Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73 harry73 skrev:
För mig är det tydligt att skribenten har en felaktig bild av hur farlig viruset är på riktigt (inte så farligt) och hur stor effekt vaccinet har på överlevnadschansen (inte så mycket eftersom sjukdomen inte är så dödlig)
Säg det till Frederic Sinatra.
Han blir säkert glad över att höra att covid inte är så farligt.


29 dec. 2021 — Kickboxaren Frederic Sinistra, 41, är död. Den trefaldige världsmästaren, som öppet varit emot coronavaccinet, avled efter ett hjärtstillestånd till följd av covid.
 
harry73
A Argastesnickaren skrev:
Säg det till Frederic Sinatra.
Han blir säkert glad över att höra att covid inte är så farligt.


29 dec. 2021 — Kickboxaren Frederic Sinistra, 41, är död. Den trefaldige världsmästaren, som öppet varit emot coronavaccinet, avled efter ett hjärtstillestånd till följd av covid.
Det har ju hänt att sportare (minns tidningsklipp om amatör fotbollsspelare) att de dog av hjärtstopp som troligtvis hände pga ipren. Inte är internet och den seriösa media fyllt av varningar för just Ipren pga detta.

Hamnar det i tidningen är det som tur är rätt så ovanligt, annars har det inget nyhetsvärde.
Så här har vi igen ett stycke anektdotisk bevisföring. Får se hur många likes ditt inlägg får.
 
  • Gilla
  • Haha
Texan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Så här har vi igen ett stycke anektdotisk bevisföring. Får se hur många likes ditt inlägg får.
Rent statistiskt så borde det väl vara typ 1000 gånger fler än antalet likes för någon som har dött av vaccin.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Enligt sydsvenskan som rapporterar från Region Skånes presskonferens;
”Samtidigt är frånvaron bland vårdpersonalen på grund av sjukdom, vab eller karantän dubbelt så stor som motsvarande period förra året.”

Den som inte inser att detta, i kombination med rekordmånga smittade innebär en oerhörd belastning på vården måste leva i ett parallellt universum….

Länk till hela presskonferensen som tydliggör läget just nu, ffa inom vården;

https://www.skane.se/Halsa-och-vard/hitta-vard/covid-19-coronavirus/presskonferenser-covid-19/
Välj dagens datum (12/1)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
pmd och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
För mig är det tydligt att skribenten har en felaktig bild av hur farlig viruset är på riktigt (inte så farligt) och hur stor effekt vaccinet har på överlevnadschansen (inte så mycket eftersom sjukdomen inte är så dödlig)
Ja, han har nog en överdriven oro, såvida han inte har några för oss okända riskfaktorer.
Det hindrar dock inte att vaccinet gör att risken för sjukhusvård eller död är lägre än om han hade varit ovaccinerad.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Det hindrar dock inte att vaccinet gör att risken för sjukhusvård eller död är lägre än om han hade varit ovaccinerad.
Det stämmer, men av nån anledning gör det inte chansen att överleva så mycket större
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
harry73
KristinaRT KristinaRT skrev:
”Samtidigt är frånvaron bland vårdpersonalen på grund av sjukdom, vab eller karantän dubbelt så stor som motsvarande period förra året.”

Den som inte inser att detta, i kombination med rekordmånga smittade innebär en oerhörd belastning på vården måste leva i ett parallellt universum….
Utan att säga vilka åtgärdar är rimliga och vilka är onödiga, är ju en stor del av frånvaron just en konsekvens av hur vi hanterar covid. Vid minsta symptom ska barn stanna hemma och behöver föräldrar vabba, vid minsta symptom ska man sjukskriva sig och har någon konstaterat smitta, ska man i karantän.

Jag ser poängen med åtgärderna, men samtidigt ser jag att det anstränger vården, och då behöver man utvärdera vad som är bäst. Kan det i detta fall vara så att medicinen (restriktionerna) är värre än själva sjukdomen?
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Det stämmer, men av nån anledning gör det inte chansen att överleva så mycket större
Om vaccinet minskar risken för att dö, så påstår jag nog att chansen att överleva är större. Om den är mycket större eller bara större kan man diskutera, men det är väl mer semantik?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Om vaccinet minskar risken för att dö, så påstår jag nog att chansen att överleva är större. Om den är mycket större eller bara större kan man diskutera, men det är väl mer semantik?
Det är procenträkning och hur man presenterar fakta.
Om risken att dö i covid för enkelhetens skull är 1 % (jag tror dock den är mindre), och ett vaccin skulle halvera risken att dö (igen för enkelhetens skull), då är risken att dö för en vaccinerat 50% lägre än risken att dö för en ovaccinerat. Men chansen att överleva för en ovaccinerat är bara 0,5% lägre än chansen att överleva för en vaccinerat.
Samma data men annat perspektiv
 
