A
V vik_tor skrev:
Jag blir så jävla förbannad när jag ser miljöpartister på havet i sina segelbåtar. Dom har både segel samt kan nyttja kraften i havets naturliga strömmar. Men likt förbannat så åker dieselmotorn igång så fort det slutar blåsa.
jaha... Jag trodde de flög hem som viss gjorde... efter sin lilla seglats.. ;):thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
djanlov och 7 till
  • Laddar…
:cool:
V vik_tor skrev:
Jag blir så jävla förbannad när jag ser miljöpartister på havet i sina segelbåtar. Dom har både segel samt kan nyttja kraften i havets naturliga strömmar. Men likt förbannat så åker dieselmotorn igång så fort det slutar blåsa.
MP lurade väl folk här att köpa dieseldrivna bilar med argumentet ”miljöbilar”.
Sen förbjöd de dem. Så fort de lurat på tillräckligt många, eller så hade de inte ens en ond plan
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
A
Igen Igen skrev:
:cool:
MP lurade väl folk här att köpa dieseldrivna bilar med argumentet ”miljöbilar”.
Sen förbjöd de dem. Så fort de lurat på tillräckligt många, eller så hade de inte ens en ond plan
elbil?
kom och köp:crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Igen och 4 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826
0 kr
Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
0 kr 1600 kWh satte upp solpaneler i februari 2021, så hade tillgodo för december. ångrar jag att jag köpte solpaneler? Nej inte en sekund :)
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jaha... Jag trodde de flög hem som viss gjorde... efter sin lilla seglats.. ;):thinking:
Älskar dock hennes statement att bevisa att man kan segla över Atlanten från Europa till Amerika. Senast någon försökte bevisa det var Columbus och det ledde till att merparten av Amerikas ursprungsbefolkning mördades.

Hon var även mer ärlig än Columbus när segelbåten anlände i New York och hon stod där på scenen livesänd i Amerikansk TV och varnade YOU ARE ALL GOING TO DIE IN 10 YEARS
 
  • Haha
  • Gilla
errakareby och 3 till
  • Laddar…
A
V vik_tor skrev:
Älskar dock hennes statement att bevisa att man kan segla över Atlanten från Europa till Amerika. Senast någon försökte bevisa det var Columbus och det ledde till att merparten av Amerikas ursprungsbefolkning mördades.

Men man dock ge henne att hon var mer ärlig än Columbus när segelbåten anlände i New York och hon stod där på scenen livesänd i Amerikansk TV och varnade YOU ARE ALL GOING TO DIE IN 10 YEARS
Jag skrattade i flera timmar efter det kom fram att hon flög hem istället för att seglat..
Och hennes besättning gasade diesel... :crysmile::crysmile:
 
Maskintok skrev:
Jag skrattade i flera timmar efter det kom fram att hon flög hem istället för att seglat..
Och hennes besättning gasade diesel... :crysmile::crysmile:
Hon seglade väl hem oxå(med nått halvgalet par med småbarn?)
Besättningen flög dock hem (och de som seglade hem båten flög till USA)
 
  • Gilla
  • Haha
Igen och 2 till
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Hon seglade väl hem oxå(med nått halvgalet par med småbarn?)
Besättningen flög dock hem (och de som seglade hem båten flög till USA)
Va det så det var:thinking:
Ja ja skit komiskt var det iallafall..
speciellt med tanke på vilket mediedrev och vilken kämpe man ville framstå som..
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
P PatrikElektriker skrev:
Va säger proffsen, har fått erbjudande om att binda i 6mån för 112öre ink allt, till skillnad mot tibbers rörliga som var i snitt 191öre och januari ser ju inte bättre ut hittills.
Ska man binda så tror jag man ska vänta till i Augusti 2022. Ser man på Terminshandel så är priset nere på ca 60 öre då.
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Jag skrattade i flera timmar efter det kom fram att hon flög hem istället för att seglat..
Och hennes besättning gasade diesel... :crysmile::crysmile:
Märkligt, för hon seglade hem också.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Märkligt, för hon seglade hem också.
Jo jag har redan fått den informationen.
Och till skillnad från vissa så håller jag inte reda på allt hon gör.
Men jag mindes fel helt enkelt. (y)
dock kunde jag se att det var ett jäkla flygande och gasande på diesel och seglande... För den lilla spektakulära resan för klimatets skull.. jo jo...säkert..;)media k.t passar bättre..
Seglaren Nikki Henderson tog flyget för att hjälpa Greta
https://www.expressen.se/nyheter/klimat/kritik-mot-gretas-resa-seglare-tog-flyget-over/
 
S Susanne -68 skrev:
Hur hanteras vindkraften. Förklara för oss/mig som inte vet.
vindkraften byggs i Sverige med utländska företag/fonder som startar svensk bolag, bygger vindkraftverken och säljer sedan denna billigt till sina ägare, kan även gå med förlust. Har då fått mycket rabatt på inkopplingsavgifter till nätet samt bidrag då de producerar ”grönt”. Utländska ägarbolaget säljer sedan elen till marknadspris. Mycket lite skattekronor stannar i Sverige,tvärt om så bidrar vi till produktionen. Detta är den översiktliga beskrivningen, finns mer….
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Folkomröstningen om kärnkraft med tre riggade alternativ för nedläggning är med garanti helt obsolet idag. Glöm denna, det är dagens verklighet vi konfronterar. Dessutom är de flesta som röstade då idag döda, och en väldig massa relevant folk fick aldrig chansen.

Glöm den riggade folkomröstningen från anno dazumal, helt irrelevant idag.
Riggad på då sätt att det inte kunde bli nej...
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
U Uttese skrev:
vindkraften byggs i Sverige med utländska företag/fonder
den svenska kärnkraftsproduktionen ägs till 45% av utlandet – är det ett problem?
 
J Jamtstårsa skrev:
Det var ju omröstning om kärnkraften 1980 och linje 2 vann och det såg ut så här: Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk energi...."
Hur var det nu med linje 3? "Kärnkraften ska avvecklas i en snabbare takt än möjligt..."?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.