Hej,

Jag har ett 40 kvm stort garage som är uppdelat i ca 28 kvm för bil och ett förråd på ca 12 kvm i bakkant. Skiljeväggen mellan förråd och bil-del har en 100cm bred öppning med full takhöjd (se bild), det är alltså ingen dörr utan ett "valv"/öppning som alltid är öppen.
En Mitsubishi Hero-värmepump (luft-luft) blåser luft i bakkant förråd och blåser mot öppningen mot bil-delen. Förrådet håller minst 15 grader men på sommaren blir det varmare. Det är isolerat med 145mm stenull och väggarna har OSB och målat gips. Förrådet byggdes 2017 och jag har inte haft problem med fukt tidigare.

Under november/december körde jag in bilen med mycket snö flera gånger, snön lossnade och skapade mycket fukt i garaget. Samtidigt slutade värmepumpen att fungera så förrådet sjönk ner till 0-2 grader. Vattnet torkade inte upp utan skapade stora pölar som gick hela vägen mot gipsväggarna - och fick ligga kvar där. Klart obra såklart men jag tänkte att värmepumpen skulle torka och tänkte inte på att den inte fungerade. Sen fixade jag värmepumpen och drog upp till 15 grader igen och vattnet torkade upp.

Nu, en månad senare har det blivit mögelfläckar på väggarna som blev blöta under strulet. Det är gröna fläckar på målat gips ca 0,3-0,5m upp från golvet. Jag tog bort en liten bit gips men OSBn är torr och även bakre delen av gipset, det verkar alltså som att det torkat upp när värmen kom igång eller att fukten mest varit i "luften" och satt sig på väggarna.

Nu har jag höjt värmen till 20 grader för att värma bort mycket men jag har ingen till-luft i garaget och det borde jag nog ha. Hur borde jag göra? Det bästa vore väl att ha en fläkt mellan förråds-delen och bil-delen men jag hoppas/tror att det inte behövs då det alltid är en "dörröppning" öppen mellan dessa två delar.

Borde jag sätta tilluft i bakkant (förrådet) och framkant (bildelen), båda högt upp? Räcker 100mm per sida? Eller ska jag strunta i tilluft och sätta in nån enklare avfuktare?

Oavsett ska jag såklart bli mer uppmärksam på att inte dra in snö i garaget, se till att värmepumpen håller det varmt och få ut vatten om det kommer in mycket vatten av en eller annan anledning. Jag bor i södra Sverige så jag kommer inte dra in så mycket snö ofta. Jag har inte heller haft problem med fukt tidigare år så det är nog inget jättestort problem men ändå något jag vill försöka förbättra.

Garageplan med markerad öppning mellan bil-del och förrådsdel och värmepumpsplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt sitter det en friskluftsventil nertill på garageporten. Sedan kan man ha en annan ventil högt upp på väggen på baksidan förrådet så blir det ett visst självdrag genom byggnaden. I garaget kan man ställa in ett avfuktningsaggregat, t.ex. Woods, antingen på golvet eller uppe på en hylla för att spara plats. Den tar hand om fukten som blir efter en snöig bil och torkar upp garaget tills nästa dag. Också bra för bilen att det torkar upp, annars börjar det snabbt rosta. På sommaren är luften fuktig och även då gör avfuktningsaggregatet nytta, åtminstone om man inte drar på värmen rejält.
 
  • Gilla
WIP
  • Laddar…
Jag har ingen ventilation i mitt garage, bara avfuktare. Fungerat kanon i över 10år när garaget färdigställdes.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du behöver nog ha antingen ha minst självdrag med till-och frånluft, eller avfuktare. Annars värmer du bara fukten. Troligen är väl huset tillräckligt otätt för att ge självdrag ändå, men du har ju väldigt varmt i garaget.
 
Värmepumpen tar inte bort någon fukt när den är i värmeläge. Den gör dock så att luften i garaget kan ta upp mer fukt. Byts ej luften ut eller avfuktas blir den mättad. Första du kan göra är att mäta luftfuktigheten. Sen antingen avfuktare eller kanske en fuktstyrd paxflält kan funka. Avfuktare drar nog mer el än om du har tillluft och behovsstyrt utblås.

På sommaren kan du dock använda en luftvärmepump för att avfukta när den är i kylläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.