mail angående vart jag ska vända mig med bygglov men inte fått något svar. såg nu att dom lagt upp telefonnummer till den som är ansvarig iallafall :)

jag hittade inget! De har iaf pågående planarbeten så de försöker ju lite iaf. Spontant skulle jag säga att det låter som att det inte är planlagt, och det vore ju fördelaktigt för dina planer:)
 
M Manfreds skrev:
jag hittade inget! De har iaf pågående planarbeten så de försöker ju lite iaf. Spontant skulle jag säga att det låter som att det inte är planlagt, och det vore ju fördelaktigt för dina planer:)
ja så är det ju faktiskt :D grannen har fått alla sina bygglov igenom utan några problem alls och han som äger all mark runt våra hus säger att vi får göra vad vi vill även runt våra hus (ta ner träd, bygga kojor, grannen har sina hästar på bete)
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
E E.jk skrev:
något att fundera på! just nu har jag 210cm till undersida nock. takbjälkarna är något större och går ner till ca 206cm över golv. Efter 5cm luftspalt, 20cm isolering, reglar och gips så landar jag nog närmare 2m men sen måste även golvet byggas upp med några cm så ca 195 i mitten med bara snedtak åt alla håll.
Vi har 195 i några av rummen i källaren. Det är klaustrofobiskt om man börjar tänka för mycket på det. Inget jag rekommenderar.
 
Det kan vara bra att tänka på att Boverkets byggregler (BBR) har synpunkter på detta med rumshöjd:
"Rumshöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden i vinds- och suterrängvåningar samt källare vara lägst 2,30 meter. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. I sådana delar av rum där ståhöjd behövs får rumshöjden dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella delar av tak eller 1,90 meter under snedtak." Reglerna tillämpas vid ombyggnad och kontrolleras vid bygglovsansökan.
 
J justusandersson skrev:
Det kan vara bra att tänka på att Boverkets byggregler (BBR) har synpunkter på detta med rumshöjd:
"Rumshöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden i vinds- och suterrängvåningar samt källare vara lägst 2,30 meter. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. I sådana delar av rum där ståhöjd behövs får rumshöjden dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella delar av tak eller 1,90 meter under snedtak." Reglerna tillämpas vid ombyggnad och kontrolleras vid bygglovsansökan.
då borde det vara okej ifall man kan bygga med en ståhöjd på 190cm i mitten eftersom allting blir snedtak tänker jag? men helst skulle jag vilja få upp taket lite till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.