På min kallvind har jag ett avluftningsrör, 75mm, med en Purus luftningsventil. Eftersom jag ibland har dålig lukt i badrummet vill jag förbättra avluftning genom att ta bort Purus ventilen och förlänga röret 2 meter med ett 50/40mm avloppsrör och leda ut den upp genom yttertaket. Är det ok att minska dimensionen från 75 till 40mm? Bör det isoleras?
Är det värt besväret eller kommer den dåliga lukten bestå?
Huset har 2 våningar, badrum plus separat dusch och toalett. Kommunalt VA.
Mätning av ett 75mm avluftningsrör på en kallvind med måttstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dannnnnnne
Vad har du för yttertak?
Vanligtvis går luftningsröret upp i dimension till 110 på vinden och ut genom taket. Jag skulle inte gå ner ytterligare i dimension
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Vad har du för yttertak?
Vanligtvis går luftningsröret upp i dimension till 110 på vinden och ut genom taket. Jag skulle inte gå ner ytterligare i dimension
Jag har dubbelfalsad plåttak som jag inte är pigg på att göra ett nytt hål i. Min tanke är att tränga in röret där kanalen från köket går men det får inte plats ett 75 rör.
 
Kan jag fortsätta med 75 rör 1 meter och sedan gå över till 50 rör sista 60 cm upp genom skorstenen?
 
Dannnnnnne
Du kan ju alltid prova. Märker du ingen förbättring så får du bita i det sura äpplet och ta hål i taket
 
Jag tog bort vacumventilen och lät avluftningen gå rakt ut på vinden. Lukten i badrummet försvann vilket känns bra. Det innebär att det blir lite kondens runt röret av avluftningen eftersom den luften är varm och fuktig. Jag har mycket bra ventilation på vinden så lukten är försumbar. Jag ska så småningom leda ut avluftningen genom skorstenen. Är det någon idé att isolera röret?

Skulle man kunna föra in rök i avloppsröret under handfatet för att se om det kommer ut rök någonstans? Var kan man få tag i en rökmaskin?
 
Risken om du går ner i dimension är väl att det lättare tenderar att frysa vid mynningen så att det blir stopp. Helst ska det vara 110-rör på kallvind.

För kondensens skull behövs ingen isolering, det är på insidan av röret det kondenserar och det för ju inget. Möjligtvis skulle isolering minska risken för att det fryser längre upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.