Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Fairlane Fairlane skrev:
Han svar var ungefär: "Visst är det så att det varit många. På samma sätt är det många som varit med och utvecklat det senaste flygplanet från Boeing, men bröderna Wilbur är ändå uppfinnarna av flygplanet"

Man kan ju då fundera av hur mycket av ett moderna flygplan som bröderna Wilbur skulle förstå. Om de säger att det inte fungerar, trots att det flygit massor det senaste året, ska man lita på bröderna Wilbur då, för att de är uppfinnare?
Bröderna Wright. Wilbur och Orville. Sa Malone verkligen "bröderna Wilbur"?

Jag tror att bröderna Wright skulle förstå rätt mycket av ett modernt flygplan. Principen för hur man styr ett flygplan genom luften är fortfarande samma som Wright-bröderna uppfann. Orville levde f.ö. till 1948 och var med om den stora utvecklingen inom flygteknik som gjordes fram tills dess.

Jag tror att Malone förstår (eller skulle förstå om han brydde sig om att försöka; vi vet ju inte hur mycket han har hängt med de senaste åren) en hel del av hur mRNA-vaccin fungerar. Han kan bakgrunden rätt bra (han skapade en del av den :)) och började som virusforskare. Mikrobiologi var hans grej.

Men Malone har ju inte varit delaktig i utvecklingen av något mRNA-vaccin vad jag vet, och man bör nog söka anledningen till hans kritik mot mRNA-vaccin i vad han har sysslat med de senaste åren.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
L LiteForce skrev:
Det var oacceptabelt beslut och ett enormt misstag att inleda massvaccination mot coronaviruset mitt under den pågående pandemin säger Montagnier. Det fins fler källor som säger samma sak det här är bara en av dem.

[länk]
Men hur går det till?
 
P
harry73 harry73 skrev:
Det man tror, är att alpha uppstod i en cancersjuk patient i England med kraftigt nedsatt immunförsvar. Detta gjorde att hon var covidsmittad (och sjuk) väldigt länge och på det viset hade viruset lång tid att mutera till Alpha. Omikron tros ha uppstått i en patient med obehandlad HIV. Även här var immunsystemet kraftigt nedsatt och kunde viruset vara aktivt i kroppen väldigt länge. Här är man dock inte lika säker som för alpha.

Vanliga i övrigt friska vaccinerade eller ovaccinerade driver inte på mutationer i samma utsträckning.
Mutationer i virus "drivs på" av kosmisk strålning eller slumpmässiga fel i replikeringen.
Ju fler virioner det finns under en lång tid desto större sannolikhet att det uppstår en mutation, och eftersom det finns många virioner som replikerar i en människa som är sjuk länge så är det en rimlig förklaring du refererar till.
Vaccination torde alltså minska risken för nya mutationer.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
eller säg det till alla som fick allvarliga biverkningar av vaccinet, eller släkten av de som dog pga vaccinet.
Det går nog fortare.
 
P
L LiteForce skrev:
BirgitS argumenterar inte och är inte intresserad av sanning om hon påstår att DR Robert Malone inte grundat mRNA vaccinet för det har han.
Nu har du ändrat till "grundat" från "uppfunnit". Vad menar du med "grundat"?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Eller är det andra biverkningar det handlar om de ovan nämnda? Vad råkade dina bekanta ut för?
Jag fick domningar i armen upp till nacken och rejäl svullnad i armen efter första dosen.
Jag blev hungrig.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
P
perra i skogen perra i skogen skrev:
Varför skulle ovaccinerade barn leva i rädslan över att få detta viruset??
Det vet jag inte. Varför skulle de det?
Men håller vuxna på att skrämma upp dom så kan man ju förstå dom stackarna..
Det är dumt av vuxna att skrämma barn.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Här kommer en länk med lite desinformation
[länk]

Skribenten är på besök i Sverige (från brasilien) och både han och dottern fick covid nästan direkt när de kom till Sverige, trots att de var vaccinerade.
Den rimliga slutsatsen skulle då vara: oj få, vaccinet funkar inte så bra som jag trodde, den orimliga skulle vara, oj då men tur att jag vaccinerade mig annars hade jag dött (trots att de allra flesta klara en covidsmitta uran problem).
Gissa vilken slutsats skribenten drog.
Båda slutsatserna är rimlig, om man mildrar den andra lite.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Skribenten är på besök i Sverige (från brasilien)
(. En sån lysande idé att ge sig ut på resa nu! .)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
S Steffo6804 skrev:
"The more Anti-Vaxers the less Anti-Vaxers":thinking:

[länk]
Det tycks finnas flera nivåer av antivaccinationsaktivister. Dels de på låg nivå som vägrar att vaccinera sig efter att ha lyssnat på antivaxare på högre nivå. Dessa lågnivåaktivister dör lite då och då.

Sen finns det antivaxare på högre nivå som propagerar mot alla rimliga åtgärder mot smittspridning. Dessa har förstås vaccinerat sig eftersom de inte tror på vad de själva säger. Jag har lite dålig koll på vilka dessa är i Sverige, men i USA finns Tucker Carlson, Sean Hannity, m.fl. på Fox News. Alla som jobbar på Fox News måste vara vaccinerade.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det vet jag inte. Varför skulle de det?

Det är dumt av vuxna att skrämma barn.

Vet inte heller varför dom skulle behöva bara rädda för viruset resten av livet, finns ju betudligt värre saker att vara rädd för än detta viruset. . Men enligt dig skulle ju dom vaccinerade barnen inte behöva vara det. Så jag uppfattade ditt inlägg att alla ovaccinerad skulle behöva vara rädda resten av livet.

