engs
Kört den några dagar nu, dvs en Ender 3 v2.

Fick alltid en knepig rand längst ner först. Men var (är) osäker vad man egentligen kan förvänta sig för precision på en sån här budgetprinter.

Lossade ivf på alla bult till ramen upp (X/Y blir det väl). försökte få allt så det låg naturligt utan inspänning i första hand utan att tänka så mycket på om det var rakt/vinkelrätt i förhållande till… nått. Sen drog jag åt omväxlande. Då blev det betydligt bättre.

Randen längst ner blev som hoptryckt också.
Man kan se höjdskillnaden direkt på bilden.
Vänster före justeringen.
Två 3D-utskrivna kalibreringskuber med bokstäverna X och Z, en före och en efter justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20mm kalibreringskub, före:
Skjutmått håller mått på 3D-utskriven 20mm kalibreringskub med bokstaven X.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Skjutmått mäter en 3D-utskriven 20mm kalibreringskub markerad med ett "X".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte nöjd än, printar en högre pryl just nu för första gången för att se hur den håller måtten högre upp. Får en del små defekter ”blobbar”. Uppdaterar när den är klar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Har du gjort nån kalibrering av e-steps? Då brukar det gå att få ganska hög precision. Sen finns det ju en massa olika saker man kan ge sig in på att kalibrera för att öka noggranheten. Här är en sida som har en bra samling av kalibreringstips: https://teachingtechyt.github.io/calibration.html
 
engs
D Dublin skrev:
Har du gjort nån kalibrering av e-steps? Då brukar det gå att få ganska hög precision. Sen finns det ju en massa olika saker man kan ge sig in på att kalibrera för att öka noggranheten. Här är en sida som har en bra samling av kalibreringstips: [länk]
Känns inte som jag riktigt är där än, dvs att peta på hundradels mm.

Men ”Frame Check” på din länk är nog en utmärkt start. Tackar för den.

Såhär ser det ut nu på pågående utskrift. Men bara ena 1/4 runt samt längst ner där den bara gått runt. Övriga 3/4 omkrets är det inget sådant alls. Vore det nått med filamentet eller matningen för denna borde det vara mer slumpmässigt tycker jag. Så gissar nått inte är helt hundra med ramen / plattan fortfarande.

3D-utskrift med ojämnheter och defekter på en kvarts omkrets vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Skulle gissa på att din ”skruv” som höjer och sänker själva bommen med skrivarhuvudet antingen inte är i våg med ramen eller att det är någon spänning som gör att den böjer sig längst ner.

fixas genom att justera motorn så den sitter rakt samt att lossa lite på skruvarna som ska centrera den.
Frikoppla motorn i inställningarna och snurra på ”skruven” manuellt. Går den trögare nånstans när du skruvar bommen upp och ner? Isåfall har du ditt problem där.

satte du bara ihop den själv eller följde du nån guide? Finns många bra youtube guider för att montera, hur man ska mäta och justera så ram och allt blir i våg.
Och skippa att använda vattenpass på plattan och bommen, den hjälper dig inte.
Det handlar om att mäta ram mot bom så det är lika på båda sidor.
Plattan justerar du sedan in efter detta.

Finns som sagt grums videos att funka för att få perfekta utskrifter(y)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
engs engs skrev:
Känns inte som jag riktigt är där än, dvs att peta på hundradels mm.

Men ”Frame Check” på din länk är nog en utmärkt start. Tackar för den.

Såhär ser det ut nu på pågående utskrift. Men bara ena 1/4 runt samt längst ner där den bara gått runt. Övriga 3/4 omkrets är det inget sådant alls. Vore det nått med filamentet eller matningen för denna borde det vara mer slumpmässigt tycker jag. Så gissar nått inte är helt hundra med ramen / plattan fortfarande.

[bild]
De defekter du har kallas blobbar. De beror på att skrivaren inte hinner göra av med allt filament i just den punkten. Här finns en bra förklaring och förslag på inställningar man kan laborera med:
(Stefan på CNC kitchen är kung när det gäller att gå till botten med olika saker gällande 3d utskrifter, kan rekommendera att följa hans youtube kanal).
Man kan även testa med att ställa ner "flow" lite i slicern.
 
R
Men då skulle han ju haft blobbar på hela utskriften, här ser man ju att det bara inträffat på en viss nivå
 
R RalleB skrev:
Men då skulle han ju haft blobbar på hela utskriften, här ser man ju att det bara inträffat på en viss nivå
Nja, det beror helt på hur vasen ser ut, om den är smalare nertill (som jag tycker mig ana att den är) kan segmenten i de understa varven vara något för korta så att det nätt och jämnt hinner fördelas ut innan nästa segment och tillslut pyser det över ibland. Jag skulle definitivt kolla upp de installningarna Thomas nämner. Själv använder jag cura och har ändrat i alla mina profiler enligt videon.
Samtidigt är inte blobbar inte i första hand något tecken på ett "fysiskt" problem med skrivaren utan mer ett inställningsproblem, typ över extrudering. Har man blobbar över hela utskriften kan man även testa att skruva ner flow till under 100%.
 
D Dublin skrev:
Har du gjort nån kalibrering av e-steps? Då brukar det gå att få ganska hög precision. Sen finns det ju en massa olika saker man kan ge sig in på att kalibrera för att öka noggranheten. Här är en sida som har en bra samling av kalibreringstips: [länk]
Bra tips, tack! (y):cool:
 
S scorp1on skrev:
Hej
Jag har en ender 3 v2 som efter kalibrering av bädden börjat låta som:

[länk]

Det låter som ett nästan skrapande ljud. Någon som har en aning om problemet?
Har inte skrivit ut så mycket men några meter filament har det blivit, min låter inte som den på klippet.
Årerkoppla gärna vad de när du lokaliserat orsaken.
 
S
FredrikR FredrikR skrev:
Har inte skrivit ut så mycket men några meter filament har det blivit, min låter inte som den på klippet.
Årerkoppla gärna vad de när du lokaliserat orsaken.
I början när jag skrev ut så lät det inte så, sen var jag tvungen att kalibrera om bädden som tog ett tag. Då började ljudet. Det låter som att det skulle kunna vara steppers motorerna
 
Jag har inte en ender 3 men en prusa som jag bytt stepper drivers på, den låter som ett skrapande ljud ifall drivarna och motorerna inte orkar med, men då har det varit när den kör förflyttningar och inte när den skriver.
 
  • Gilla
scorp1on
  • Laddar…
S
Någon som vet varför det bli såhär dålig kvalité på utskriften? På vissa ställen ser det ut som att materialet inte fastnar tillräckligt bra.
 
  • 3D-utskrift med ojämn kvalitet och material som inte fastnat ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S scorp1on skrev:
Någon som vet varför det bli såhär dålig kvalité på utskriften? På vissa ställen ser det ut som att materialet inte fastnar tillräckligt bra.
Ser ut som du har för högt mellan lagren
 
  • Gilla
scorp1on
  • Laddar…
S
Dudeish Dudeish skrev:
Ser ut som du har för högt mellan lagren
Tack, ska testa att minska höjden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.