I ett utrymme som är strax över 120 cm brett och 3 meter i takhöjd ska jag platsbygga förvaring för ytterkläder och städprylar (dammsugare etc).

IKEA Metod högskåpsstomme passar perfekt i bredd och djup med sin dimension om 60x60x220 cm, men lämnar 80 cm luft upp till taket.

Är det någon här som har erfarenhet av att kombinera flera skåp från IKEA Metod på höjden? Vilka stommar bör man använda sig av? Köpa extra högskåpsstoppar och såga av toppen/botten?

Tacksam för alla tips :)
 
Heij83
Det är inget problem att bygga flera IKEA metod ovan på varandra. Skulle de behövs bygga om dem är inte det heller särskilt svårt om man är någorlunda händig.

lycka till.
 
  • IKEA Metod köksskåp staplade på varandra under installation i en hemmiljö med byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Ikeas bänkskåp är ju 80cm och borde gå att sätta över ett högskåp utan problem, dock blir du ju helt utan sockel om du kombinerar 220 och 80 skåp.. tänker att någon centimeter vill man väl ändå ha för luckor ska kunna öppnas, egentligen samma i överkant..
 
  • Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Tack för tipsen!

Det blev tillslut en kombination av 200- och 80-skåp. Fick då 20 cm över som jag använde till sockel under skåpen, vilket gör att jag kommer kunna sätta upp golvsockellist framför garderoben för att få den där platsbyggda känslan.

Återstår lite jobb med att fylla i tomrum, spackla och måla samt komplettera med luckor som var slut i lager på IKEA - men här är en bild på delresultatet:
 
  • Delvis installerade garderober med sockel och utan golvsockellist i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggsnyggen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.