M milimani skrev:
Alltså bygglov och attefall samtidigt? Var åtgärderna kopplade? Funderar på en sådan åtgärd men fått höra att vissa anser det omöjligt nämligen...

Det har kommit en vägledande dom som rör bygglov och attefall samtidigt. Efter den domen kom har de flesta kommuner ändrat ställningstagande och blivit hårdare. Min kommun är en bland dem.

https://www.domstol.se/mark--och-mi...ch-miljooverdomstolens-avgoranden/2019/65145/

Boverket har en del info som rör detta;
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...splikt/bygglovbefriade-atgarder/attefallshus/
 
L Lasse Morin skrev:
Jag fick godkänt för handlingar med rubriken "Kombinerad anmälan+ansökan" utan problem. Skickade med en beskrivning av hur jag tänkte om fördelningen.

Fast jag förstod inte riktigt hur det gick till för när jag fick godkännandet så sa handläggaren: Nu kan du bygga en stuga till på tomten. Minns inte om han sa friggebod eller attefall, men jag trodde ingendera var möjligt - att jag hade nått gränsen.

Bygget har gått väldigt sakta pga oväntade upptäckter men det har inte stoppat mig.

En sak som jag är väldigt tacksam för: någon skrev i forumet att det luktade illa i deras hus och förklaringen visade sig vara ruttnande växtmaterial i grunden. Det var samtidigt som jag förberedde för att gjuta grundmurar och jag kände lite av den där ruttna lukten. Så jag har använt väldigt mycket tid till att gräva ur jord (gammal mossa från taket bl a), trädrötter och sprängsten ur diket som tillbygget grenslar. Har spolat med högtryckstvätt och knackat loss en massa sten där det fanns rötter och jord i sprickorna. Fick mycket motion där (gick inte att komma fram med maskiner). Hellre ta det i förväg än att försöka lösa det i efterhand.
När i tiden fick bygglovet? Nyligen?
 
M milimani skrev:
Alltså bygglov och attefall samtidigt? Var åtgärderna kopplade? Funderar på en sådan åtgärd men fått höra att vissa anser det omöjligt nämligen...
Min historia börjar bli gammal, lämnade in ansökan/anmälan i augusti 2018 och fick bygglovet några veckor senare. Har hela tiden jobbat som om det var ett projekt, inte två. Nu har tydligen reglerna skärpts.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M
M MetteKson skrev:
Det har kommit en vägledande dom som rör bygglov och attefall samtidigt. Efter den domen kom har de flesta kommuner ändrat ställningstagande och blivit hårdare. Min kommun är en bland dem.

[länk]

Boverket har en del info som rör detta;
[länk]
Om man försöker få ihop något praktiskt alltså så är det kört? Att anlita entreprenör som inte får göra hela jobbet vid samma tillfälle blir ju omöjligt, om man behöver börja med någon viss del av jobbet...
 
M
M MetteKson skrev:
Det har kommit en vägledande dom som rör bygglov och attefall samtidigt. Efter den domen kom har de flesta kommuner ändrat ställningstagande och blivit hårdare. Min kommun är en bland dem.

[länk]

Boverket har en del info som rör detta;
[länk]
Dvs... vad gör man om man behöver börja med attefallsdelen rent byggnadstekniskt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.