Vi köpte en 70-tals villa med egen brunn för drygt sex år sedan och har kunnat konstatera att vi måste sätta in någon form av vattenrening då det är tydlig ansamling av mangan och järn i toaletter samt att det periodvis både luktar och smakar illa - speciellt vid högt vattenflöde ute (kraftigt regn och nu när det töar mycket).

Har pratat med en VVS-tekniker för att även byta/renovera hydroforen då blåsan verkar vara gammal - men tänkte även passa på och installera någon form av vattenrening som kan hjälpa med att ta bort mangan/järn - men framförallt smak/luktproblemen. Vi har inte någon fantastisk budget över då vi precis renoverat en del - så gärna prisvärd. Sedan så kan vi såklart underhålla den - men det får inte bli så avancerat att man måste fylla på kemikalier varje vecka osv.

Så summering:
  • Är det någon som har en bra erfarenhet av en vattenreningslösning - eller kanske en lösning som man absolut INTE skall välja?

Tack på förhand!
 
Börja med att göra en vattenanalys.

Jag installerade bl a ett järn och mangan-filter som jag köpte från Renton (billiga-vattenfilter.com).

Det gör verkligen skillnad på smak och missfärgningar av porslin har helt försvunnit.

Normal livslängd på filtermassan är 5-10 år, enligt dem.

Det jag inte är jätteförtjust i är den enorma mängd vatten som backspolningen kräver.

https://www.billiga-vattenfilter.com/vattenfilter/jarnfilter-manganfilter/jarnfilter-jm-1054a
 
  • Gilla
Idus och 1 till
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Börja med att göra en vattenanalys
Ett grundläggande test är gjort - med höga (men inte otjänliga) värden på järn och mangan. Dock så kommenterade de att testet inte var så omfattande att det kollade värden som kan påverka smak och lukt.

Tack för tipset (y) - skall titta på den lösningen. Behöver man räkna med hela kostnaden efter 5-10 år - eller är det bara en säck filtermassa som man kan byta själv?

Ja, det där med backspolning blir jag lite fundersam till - brunnen är begränsad och under torra somrar så har vi bara vatten så det räcker till det viktigaste (får duscha och tvätta annanstans). Så om det tar +60% så mycket vatten är det något som vi får överväga. :oops:

Tack igen!
 
Idus Idus skrev:
Ett grundläggande test är gjort - med höga (men inte otjänliga) värden på järn och mangan. Dock så kommenterade de att testet inte var så omfattande att det kollade värden som kan påverka smak och lukt.

Tack för tipset (y) - skall titta på den lösningen. Behöver man räkna med hela kostnaden efter 5-10 år - eller är det bara en säck filtermassa som man kan byta själv?

Ja, det där med backspolning blir jag lite fundersam till - brunnen är begränsad och under torra somrar så har vi bara vatten så det räcker till det viktigaste (får duscha och tvätta annanstans). Så om det tar +60% så mycket vatten är det något som vi får överväga. :oops:

Tack igen!
Filtermassan byter du själv (kostar 2960kr)

Ja med begränsad brunn vet jag inte hur du ska göra. Vi backspolar filtret varannan dag, på inrådan av leverantören. 17-21L/min i 10 min + "sköljning" 5 min så det drar iväg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.