Såg just att även Nibe har lyckats klämma fram en pump med variabel fart på kompressor och c-pumpar. Inte en sekund för sent.

Det jag tyckte var lite intressanat är att man i databladet exemplifierar ett antal olika borrdjup per årsförbrukning - vad jag kan se tycker man inte att man behöver ta i så förbaskat med hålet som tex IVT verkar förespråka. Nibes pump är knappast bättre än dom andras - jag antar att det handlar om lite olika sätt att presentera informationen. Har tidigare hängt upp mig på att man ville ha så djupa hål till pumpen oavsett hus.

Man får hoppas att dessa pumpar kommer ner i pris för det kan knappast gå att spara in mer kostnaden för en varvtalsstyrd pump som det ser ut nu.
 
det är ju fortfarande en kondenserande effekt & förångande effekt man tar ut värmen på, eller kylan om vi pratar kylskop!
du kan ju inte komma ifrån att du vill ha så varmt vatten till förångaren som möjligt för att få ner driftskostnaden.
desto djupare på desto varmare vatten. detta är ju inget konstigt.
 
Det jag säger är att det man kunnat läsa sig till hos IVT är att dom vill att man dimensionerar hålet efter en 17kW pump och hålet räcker då halvvägs till Kina. Nibe skickar inte ut samma budskap vilket jag tycker är rimligare. Kanske finns det skillnader i hur man använder toppeffekten på dessa pumpar.

Att varmt vatten in i pumpen är bra och varmare bättre, det är det väl ingen som säger emot?
 
MathiasS skrev:
Det jag säger är att det man kunnat läsa sig till hos IVT är att dom vill att man dimensionerar hålet efter en 17kW pump och hålet räcker då halvvägs till Kina. Nibe skickar inte ut samma budskap vilket jag tycker är rimligare. Kanske finns det skillnader i hur man använder toppeffekten på dessa pumpar.

Att varmt vatten in i pumpen är bra och varmare bättre, det är det väl ingen som säger emot?
OK då är jag med.
även om du köper en 13 kW gamal vanlig ON/OFF pump till ett hus med topp effekt på 9kW så behöver hålet bara dimensioneras för 9kW

hålet ska alltid dimensioneras efter husets totala energibehov inklusive varmvatten.
kkanske lite dumt exempel.
vi skrive så här istället.
vi har ett hus som kräver 25000kWh i värme varmvatten, då behöver vi ett hål på 200m, & det oavsett om vi stopar dit en 8 eller 15 kW pump.

så en varvtals stryd pump ska bimensioneras enligt nibes exempel.
 
200M till 25000 kwh det är väl ändå att ta i lite väl mycket i överkant?
 
Overlander skrev:
200M till 25000 kwh det är väl ändå att ta i lite väl mycket i överkant?
det var ett rent exempel för att visa vad jag mena.
& nej jag tycker det är lagom

man ska ju också ha olika djup beroende på bergart, så vi kan ju bara spekulera.
själv har jag 170m kativt djup till ett hus som drar ca 22000kWh i värme o vatten.
 
Overlander skrev:
200M till 25000 kwh det är väl ändå att ta i lite väl mycket i överkant?
är du dimensionerar, visst betraktas då också borrdjup/bergart kontra pumpeffekt? Jag vill minnas att man bör titta på både energi och effektuttag.

Detta har diskuterats förut på forumet och spetsar man till problemställningen så är ett bra exempel ett (osannolikt) hus som förbrukar sin årsförbrukning av energi under en väldigt kort period. Har man då bara energidimensionerat hålet finns en frysrisk. Tittar man också på effektsidan och låter det också styra klarar man sig. Detta borde vara än mer viktigt när man pratar om så stora pumpeffekter.
 
Visst spelar det roll men övelag så är 200 m väl tilltaget.
 
Overlander skrev:
Visst spelar det roll men övelag så är 200 m väl tilltaget.
Ok, men jag tänkte inte å på den siffran (200 var något lösrykt från Carman) utan på principen vid dimensionering av hålet?
 
