Hej

jag bytte häll i dagarna och såg då att det låg 5 st 2.5 mm2 i ett 16 mm flex rör, längen är ca 12 m
och det är säkrat till 10 amp.

frågan är om det är ok eller om man ska behöva byta ut det till 20 mm? jag tänker mest om det är någon fara på grund av varmeutväckling?


mvh/chali
 
Mikael_L
Värmen har nog inte så mycket med 16 resp 20mm rör som hur röret är förlagt.

Ligger röret inbäddat djupt i isolering eller hänger det i fria luften (inne i väggar alltså), är röret klamrat mot någon yta hela vägen. osv. Det avgör hur mycket värme som kan transporteras bort från röret och ledningarna inne i.
 
Framförallt så är det väl inget problem så länge du har dte säkrat med 10A.
 
men likväl är det rekommenderade max 4 st 2,5mm2 FK i 16 rör.
 
Om det är säkrat till 10A så kan du väl byta ut trådarna till 1,5mm2 om det känns bättre.
 
rekommendationen är 2,5 mm2 till spis oavsett om det är säkrat med 10A
 
sa3afc skrev:
Om det är säkrat till 10A så kan du väl byta ut trådarna till 1,5mm2 om det känns bättre.
sa3afc, detta inlägg är dumt, läget försämras det blir ju varmare med 1,5 mm2.

Förr i varlden med gamla rördimensionerna så fick man inte dra trefas till spisen i ett 15,2 rör det skulle vara 18,6 (minst). Är det så idag att det ska egentligen vara ett 20 rör till spisinstallationen 3x16A.

Prototypen
 
Ja, det blir varmare i 16-röret med 1,5mm2 istället för 2,5mm2, men man följer rekommendationerna. Men om det är så att man rekommenderar 2,5mm2 till spis även om det är avsäkrat med 10A så var det ingen bra idé att byta trådarna. Om man måste ha ett 20mm rör till 5st 2,5mm2 eller om det bara är rekommenderat vet jag inte.
 
Tja
flex slangen ligger i 90 mm isolering ca 4 m och sedan i tomma väggar och skåp, den böjs 3 gånger med 45 graders lutning.

men ni tror inte det det är någon fara att att köra med detta?


mvh/ chali
 
Så länge du bara har den säkrad för 10A så har jag mycket svårt att se något problem.

Om du vill säkra upp till 16A så vet jag inte om det kan bli farligt, definitivt mot reglerna.
 
prototypen skrev:
Är det så idag att det ska egentligen vara ett 20 rör till spisinstallationen 3x16A.

Prototypen
Ja, det är så idag att ska du dra 5 st FK 2,5 så ska du använda 20-rör. Max antal FK 2,5 i ett 16-rör är 4 st.

Som lösning på problemet så ska antingen röret eller FK:n bytas!
 
Frågan är hur reglerna såg ut när röret och tvååenhalven kom dit?

Men annars, det måste ha varit ett bråttom-på-slutet-jobb och slut på 20-rör/slang, ingen lägger 16 till spis för skojs skull, om inte annat blir det ett slit att få i 5*2,5.
 
Mikael_L
Ni elektriker:
Tycker ni chali måste byta detta rör nu då?
Eller, iom avsäkringen på 10A, kan han köra vidare på det?

Hur är det med 90mm isolering, har ni några tabeller eller så, som avgör vilka säkrings och ledardimensioner som gäller (om vi bortser från frågan om själva rördiametern).
 
Mikael_L skrev:
Eller, iom avsäkringen på 10A, kan han köra vidare på det?
Det finns en potentiell förutsebar möjlighet att någon petar i 16 A pk med tillhörande säkringar och i och med det så faller det.
 
Tja igen

tack för svaren men jag han bli lite motiverad samma dag som jag skrev detta inlägg så jag bytte den till 20 mm flex men till min sambos förtrets så fortsatte motiveringen ytligare en bit så nu har jag snart bytt alla ledningar i huset + äntligen moterat in jordfelsbrytaren=)
Och jag måste nog säga att det var tur att jag gjorde det för i flera av väggarna låg det dålda monterings dosor som hadde bokstavligen smält och väggarna var svartbrända och ja det fanns bara koppar kvar av kaplarna =) (lite otäckt att inte proparna utlöst.)



mvh/chali
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.