Vi ska sätta thujahäck mot väg samt mot granne som har en vältrafikerad infart/vägkorning på andra sidan sin tomt. Planerar därför ca två meters höjd mot grannen. Hur långt från tomtgränsen ska jag sätta plantorna så att häcken enbart hamnar på min tomt? Naturligtvis ska den klippas två ggr om året.
 
Är det staket mellan grannen och dig? I mitt förra hus hade föregående ägare satt thujahäck mot grannen endast 50 cm från trådstaketet. Det blev stört omöjligt att sköta den häcken. Men det blev ny grannägare kom vi överens om att sköta häcken gemensamt dvs var sin sida.

Du är ju medveten om att thujan blir väldigt mäktig så småningom så det låter bra att du klipper minst 2 ggr/sommarsäsong. Om det inte finns staket borde 60-70 cm från tomtgräns räcka. Det vore fint om du fick grannens tillstånd att klippa häcken från hans sida. Kommunicerar ni inte måste du räkna med 1 m från tomtgräns och då kan du nog få plats mellan det ev staketet också.

Om du är väldigt flitig med häcken kan du hålla in häcken på ca 70cm bredd. Ett sätt att snabba på tätheten är att de första åren inte klippa sidorna utan regelbundet gå längs häcken med en välslipad förskärare (machete ?:rolleyes:) och dra den i mjuka rörelser nerifrån och upp så att du endast skär de yttersta nyskotten. Detta befrämjar skottsättningen och det är lättare att jämna till plantorna om de växer lite olika och täta till ev hål. Sedan kan du köra på med elsax.

Om grannen har hund ska du inte tänka på thuja - den är ruskigt känslig för hanhundsbenlyft.
 
Oj, det var ett utmärkt svar!

Nej, det finns inget staket. ...och ingen hund på någon sidan gränsen! Dock förväntar vi oss ett visst missnöje över den nya häcken men inte värre än att vi kan komma överens. Den ska inte gå hela vägen mot grannen utan bara de yttersta nio metrarna mellan våra tomter fram till vägen.
 
länge leve thuja...den är vacker och doftar gott......................
 
  • Gilla
yaesomi
  • Laddar…
Satte 100 plantor för 2 veckor sen. Det blev sååå snyggt :)

BTW: gäller att vara generös med vatten till din nya thuja-häck.
 
Är också sugen på en thujahäck.
Ni som köpt nyligen,var köpte ni och vad kostade det?
 
Enligt Rångedala plantskola så klipper dom sin visnings Thujahäck EN gång i juli månad med en vass kniv, typ lång kökskniv. De drar den snabbt nerifrån och upp. Deras häck är smal ca 50 cm....
 
Vi köpte 150 st plantor på ca 80-90 cm höga för 59 kr/st.
 
yonna skrev:
Är det staket mellan grannen och dig? I mitt förra hus hade föregående ägare satt thujahäck mot grannen endast 50 cm från trådstaketet. Det blev stört omöjligt att sköta den häcken. Men det blev ny grannägare kom vi överens om att sköta häcken gemensamt dvs var sin sida.
Mina föräldrars grannar har precis satt en thujahäck mot stängsel på mina föräldrars tomt. Där är det inte snack om någon halvmeter, 10 cm ligger nog närmare sanningen. Men de satte också upp en friggebod en halvmeter från tomtgränsen utan att fråga först. Och schaktade ur så pass att de högg av rötterna av växterna på mina föräldrars tomt. Utan att fråga först naturligtvis. Sorry om det blev off-topic!
 
  • Gilla
Jonas63789
  • Laddar…
Solana skrev:
Enligt Rångedala plantskola så klipper dom sin visnings Thujahäck EN gång i juli månad med en vass kniv, typ lång kökskniv. De drar den snabbt nerifrån och upp. Deras häck är smal ca 50 cm....
Nåt som jag också propagerat för härinne - men främst de första åren. När häcken blivit tät och är etablerad och full höjd nåtts funkar det utmärkt med en enkel elektrisk klippare och då kan man klara sig med 2 klippningar/säsong. Köksknivs/machete-alternativet är främst perfekt för att trigga häcken att förtätas. Man skär bara av de allra yttersta nyskotten.
 
Glömde säga i förra inlägget att vår första häck satt PÅ tomtgränsen, den vi har Nu står 1 m in på tomtgränsen, så vi SÄKERT kan sköta den utan att gå in hos grannen eller skräpa ner där....


Vi satte en Thuja Smaragd häck (dyr) i vårt förra hus och den klipptes inte alls under 16 år... helt underbar är den... fortfarande, behövs nog aldrig klippas, den får perfekt form o bredd, iaf där.
Brabanten bör nog klippas säkert helst 1 g/året, fast våra förra grannar ( 2 st) som också har långa häckar sorten Brabant klipper nog dom ca vartannat år och de är jättefina och täta (ca 70 breda)!!

Mitt konstaterande efter att ha sett ett flertal Thuja häckar häromkring är att om du vill hålla den smal o tät klipp varje år, vill du ha den bredare o tät klipp vartannat.... jag gillar lite bredare och inte så himla hårt tuktade...

Måste också berätta att vi hade satt en Brabant som solitär och den är fortfarande jätte tät och bred (ca 1m bred ca 13 år gammal), den har vi aldrig varken toppat eller klippt på sidorna och hade vi NU haft en stooor tomt där man ändå vill ha en avgränsning...insynsskydd från väg... vadsomhelst, då hade jag absolut gjort så med häcken. Men som sagt det krävs ju lite tomt!
 
nikasp
Grannen har en Thuja som är i vägen för gräsklippning, bredbandsgrävning, behöver plats att göra av ev. snö i vinterosv. Den är säkert 4,5 meter hög och de har inte rört den på över 2 år trots att tidigare ägare klagade på att den stjäl mark. Blir det "brun vägg" om man kapar in den >50 cm direkt? Behöver åtminstone göra det på nedre delen för att komma åt att gräva inom någon vecka.
 
50 cm är för mycket - den blir aldrig snygg efter sådant ingrepp. Läs liknande tråd som pågår nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.