T Thomas_Blekinge skrev:
En snubbe här i närheten har behov av entreprenadmaskiner till sin egen tomt. Han har startat små AB för maskinuthyrning som nästan inte har någon omsättning alls. Jag antar att han tjänar på att köpa maskinerna via firman när han vill använda dom privat. Men jag har inte förstått tricket ännu. Någon som vet?
Han får ju tillbaka momsen från köpet av maskinerna och han kan dra av alla kostnader, men man bör ju ha någon intäkt också iaf om man har avdrag som reparationer och bränsle
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du kan ju inte ha ett företag på just hyreshusen. Någon levande person måste ju vara kopplad till företaget
Hängde inte med här
 
Låter som mycket jobb för liten förtjänst, med AB så kommer redovisning mm. Tänk även på att ABt kan påverka vid ev skada, tex försäkring och sjukskrivning.
Skulle tro att enskild firma är bättre eller att helt enkelt ta det privat.
 
Primära är inte att tjäna pengar

Redovisningen har jag redan, blir nog inte så många kr att deklarera ytterligare några papper

Hur tänker du med försäkringar och sjukskrivning, den biten har jag dålig koll på.

Tror det blir svårt att hyra av sig själv vid enskild firma.

Smidigaste är ju att ta det privat eller på huset, är inte så mycket moms att tala om
 
Så länge du inte använder ställningen till din privatbostad torde det väl hålla. Ska du ha den privat torde det dock vara en beskattningsbar förmån som kostar mer än det smakar.

Huruvida det faktiskt går att tjäna några pengar på att hyra ut en enstaka byggnadsställning är en annan sak. Själv skulle jag nog funderat på om det inte vore bättre att köpa en lift än att ha en ställning som amatörer ska hålla på och bygga med, men det är kanske mest för att jag är avundsjuk på dem med stora maskiner.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Om det primära inte är att tjäna pengar vad är då anledningen?

Med uthyrning kommer ansvar för utrustningen och det krävs en ansvarsförsäkring.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Om det primära inte är att tjäna pengar vad är då anledningen?

Med uthyrning kommer ansvar för utrustningen och det krävs en ansvarsförsäkring.
Dels får man tillbaka momsen, sen kan man ju få den uthyrd och få in nån krona

Är det så med försäkring? Om jag hyr ut bara ställningen, förstår att det blir annat om jag ska montera upp och ner
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så länge du inte använder ställningen till din privatbostad torde det väl hålla. Ska du ha den privat torde det dock vara en beskattningsbar förmån som kostar mer än det smakar.

Huruvida det faktiskt går att tjäna några pengar på att hyra ut en enstaka byggnadsställning är en annan sak. Själv skulle jag nog funderat på om det inte vore bättre att köpa en lift än att ha en ställning som amatörer ska hålla på och bygga med, men det är kanske mest för att jag är avundsjuk på dem med stora maskiner.
Risken är nog minimal att åka på beskattning iof...

En skylift har jag inget direkt behov av, sen är det 4-5 gånger pengarna
 
Enskild firma istället?
 
Att starta ett företag för att dra av momsen på en ställning för 40 tkr låter ovärt. I ett nystartat bolag finns ju heller inga pengar så initialt måste du ju ändå skiljas från skattade pengar.

Förstår inte heller riktigt upplägget med fastigheterna. Äger du dom som privatperson?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Frågan i första inlägget var väl om det var värt att skapa AB för detta. Och det är det inte. Men du kör ju redan företag för hyreshus. Om du inte är momsregistrerad så att det väl bara att göra det på företaget och köpa in ställningen antingen med företagets pengar eller med ett lån från dina privata? Det är också det mest naturliga om det är företaget som kommer att använda ställningarna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Att starta ett företag för att dra av momsen på en ställning för 40 tkr låter ovärt. I ett nystartat bolag finns ju heller inga pengar så initialt måste du ju ändå skiljas från skattade pengar.

Förstår inte heller riktigt upplägget med fastigheterna. Äger du dom som privatperson?
Ja jag äger dom som privatperson, men allt bokförs och dras av osv precis som en vanlig firma.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Enskild firma istället?
Ja fast med EF så skattar man ju för vinsten i ett AB där kan pengarna ligga oskattade.

Ab lånar 40 av mig, med ränta, för att köpa ställningen.
Jag hyr ställningen av AB för oskattade pengar, pengarna AB får in går till att betala tillbaka lånet och räntan.

Ja det är väl iof bara småsmulor som man sparar/tjänar på det här upplägget...

Får nog bli att köpa den privat, det är nog mest kostnader som det medför att köpa den via AB
 
N
Skattejurist här även om detta inte direkt är något jag jobbar med dagligen. (Har dock haft hyreshus inom familjen).

TS kör hyreshusen som enskild firma/enskild näringsverksamhet. Blir så per automatik skattemässigt när man äger hyreshus ”på kroppen” dvs privat. Är ju som TS säger att hyreshusen redovisas som egna företag (lite förenklat) på särskild blankett till din privata deklaration. Hoppas detta klargjorde för flera personer i tråden.

Fattar inte riktigt vitsen med målet att dra momsen, eftersom du måste lägga på momsen om du senare hyr ut ställningen. Om du ska göra det korrekt dvs ☺️
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Du kan väl iofs. köpa den i näringsverksamheten ändå och lyfta den ingående momsen om den köps av en annan firma. Sen säljer du den när du är klar, eller behåller den och hyr ut nu och då.

Ställningen har ju en direkt koppling till din verksamhet, så köpet är ju inget konstigt i sig. Och i den mån du tror att ställningen tappar i värde är det ju bättre att göra den förlusten i näringen än privat.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.