Hej!

Vi håller på att bygga ett kontor på övervåningen och har nu stött på ett dilemma. Det verkar som att det är en skärmad FTP kabel uppdragen sedan tidigare istället för en vanlig oskärmad UTP. För tillfället är allt i huset ojordat. Några frågor..

1. Kan denna FTP kabel leda till problem om all nätverksutrustning är ojordad? Tänker på störningar i trafiken m.m.

2. Om ja på föregående fråga. Går det att klippa ändarna och sätta dit ojordade kontakter istället och komma runt problemet? Eller är det själva skärmningen i hela kabeln som också kan skapa problem oavsett?

3. Kan TP-kabeln läggas tillsammans med elkablar (230V) i kabelkanaler?

Har läst på forumet men får uppfattningen att en del verkar väldigt oklart om vad som gäller (t.ex. Fråga 3). Så jag hoppas någon med kunskap kan ge ett definitivt svar.

Tack!
 
M
1 och 2 löser du genom att klippa av skärmen och sätta på plastkontakter, precis som du är inne på.
I normalfallet ska den terminerna med metallkontakter och anslutas till enheter som är skyddsjordade.

3. Nej, du får inte dra TP-kabel i samma rör som 230v.
Däremot får så klart rören ligga jämte varandra.

dock blir jag osäker på om ovan bara avser FK-kablar och om det är okej om det är dubbelisolerad kabel.
 
M Marcussjogren skrev:
1 och 2 löser du genom att klippa av skärmen och sätta på plastkontakter, precis som du är inne på.
I normalfallet ska den terminerna med metallkontakter och anslutas till enheter som är skyddsjordade.

3. Nej, du får inte dra TP-kabel i samma rör som 230v.
Däremot får så klart rören ligga jämte varandra.

dock blir jag osäker på om ovan bara avser FK-kablar och om det är okej om det är dubbelisolerad kabel.
Tusen tack för svar! Dock är det kabellist på fråga 3. Alltså utvändig installation med ekk. Inga rör. Är det ok då eller är det samma problematik?

Edit: Fast det kanske var det du svarade på när jag läser om ditt svar? Tänkte om du menade VP-rör i väggar m.m. Här sitter det kabellister för att dölja kablarna längs tak/vägg.
 
Redigerat:
M
S sewage skrev:
Tusen tack för svar! Dock är det kabellist på fråga 3. Alltså utvändig installation med ekk. Inga rör. Är det ok då eller är det samma problematik?

Edit: Fast det kanske var det du svarade på när jag läser om ditt svar? Tänkte om du menade VP-rör i väggar m.m. Här sitter det kabellister för att dölja kablarna längs tak/vägg.
S sewage skrev:
Tusen tack för svar! Dock är det kabellist på fråga 3. Alltså utvändig installation med ekk. Inga rör. Är det ok då eller är det samma problematik?

Edit: Fast det kanske var det du svarade på när jag läser om ditt svar? Tänkte om du menade VP-rör i väggar m.m. Här sitter det kabelkanaler för att dölja kablarna längs tack/vägg.
@Bo.Siltberg har i sedvanlig ordning redan gett ett strålande svar på frågan, vilket jag lyckades hitta nu.

https://www.byggahus.se/forum/threa...ng-av-kabel-i-kabelkanal.370107/#post-3632580
 
Om det är mantlad (dubbelisolerad) kabel, så kan du ha nätverkskabeln i samma kanal.Men man få kolla på hur det ser ut vid kabelns ändar, den är inet dubbelisolerad i dosan där den kopplas in.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Ni är guld! Tusen tack båda två för era svar! Det löser mina frågetecken.
 
Se up med egna kontakter till UTP med solida ledare, dom måste anslutas med slits -kontraktering i ett uttag.
Det finns en speciell RJ45 kontakt för solida ledare.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Se up med egna kontakter till UTP med solida ledare, dom måste anslutas med slits -kontraktering i ett uttag.
Det finns en speciell RJ45 kontakt för solida ledare.
Hänger inte riktigt med. Kan jag få problem menar du om jag klipper kontakterna på min FTP-kabel och vill sätta dit UTP-kontakter alltså? Eller vad menas med solida ledare?
 
Det är olika kabel för uttag och kontakter. Uttag ska ha kabel med solida ledare. Standardkontakten är gjord för flertrådiga ledare. Det finns kontakter för solida ledare, men de är lite knepigare att få tag på.

Så steg 1 är att ta reda på vad för kabel du har.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Är det enkeltråding installationskabel eller flertrådig böjlig anslutningskabel (patchkabel) med pågjutna RJ45-kontakter?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är olika kabel för uttag och kontakter. Uttag ska ha kabel med solida ledare. Standardkontakten är gjord för flertrådiga ledare. Det finns kontakter för solida ledare, men de är lite knepigare att få tag på.

Så steg 1 är att ta reda på vad för kabel du har.
Aha du menar om jag ska koppla ihop kabeln med ett uttag på väggen och sedan ansluta utrustning i det uttaget?

Ska ta reda på exakt vilken kabel det är. Men om jag bara sätter på en vanlig kontakt och ansluter till en switch så är det lugnt? Alltså att skippa ett uttag på väggen helt och låter övriga enheter kopplas in i switchen?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Är det enkeltråding installationskabel eller flertrådig böjlig anslutningskabel (patchkabel) med pågjutna RJ45-kontakter?
Det verkar vara en vanlig köpt kabel då kontakterna verkar gjutna. Ser inte ut som att man satt på kontakterna i efterhand iaf.
 
S sewage skrev:
Det verkar vara en vanlig köpt kabel då kontakterna verkar gjutna. Ser inte ut som att man satt på kontakterna i efterhand iaf.
Då är det med 99% sannolikhet flertrådiga ledare. Enklast är då att klämma kontakter.

Det funkar säkert bra med uttag också om du vill, det är väl inte livsuppehållande medicinsk utrustning som ska kopplas in?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Då är det med 99% sannolikhet flertrådiga ledare. Enklast är då att klämma kontakter.

Det funkar säkert bra med uttag också om du vill, det är väl inte livsuppehållande medicinsk utrustning som ska kopplas in?
Nja dator och framförallt TV med sportsändningar. Fast dessa framkallar väl snarare hjärtinfarkt än att de skulle vara livsuppehållande utrustning :D Nej skämt å sido. Det är bara lite vanlig tråkig Svensson-uppkoppling så jag antar att det är lugnt då :)

Men hela problematiken med FTP är just de gjutna jordade kontakterna? Avlägsnar man dessa och sätter dit vanliga ojordade kontakter så har man i princip skapat en helt vanlig UTP-kabel kortfattat? Man har läst så mycket att själva manteln kan leda ström osv. Men det är bara hittepå?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Enklast är då att klämma kontakter.
Allra enklast vore väl att inte klippa av kabeln och skarva på en oskärmad patchkabel, exvis med hjälp av en sån här. Kanske billigare att klämma på nytt kontaktdon men är man ovan brukar det behövas några försök innan det blir rätt. Vill man göra det extra snyggt drar man in den "felaktiga" kabeln i en dosa för keystone och sätter ett skarvdon där.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.