Hej!

Funderar på vad man skall satsa till uteväggen (på regelverket )till garaget.Har alltid haft tycke för asfaltboard men vill nu höra för och nackdelar jämnfört med utegips.

Har fått för mig att asfaltboard har en isolerande förmåga ochså men kanske jag har fel och att den då är så liten att utegips går lika bra men även att utegips klarar sig bättre om man har otur med vädret om man inte klär med panel med en gång.

Vad har ni för erfarenhet eller vad tycker ni är bäst.

Hoppas någon kan tipsa.

MVH P
 
Rekommenderar vindduk(inte papp) istället för både gips och asfa. Trevligare att jobba med och vädertätt snabbt. Tål dessutom att vara yttersta lager en tid så man slipper stressa med panel
 
Hej.

Det har ju lite med att göra med brandklassen också. Där ska du ha utegips!

/Lars
 
Tackar för visat intresse.

Det låter ju förståndigt som du säger Lars...finns det olika typer av utegips eller är det en och samma som säljes.
Kan tänka mig att utegipsen förstärker stabiliteten i regelverket ochså men är det någon isolerande effekt i asfaltboarden som inte gipsen har men jag skall ju ändå isolera så man har ju inte direkt behov av den effekten i så fall.

//P
 
De olika materialen har olika för- och nackdelar, som jag tycker i viss mån tar ut varandra. Både gips och asfa står emot väder ett tag. Båda två går relativt snabbt att sätta upp. Gips har ju fördelen att det inte brinner, medan asfan är viktmässigt lättare att jobba med. Även prismässigt ligger de väldigt lika.
 
Och jag har mycket svårt att tro att det skulle vara en märkbart bättre isolerande förmåga i asfan jämfört med gipsen.
 
Mikael_L
jon_h skrev:
Och jag har mycket svårt att tro att det skulle vara en märkbart bättre isolerande förmåga i asfan jämfört med gipsen.
Precis, för antagligen står den "riktiga" isoleringen för 95% resp 96% av väggens totala isoleringsförmåga, i de två alternativen.

Isoleringsbidraget är antagligen så litet så jag tycker du kan bortse från det, du bör nog väga monteringstid, monteringsbekvämlighet, förmåga att klara väder och vind innan panel, livslängd och pris, istället. Det är nog bara det du behöver bedöma... :surprised: ;)

Det är rätt att utegipsen tillför stabilitet till stommen, men det gör även de invändiga väggskivorna, så du behöver nog inte mer stabilitet.

Jag har tyvärr inga egna erfarenheter av de olika alternativen att bidra med.
 
Tack för svaren!

Nu vet jag bättre så vi får se vad jag satsar på till slut men det med brandsäkrare låter ju vettigt.

//P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.