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Det är procenträkning och hur man presenterar fakta.
Om risken att dö i covid för enkelhetens skull är 1 % (jag tror dock den är mindre), och ett vaccin skulle halvera risken att dö (igen för enkelhetens skull), då är risken att dö för en vaccinerat 50% lägre än risken att dö för en ovaccinerat. Men chansen att överleva för en ovaccinerat är bara 0,5% lägre än chansen att överleva för en vaccinerat.
Samma data men annat perspektiv
0,5 procentenhet lägre menar du väl?
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
0,5 procentenhet lägre menar du väl?
Överlevningschansen för en vaccinerat är i mitt exempel 99,5% och för en ovaccinerat 99%
0,5/99,5 * 100% = 0,502%, avrundat är det 0,5%

Använder man procentpunkter, då blir det inte lika spektakulär:
då är risken att dö för en vaccinerat 0,5 procentpunkt lägre än risken att dö för en ovaccinerat. Men chansen att överleva för en ovaccinerat är 0,5 procentpunkt lägre än chansen att överleva för en vaccinerat.
Det blir alltså inte lika kul att säga
 
harry73 harry73 skrev:
Det blir alltså inte lika kul att säga
Nej, det är mycket roligare med kvällstidningsrubriker som "Dubbelt så hög risk att dö för ovaccinerade!"
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
harry73
B b8q skrev:
Nej, det är mycket roligare med kvällstidningsrubriker som "Dubbelt så hög risk att dö för ovaccinerade!"
Jag ser att du fattar min poäng :)
 
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Överlevningschansen för en vaccinerat är i mitt exempel 99,5% och för en ovaccinerat 99%
0,5/99,5 * 100% = 0,502%, avrundat är det 0,5%

Använder man procentpunkter, då blir det inte lika spektakulär:
då är risken att dö för en vaccinerat 0,5 procentpunkt lägre än risken att dö för en ovaccinerat. Men chansen att överleva för en ovaccinerat är 0,5 procentpunkt lägre än chansen att överleva för en vaccinerat.
Det blir alltså inte lika kul att säga
Ok, jag förstår hur du menar, risken att avlida är liten oavsett om man är vaccinerad eller inte.
På samma sätt kan man resonera med bilbälte. Risken att ens hamna i en olycka där bilbälte kan göra skillnad är väldigt liten, så det är itne stor skillnad i överlevnad om man kör med bälte eller inte. Trots det väljer jag att knäppa på mig bältet varje gång jag kör/åker bil.
Jag gör det numera även i bussar där möjligheten finns, detta efter att varit på ett föredrag med någon som jobbade inom ambulansverksamhet som visade att risken för skador eller liv är mycket längre med bälte även i bussen.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag förstår hur du menar, risken att avlida är liten oavsett om man är vaccinerad eller inte.
Vad jag egentligen menar är att man kan presentera vilken information som helst på ett sätt som passar ens egna syften.

Tar vi Frederic Sinatra som dog i hjärtstillestånd efter att han varit Covidsjuk. Han förnekade att han var covidsjuk och hade han fortfarande kunnat kommunicera, hade han säkert förnekat att han fick ett hjärtstillestånd pga covid. Sedan dör folk i hjärtstillestånd hela tiden, så visst kan det även hända covidsjuka utan att det är pga covid. Ändå skriver median att han dog pga covid.
Tar vi då Betty White (pantartant) eller Bob Saget, de dog också i hjärtstillestånd. Både tog sin tredje dos ungefär 2 veckor innan. Båda var också pro-vaxx och familjen säger att det inte har med vaccinet att göra, detta tas även över av median. Bob Saget hade även covid (eller testade positivt) precis innan dödsfallet, men här skriver man inte heller att han dog i covid.
I princip all information vi får är vinklad, jag säger inte att det är fel information, men det är vinklat.

Det är rimligt att även folk som precis fick vaccinet kan dö av hjärtstillestånd, utan att det beror på vaccinet, men det är inte självklart att det är sant för Betty White eller Bob Saget.
 
  • Gilla
SnickareHobb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.