Hej,

Letar efter en så slimmad och kompakt brevlåda som möjligt. Hittade en på Amazon med mått på ca 26x19x7 cm men fronten har hål som inte är täckta och vill helst inte ha blöt post. Om möjligt får den gärna vara smalare än 7 cm också. Nån med tips på nått?

Ska monteras på en altan byggd vid tomtgräns, därav önskemål om att den ska vara så slimmad som möjligt.
 
Det finns en anledning till att du har svårt att hitta någon så liten. Det är för att den har en funktion som till stor del faller om man gör den för liten. Nu var det ett tag sedan jag jobbade med det, men när vi tog fram ehandelstjänster för brevlådan valde vi maxmått 8*25*35 cm då det var ett mått som alla nyare brevlådor klarade. De allra flesta var klart större än de 8 cm, men det är måttet på många öppningar och då valde vi det för att kunna dela ut även till låsta lådor.

Det finns inget lagkrav (även om Postnord kan komma och påstå något annat) som gör det olagligt att ha mindre låda, men är det verkligen rätt tänkt då ehandeln ökar och med den leveranser i brevlådan? Alternativet är ju hänga leveransen utanför eller åka till ombud när det inte får plats.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det finns en anledning till att du har svårt att hitta någon så liten. Det är för att den har en funktion som till stor del faller om man gör den för liten. Nu var det ett tag sedan jag jobbade med det, men när vi tog fram ehandelstjänster för brevlådan valde vi maxmått 8*25*35 cm då det var ett mått som alla nyare brevlådor klarade. De allra flesta var klart större än de 8 cm, men det är måttet på många öppningar och då valde vi det för att kunna dela ut även till låsta lådor.

Det finns inget lagkrav (även om Postnord kan komma och påstå något annat) som gör det olagligt att ha mindre låda, men är det verkligen rätt tänkt då ehandeln ökar och med den leveranser i brevlådan? Alternativet är ju hänga leveransen utanför eller åka till ombud när det inte får plats.
Tack för svar. Tror det får bli den varianten jag hittade hos Amazon så kan jag limma nått plexiglas inifrån så det inte regnar in.
 
Om du inte ehandlar så mycket och bara vill ha en liten låda som det inte regnar in i är en sån här kanske ett alternativ.

https://www.baldershage.se/kat-varu...MIkI7hpeOp9QIVPJBoCR1JVQlAEAQYBCABEgIL0vD_BwE

Ju mindre låda, desto viktigare att den går att öppna helt och det gör den här. Plåtlock som inte öppnar sig av misstag är bra väderskydd. Fast om någon lägger in en försändelse som egentligen inte får plats kommer både den här och andra modeller att släppa in regn, men det är bara att leva med om man väljer en låda som är "för liten".
 
Ska kika på de, tack för tipsen.
 
Det är väl bara att spika ihop en sådan låda som du vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.