ja det är ju ett sätt.

Kanske om du är bortrest en vecka kan du se hur mycket grannen förbrukar om du vet att denne enbart använt pumpen under den tiden så kan du ha det som en generell förbrukning framöver för en vecka tex.
 
Går pumpen på vanligt stickpropp 220V?
 
R Rolle85 skrev:
Går pumpen på vanligt stickpropp 220V?
Nej 3 fas
 
Aha
 
Det brukar gå att tigga en elmätare från nätbolag, de byter ju ut dem lite då och då. Det kan ju inte vara nödvändigt med en millimeterrättvisa, det är väl bara att dela på den elkostnad det blir och kanske plussa på lite för att anläggningen är hos dig.
 
B
Normal förbrukning av vatten är 140l/person. Om man antar 4 Pers med lite onormal förbrukning (t.ex. bevattning trädgård) så blir det 800l/d, eller 292 m3/år.

En normal villapump har kapacitet över 2m3/h om jag inte minns fel, men säg 1m3/h. Om man antar att det går åt 2kWh för att pumpa upp 1m3 vatten, så räknar jag högt, då kommer man till ca 600kwh/år för elen till pumpen för en villa, vilket med 3kr/kWh blir ungefär 1800kr/år. Eller 150kr/månad. Jag tror jag räknat högt. Min vattenpump drar runt 800W och den går inte många timmar.

Jag hade nog sagt till grannen att han kan få fortsätta att ta vatten (via avtal) för 400-500kr/månad, och skippat el och vattenmätning. En brunn med pump kostar väl i alla fall 60000kr plus antar jag. Inte ska kostnaden bara vara för elen till pumpen?

Ska du mäta, så rekommenderar jag att bara mäta en fas och ta resultatet gånger 3. Det är jämn belastning på en 3-fas pump. En shelly 1 pm kostar ungefär 150kr. Det behöver inte bli dyrt att mäta elen. Men trassla inte med vattenmätning är i alla fall mitt tips, och skippa dyra superexakta 3 fasmätare...

Jag tror det kan vara klokt att skriva något avtal. Blir väl annars att grannen kan ta vatten "av hävd" till slut (obs jag är ingen servitutexpert), men vet att man I vissa fall kan tvinga sig till saker av hävd (t.ex. access via väg).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.