Hej,
jag har fått en offert på fast pris för att tillfälligt demontera ett element i samband med att vi fräschar upp ett badrum som jag vill benchmarka.
Det finns inga avstängningsmöjligheter idag så förslaget från rörmokaren är;
- Tappa ur värmesystemet
- Montera ballofixer till element
- Demontera element
- Fyll på systemet
- Lufta ur alla element

Helst hade jag sett att man fryst ledningen istället för att tömma systemet men det är bara 2,5 cm mellan rören o till väggen så det kanske är för trångt?
Oavsett - är 5 000 efter ROT skapligt rimligt, inga stora pengar i sig men jag hade - kanske optimistiskt - trott mer på hälften?
 

Bästa svaret

Jag har gjort samma operation på ett par element hemma men gjorde det helt själv så det blev nästan helt gratis.
Skippade ballofixer utan pluggade bara rören. Hela proceduren med tömning, fyllning och luftning fick jag då upprepa igen när elementet skulle tillbaka.

Egentligen var det inte så mycket vatten och luftning det handlade om. Om man först stänger ventilerna på alla andra element i huset så hänger ju vattnet kvar i dem. Då tappar man ju bara ur det element som ska bort och lite grand av vattnet i ledningarna. Blir inte så fasligt mycket tömning, påfyllning och luftning då.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag har gjort samma operation på ett par element hemma men gjorde det helt själv så det blev nästan helt gratis.
Skippade ballofixer utan pluggade bara rören. Hela proceduren med tömning, fyllning och luftning fick jag då upprepa igen när elementet skulle tillbaka.

Egentligen var det inte så mycket vatten och luftning det handlade om. Om man först stänger ventilerna på alla andra element i huset så hänger ju vattnet kvar i dem. Då tappar man ju bara ur det element som ska bort och lite grand av vattnet i ledningarna. Blir inte så fasligt mycket tömning, påfyllning och luftning då.
Tackar för svar! Trodde faktiskt att man tömde alla element också men är det bara ledningarna så är det ju inte lika farligt/mycket. Nu blev jag nästan lite sugen på att prova själv, tänker att man ju kan ha roligare för de pengarna, handfat och toalett fixar jag själv oavsett, hm...
 
D dilemma skrev:
Tackar för svar! Trodde faktiskt att man tömde alla element också men är det bara ledningarna så är det ju inte lika farligt/mycket. Nu blev jag nästan lite sugen på att prova själv, tänker att man ju kan ha roligare för de pengarna, handfat och toalett fixar jag själv oavsett, hm...
Yes. Som sagt bara lite grand men behöver tömma :) Du behöver förresten stoppa cirkulationspumpen vid din värmecentral också innan du sätter igång så får du stopp på cirkulationen
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.