Phiplex
För ca 900.000:- inkl moms kan jag få följande utfört:

•Platta på mark ca 360 m2 med 400 mm kantbalk med cementutsida och 300 mm cellplast under.
•Nertagning, uppkapning av träd (ca 10 st), borttransport av grenar,stubbar och avtäckningsmassor.
•Rivning av befintlig sommarstuga (ca 40 m2 i trä) med borttransport och deponi.
•Planering av sprängsten och tätning av sprängbotten (sprängning tillkommer enl nedan)
•Dränerande material för fyllning under hus, terasser och garageinfart med "vändplan".
•Ingrävning av vatten och avlopp från tomtgräns (ca 20-30 m)
•Dränering och dagvatten till befintlig brunn alt. stenskista.
•Fyllning med dränerande material under blivande pool (ca 20 m2) )och dränering under densamma.
•Rör under platta för ev framtida radonventilation.
•Ingrävda avloppsstammar för enklare anslutning i nästa skede för VS enterprenaden.
•Planering av sparade befintliga jordmassor.

Det uppskattade tillkommande priset för sprängningen är ca 115.00:- inkl moms.
•Borrning och sprängning av ca: 400 m3 berg
•Etablering borrvagn
•Besiktning och provtryckning av eldstäder i fastigheter (5 st) belägna inom 50 m

Verkar det vara ett rimligt pris med ca 1 miljon för i princip allt mark- och grundarbete för en platta på ca 360 m2.
 
Nu är jag ingen expert på sådant här. Men det ser väl inte så farligt ut tycker jag. Ytan är ju väldigt stor.

Det där med sprägning låter möjligen som en glädjekalkyl. För det första så är 400 kubikmeter ganska lite på en så stor yta. Finns det risk att de tagit i för lite där? För det andra så tycker jag mig ha sett prisuppgifter på ungefär samma prisnivå för några tiotals kubikmeter. Så frågan är väl om "prisuppskattningen" riskerar att dra iväg till det 2,3,5 dubbla.
 
Phiplex
Tack hempularen för ditt svar och din hjälp.
Jag hade i ett annat inlägg hittat att max 2000 kr per m2 borde grundarbete kosta, vilket då skulle inneburit ca 720 kkr. Men jag gissar att i det priset ingick då kanske inte de övriga markarbetena, som t ex trädfällning, rivning av sommarstuga, borttranpsort, deponi samt ingrävning av VA från tomtgräns mm mm.

Beträffande kostnaden för sprängning skall jag tala med byggaren igen. Men jag tror samtidigt att mängden 400 m2 för den stora plattan kan bero på att det inte behöver sprängas under hela plattans yta eftersom det är lite bergknallar som sticker upp. Det vi spränger räknar vi dessutom med att kunna återanvända på andra delar under plattan där vi istället behöver fylla ut. Så några dyra borttransporter av sprängsten räknar jag inte med.
 
Hemmakatten
Folk blir ofta förskräckta när de hör vad det kostar med grund o markarbeten. Själva betalade vi uppåt 1,2 miljoner för våra arbeten. Det innefattade sprängning, grund för två hus, markarbeten, smal väg ner till sjön (100 m), väg sista biten till huset, stor gårdsplan, grusad carport, gjutna stolpar förcarport, isolerad platta för förråd, fint grusad "förgård", stor betongplatta med ingjuten vattendamm/blänk med 2,5 meter höga formgjutna betongmurar med "fönster" i runt plattan på två sidor, dragning av elrör o kablar i trädgården, dragning av rör o kablar till sjöstugan nedläggning av trekammarbrunn vid sjöstugan. Husen har en uppbyggd murad grund, uppfylld innanför och sedan gjuten platta. Till sjön är det 100 meter och endast mindre grävmaskin kunde köra nerför backen varför allt tog lite längre tid. Allt material bars eller kördes med grävmaskinen ner till sjön. Strandkanten rensad, vass borttagen. Grävning o läggning av avloppsrör30 meter från hus. All avlopp, vatten och nödvändiga elrör i grunden, uppsnyggning runt huset, gjutna trappor i trädgården, lite trädfällning mm mm. De var här i åtta veckor, mestadels 3 man + grävskopa. Alla material- och timfakturor korrekta. Vi är helnöjda och även om det kostade en del så blev mycket gjort.

Tycker ditt pris låter rimligt.
 
Phiplex skrev:
För ca 900.000:- inkl moms kan jag få följande utfört:

•Platta på mark ca 360 m2 med 400 mm kantbalk med cementutsida och 300 mm cellplast under.
360kvm platta är en ynnest få förunnad. Generös detaljplan eller synnerligen medgörliga handläggare av bygglov?
Själva plattan bör inte kosta mer än 2000kr/kvm.
 
Phiplex
Japp, isolde - denna ynnest får nog i första hand tillskrivas en generös detaljplan - dvs utan många detaljer ;) - från 1940-talet.
 
Mikael_L
En liten tanke ang kvm-priser.
Det anges ofta att själva plattan med de markarbeten och fyllning just under plattan (dvs inga större och ovanliga åtgärder) kostar 1500:- - 2000:-/kvm, lite beroende på var i landet och rådande byggtryck det är.

Men, detta gäller väl en mer "normal" platta på 90-140 kvm eller så, om man nu ska göra en platta på 300+ kvm, blir inte den dyrare per kvm, med fler förstärkningsvoter, tjockare betong osv.
Eller tänker jag fel nu?
 
Nog rätt tänkt, men å andra sidan så tror jag att mycket av kostnaden är av "styckekaraktär", dvs etableringskostnader och liknande. Så ytan ger lite mängdrabatt. Nyttjandegraden på maskiner blir troligen högre vid en stor platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.