Min mor har ett duschrum i källaren av huset byggt 1966. Golvbeläggningen runt golvbrunnen har släppt och besiktningsmannen från försäkringsbolaget sa att det var totalrenovering med byte av golvbrunn eller duschkabin som gällde. Problemet med duschkabin är att det är lågt i tak och vi som ska duscha är 190 cm.

Kan man laga detta golv utan att totalrenovera hela rummet?

Skadad golvbeläggning i ett hörn av ett duschrum med en synlig golvbrunn och lossnat material nära brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Besiktningsmannens svar är det korrekta för att få upp standarden på badrummet till modern sådan.

Vill nu skjuta på den renoveringen till modernare standard så kan ni troligen laga duschrummet tillfälligt (typ för 10-20 år). Jag tror det i och med att det handlar om en källare. Då är det troligen en oisolerad betongsula som ligger på sand. Det finns så att säga inget som kan skadas under det om (när) det läcker.

I så fall så t ex reemaljerar ni brunnen och ordnar med någon variant på golvet, t ex klinkers (med ett enkelt rollat tätskikt under duschplatsen). Men detta blir ju bara billigt om ni utför det själva. Annars är nog besparingen inte så stor i förhållande till en ordntlig uppdatering av badrummet.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Används duschen i dag?
 
Duschrummet känns ok i övrigt så vi skjuter gärna totalrenoveringen på framtiden. Det finns en dusch på ovanvåningen i ett nyrenoverat badrum så denna är tänkt som reserv och till bastun som ligger bredvid. Den har stått oanvänd i två år nu på besiktningsmannens inrådan så det borde ha torkat ur.

Klinkers är fint men blir väl knepigt vid golvbrunnen? Och hur gör man isf vid väggarna med tanke på våtrumsmattan?
Jag skulle föredra om det gick att måla med något, kanske till och med så snålt som bara själva duschhörnan.
 
Claes Sörmland
T Trrttsch skrev:
Duschrummet känns ok i övrigt så vi skjuter gärna totalrenoveringen på framtiden. Det finns en dusch på ovanvåningen i ett nyrenoverat badrum så denna är tänkt som reserv och till bastun som ligger bredvid. Den har stått oanvänd i två år nu på besiktningsmannens inrådan så det borde ha torkat ur.

Klinkers är fint men blir väl knepigt vid golvbrunnen? Och hur gör man isf vid väggarna med tanke på våtrumsmattan?
Jag skulle föredra om det gick att måla med något, kanske till och med så snålt som bara själva duschhörnan.
Då är det nog enklast att ta hem en mattläggare som lägger in en ny matta. Men nu drar det iväg i pris och det löser heller inte hur våtrumstapeten ska anslutas till mattan.

Är väggarna i t ex gips eller trä så skadas de allvarligt av en läcka.
 
Plastmatta på betonggolv i källare? Har fått för mig att det inte blir bra.

Nu har jag pillat bort all lös färg (och lite till). Vet inte vad det är för färg eller beläggning men den är 1 mm tjock och hård. Har ett svagt minne av att det förr var ett lite slitet betonggolv från när huset byggdes och han valde att måla det. Nu har det som synes spruckit men det höll iaf kanske 15 år med duschande varje dag.

Om det nu ändå blir duschkabin borde jag kanske åtgärda golvet på något sätt?

Betonggolv i källare med bortpillad färg runt avlopp och sprickor, delvis täckt av en brun plastmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag googlat lite mer och även pratat med en kille på lokala färgaffären. Det lutar åt att knacka bort färg i en kvadrat någon dm större än duschhörnan och måla med Hagmans 1K (med sand i som halkskydd). Den är diffusionsöppen vid två strykningar men kanske lägger tre eller fyra just där. Lyfter lite på väggmattan och målar ett par cm upp under. Tätar sen med Tec7. Tänkte även måla själva brunnen med någon rostskyddsfärg men kommer förstås bara åt den delen man ser.

Detta verkar vara det enda sättet utan att byta golvbrunn, det går inte att ansluta matta eller klinkers till en så gammal brunn så vitt jag förstått efter en del googlande. Det är förstås inte godkänt av försäkringsbolaget men risken för större skada är liten iom att både golv och väggar är betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.