Nej jag är itne dimensionerare, så jag kan ha fel.
men om man tar en stor pump så behöver den gå kortare tid för att leverera samma mängd enedgi & borrhålet får då vila mer mellan svängara & när den går går den kortare tider. detat gör att det borde bli exakt samma medeltampra tur man pllockar ur borran.

om vi tar ett hus som drar 25000 kW fi kopplar in en 6kW pump. dö har vi ju en pump som inte klarar att värme huset själv, här behövs en elpatron för att hjälpatill
= vi plockar kanske bara 20 000Kw från värmapumpen & 5000 från el patronen
(här har man alltså dimensionerat hålet för att utag på 20 000kW & det är då kortare än om man valt en 8kW pump)

men om vi har en 12 kW pump så behöver hålet inte vara djupare än om vi hadde en 10 kW pump, då båda själv klarar att värme huset utan elpatron
 
Ok, för att vara tydligare:

Antag att svenskt urberg på platsen X leverar 45W per meter hål. Ett 100meters hål kan då tillföra 4,5kW. Tar du ut mer effekt än så kommer temperaturen att sjunka i hålet. "Överbelastar" du hålet för länge fryser hålet. Slutsats - det räcker inte med att säga att det i snitt över en tid är ok (energibetraktelse) utan man måste också veta att pumpen kan gå en vecka i sträck utan att sänka tempen så mycket i hålet att det fryser eller blir tråkigt låg temp på brine in.

Att det blir exakt samma medeltemp kan bara stämma om man håller sig under borrans "effektgräns"?

Detta borde dessutom vara mer påtagligt med dessa jättepumpar. Sjunker tempen i hålet gasar ju bara pumpen lite till för att få ut rätt effekt, omedveten om att problemet bara förvärras.....

Nu ska jag sluta yra.
 
MathiasS skrev:
Ok, för att vara tydligare:

Antag att svenskt urberg på platsen X leverar 45W per meter hål. Ett 100meters hål kan då tillföra 4,5kW. Tar du ut mer effekt än så kommer temperaturen att sjunka i hålet. "Överbelastar" du hålet för länge fryser hålet. Slutsats - det räcker inte med att säga att det i snitt över en tid är ok (energibetraktelse) utan man måste också veta att pumpen kan gå en vecka i sträck utan att sänka tempen så mycket i hålet att det fryser eller blir tråkigt låg temp på brine in.

Att det blir exakt samma medeltemp kan bara stämma om man håller sig under borrans "effektgräns"?

Detta borde dessutom vara mer påtagligt med dessa jättepumpar. Sjunker tempen i hålet gasar ju bara pumpen lite till för att få ut rätt effekt, omedveten om att problemet bara förvärras.....

Nu ska jag sluta yra.
fast grejen är ju den att den större pumpen inte kommer att gå kontinuerligt, den går ju mycke kortare perioder än den mindre pumpen.
en mindre pump kommer att belasta borran en längre tid fast med lägre belastning.
en kraftigare pump belaster en kort tid men med stor belastning.
har ju kollat en del på hur min pump påverkar mitt hål.

min pump är kraftig, men det är ju hålet också ioförsig.
min pump går nästa jämt 30 minuter, sen varierar det hur länge den står still, kan vara allt från 30 minuter till flera timmar. under denna tid pumpen står still så hinner själva borr hålet värmas upp av det omgivande berget & på så sett håller borran en högre temp/ eller samma temp som om jag hade belastat borran kontinuerligt men med en lägre effekt.

jag har ju inte kunna gjort den jämförelsen i mitt hål, men har jämfört mor andra & dragit visa slutsatser. viseligen kan jag ha fel, men jag är helt övertygad om att hålets djup endast ska fara dimensionerat efter r husets energi behov, eller möjligtvis husets effektbhov, inte pumpens effektutag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.