Absolut är det dumt att skrämma barnen, men det är ju just det man gör om man gör som dig och påstår att utan vaccin så måste dom vara rädda för viruset...
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Då behöver du inte vänta med spänning, och kan jag ge facit.
Skribenten valee såklart den orimliga slutsatsen att de med nöd och näppe överlevde pga vaccinet
Det är givetvis en orimlig slutsats, där är vi överens.
Du gav två alternativa slutsatser:
1) Vaccinet fungerar inte så bra som jag trodde
2) Tur att jag vaccinerade mig annars hade jag dött

Får jag lägga till en tredje som är en kombination av de två?
3) Vaccinet fungerar inte så bra som jag hoppas, men det kanske gjorde så jag blev mindre allvarligt sjuk

Sen antar jag väl att han och dottern tagit CoronaVac (Sinovac), vilket i sig kanske är lite sämre?!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Om jag ber snällt kanske du kan berätta med om de ungerska spionerna?
Du vill väl inte tvinga mig att se hela videon? ;)
Aldrig i livet att jag tittar igenom den rappakaljan igen. Jag har redan förträngt det. :cool:
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P pmd skrev:
Bröderna Wright. Wilbur och Orville. Sa Malone verkligen "bröderna Wilbur"?

Jag tror att bröderna Wright skulle förstå rätt mycket av ett modernt flygplan. Principen för hur man styr ett flygplan genom luften är fortfarande samma som Wright-bröderna uppfann. Orville levde f.ö. till 1948 och var med om den stora utvecklingen inom flygteknik som gjordes fram tills dess.
Självklart sa han Wright, skrivfel av mig.
Grunden är såklart skulle de såklart förstå, men kanske inte alla detaljer, särskilt inte om man kommer in på mer instabila flygplan.

P pmd skrev:
Jag tror att Malone förstår (eller skulle förstå om han brydde sig om att försöka; vi vet ju inte hur mycket han har hängt med de senaste åren) en hel del av hur mRNA-vaccin fungerar. Han kan bakgrunden rätt bra (han skapade en del av den :)) och började som virusforskare. Mikrobiologi var hans grej.
Helt enig, han antingen förstår eller har kapacitet att förstå, men frågan är om han ens vill.

P pmd skrev:
Men Malone har ju inte varit delaktig i utvecklingen av något mRNA-vaccin vad jag vet, och man bör nog söka anledningen till hans kritik mot mRNA-vaccin i vad han har sysslat med de senaste åren.
Ja, när jag lyssnar på honom så är det extremt mycket av konspirationsteorier som kommer fram. Han gör det dock mycket mer subtilt än många andra. Han står inte och påstår något om giftsprutor, grafen, 5G eller liknande, han ger mer antydningar åt det ena eller andra hållet. Han besvarar egentligen ytterst sällan en konkret fråga som rör vaccin eller vaccinering.
Som när han beskriver hur delstaten Uttar Pradesh i Indien hittade en lösning på problemet, men efter att Indiens premiärminister Modi haft ett möte med USAs president Biden så valde man att inte använda detta på andra platser, eller förmedla information om vad lösningen var. Sen mumlades det i förbigående något om att "det ryktas involvera Ivermektin", dvs han säger aldrig att det är Ivermektin, bara att det ryktas om det.

Det känns oerhört konspiratoriskt att efter ett möte mellan USAs president och Indiens premiärminister så skulle man inte använda ett billigt paket som skulle få slut på detta. USAs president och Indiens premiärminister offrar medvetet en massa människoliv i både sina egna länder och i resten av världen. Detta i ett läge där Indien hade en gyllene chans att glänsa på den internationella arenan och visa hur duktiga man är. Jag är skeptisk.

Det var bara ett exempel på Malones konspirationstankar, det kryllar av de om man lyssnar.
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
harry73
Fairlane Fairlane skrev:
Det är givetvis en orimlig slutsats, där är vi överens.
Du gav två alternativa slutsatser:
1) Vaccinet fungerar inte så bra som jag trodde
2) Tur att jag vaccinerade mig annars hade jag dött

Får jag lägga till en tredje som är en kombination av de två?
3) Vaccinet fungerar inte så bra som jag hoppas, men det kanske gjorde så jag blev mindre allvarligt sjuk

Sen antar jag väl att han och dottern tagit CoronaVac (Sinovac), vilket i sig kanske är lite sämre?!
Det jobbiga var att vakna upp dagen efter. Förvisso var jag inte bakfull, men snuvig, hostig och hade stopp i näsan och lock för öronen. Min dotter hade feber. I en vecka höll vi oss hemma och tackade vetenskapen för att vi båda är fullt vaccinerade. Om vi följt president Bolsonaros uppmaning om att inte vaccinera oss hade vi antagligen legat på sjukhus. Eller under jord.
På bilden hade en femte ryttare tillkommit. Den föreställer desinformationen – vår tids dödsryttare. Det är den som skapat vaccinmotståndarna.
Visst, det är bedrövligt, men för att tala med Darwin. Det är det naturliga urvalet. De som överlever pandemin är de vaccinerade.
För mig är det tydligt att skribenten har en felaktig bild av hur farlig viruset är på riktigt (inte så farligt) och hur stor effekt vaccinet har på överlevnadschansen (inte så mycket eftersom sjukdomen inte är så dödlig)
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.