M mojjen skrev:
Traditionellt har jag alltid använt medel till allt. men jag upplever att det sjunker in rätt mycket i skarvarna
All sandspackel krymper när den torkar. Jag har gått över till gipsspackel istället. Visst är det lite extra meck med att blanda till det, men å andra sidan krymper det inte och konsistensen är mycket trevligare.
Dessutom är det billigare med en säck pulver än hinkar med färdig spackelmassa.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ok, trodde det var renoveringstapet du menade. Det känndes lite tråkigt att sätta upp när du gjort så fint med väggarna.
Det hade blivit lite kaka på kaka:)
Om du inte använt fiberduk, testa det gör stor skillnad enligt min mening.
 
useless useless skrev:
All sandspackel krymper när den torkar. Jag har gått över till gipsspackel istället. Visst är det lite extra meck med att blanda till det, men å andra sidan krymper det inte och konsistensen är mycket trevligare.
Dessutom är det billigare med en säck pulver än hinkar med färdig spackelmassa.
Vilket gipsspackel använder du? Har provat en mängd olika spackel men inte helt nöjd med någon av dem, vilket så klart till 100 % beror på min bristande teknik. Knauf gipsbruk från bauhaus var väldigt grovt upplevde jag det som. Casco wallfix funkade bra men blandade för mycket i förhållande till min förmåga att applicera. Bara blandat en omgång av dessa så ska ge det en chans till i helgen.

Modulan Superfinish 452 från Hornbach är det jag tycker hittintills varit enklast att arbeta med och framförallt mest prisvärt. Dock var väggarna spacklade en gång innan jag använde den. Provade även att tillsätta lite vatten vilket gjorde det perfekt att rulla på.
 
Jag kör med Casco Wallfix. Men blandar man enligt receptet så blir det alldeles för löst, så man får prova sig fram lite.
Kör även en del Weber Gypsum för grovspackling. Den är dock förstärkt med sand, så den funkar inte att slipa till som ytskikt.
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Det hade blivit lite kaka på kaka:)
Om du inte använt fiberduk, testa det gör stor skillnad enligt min mening.
Ser inget behov :) har inget problem med sprickor :)
 
Körde bara medel på hela övervåningen samt gammal hederlig glasfiber remsa. Inga sprickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.