Appendix Appendix skrev:
Mina siffror är bara för att ge ett perspektiv på de "hemska" med att han bundet.
Vi får väl se hur nöjd du är i April när spotpriset är 11 öre...

Jag kände också vartåt det blåste i oktober och band priset på ena huset på ca 60 öre. Det andra huset landade på 192 öre i december med vanligt rörligt månadspris. Det huset har bara byggel och ca 50 kvadrat som hålls frostfritt, så det blir inte så jättedyrt ändå...
 
T TommyC skrev:
3,85 kr/kWh tycker du det är ok? Det tycker inte jag. Det känns som ett rån av redan extremt högt beskattade pengar är min bestämda åsikt.
Om det är mig du svarar på så har du räknat fel.
Vårt elpris var, som du ser 203,30 öre / kWh.

Med de rörliga komponenterna inräknande så är marginalpriset 316 öre / kWh. Av detta går lejonparten på 69 % till elbolagen, 31 % till staten i form av energiskatt och moms. Även om man tar bort hela staten ur ekvationen så vore den rörliga delen av elpriset fortfarande 218 öre / kWh.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
pellefant pellefant skrev:
Även om du binder i nov/dec är inte elpriset så extremhögt.
Man binder väl inte elpriset när det är som absolut högst ? kom igen nu mannen.

Grattis till att du bundit din el men sluta klanka ner eller kasta skit på dom som inte såg det komma.

Framöver kommer du heller inte att kunna ha bundet elpris, då kommer det enbart finnas Tidstariff ..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vi får väl se hur nöjd du är i April när spotpriset är 11 öre...

Jag kände också vartåt det blåste i oktober och band priset på ena huset på ca 60 öre. Det andra huset landade på 192 öre i december med vanligt rörligt månadspris. Det huset har bara byggel och ca 50 kvadrat som hålls frostfritt, så det blir inte så jättedyrt ändå...
I april räknar jag med att förbruka 1000 kwh. OM spotpriset är 30 öre (Vilket är lägsta månadssnittet jag hittar) så "förlorar" jag 20 öre per kwh. Dvs april "kostar" mig 0,2*1000 200 kr.
Det ska till 40 månader med den "förlusten" för att täcka upp det jag sparade i december på att ha bundet.
Då ska man till det lägga att jag sparade 2000 på att ha fast pris redan i november.

Tittar jag på snittpriserna per månad 5 år bakåt så finns det inget som tyder på att 54,9 kr/kwh ex skatt och avgifter skulle vara ett dåligt pris att binda på. Tvärtom.
 
Varför har vi ens någon egen produktion av El i Sverige överhuvudtaget om det som många skriver "Inte spelar någon roll om vi hade 2 kärnkraftverk eller mer vindkraft om ändå priset styrs av spotpriset på elbörsen. Varför inte bara stänga ner hela skiten och slipper underhåll och massor av kostnader så importerar vi all el istället, det blir ju samma pris.

Nja det kan väl ändå inte stämma ..

Sen kan man undra varför inte Zon 1 (och 2 ?) inte är med i det Europeiska samarbetet ?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Om det är mig du svarar på så har du räknat fel.
Vårt elpris var, som du ser 203,30 öre / kWh.

Med de rörliga komponenterna inräknande så är marginalpriset 316 öre / kWh. Av detta går lejonparten på 69 % till elbolagen, 31 % till staten i form av energiskatt och moms. Även om man tar bort hela staten ur ekvationen så vore den rörliga delen av elpriset fortfarande 218 öre / kWh.
Hela fakturan: 4170 kr / 1084 kWh köpt energi i december = 3,847 kr/kWh
 
  • Arg
gone_fishing
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vi får väl se hur nöjd du är i April när spotpriset är 11 öre...

Jag kände också vartåt det blåste i oktober och band priset på ena huset på ca 60 öre. Det andra huset landade på 192 öre i december med vanligt rörligt månadspris. Det huset har bara byggel och ca 50 kvadrat som hålls frostfritt, så det blir inte så jättedyrt ändå...
Ännu ett räkneexempel. OM elpriset lägger sig på 30 öre/kwh på spotmarknaden så kan jag "förlorora" skillnaden mot den bundna och köpa 40.000 kwh innan jag börjar betala mer än jag sparat på att ha bundet i december.
 
galento galento skrev:
Fy fasen vilka priser , vi förbrukade 2188 kWh i december men får väl
räkningarna för nov och dec från Fortum och Ellevio denna månad. Elområde 3.
Men har har bundet pris , tror aldrig vi har haft rörligt nån gång.
Fortum har ju sålt delar av sitt elnät till Ellevio som är ägt av riskkapitalister i utlandet. Hur kan vi tillåta detta??? Minst sagt hål i huvudet
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Hans Alenius Hans Alenius skrev:
Fortum har ju sålt delar av sitt elnät till Ellevio som är ägt av riskkapitalister i utlandet. Hur kan vi tillåta detta??? Minst sagt hål i huvudet
Kan det vara Maud? Hon ansvarade ju för flera lysande affärer under sin tid i regeringen som näringsminister...
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Hans Alenius Hans Alenius skrev:
Fortum har ju sålt delar av sitt elnät till Ellevio som är ägt av riskkapitalister i utlandet. Hur kan vi tillåta detta??? Minst sagt hål i huvudet
"hål i huvudet?" hur tänkte du där?

Ellevio ägs väl av Folksam, 1:a och 3:e AP-fonden, samt av en kanadensiskt pensionsford

Fortum är ett finskt bolag
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Hur ska man rösta i valet 2022 !
för att få lägre kostnad på el..
tankar förslag....
 
L laxun skrev:
Hur ska man rösta i valet 2022 !
för att få lägre kostnad på el..
tankar förslag....
Fel forum, vi pratar inte politik här...

Men välj ett som vill investera stort i att bygga tidsmaskiner...
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Fick min försenade julklapp idag ca 8700:- totalt kul

SE3 25A 2631 kWh
200 boyta 120 biyta med bergvärme

Elpris 5168,89:- (196,41 öre kWh)
Moms 1292,22:-
Nätavgift 331,23:-
Låglast 69,65:-
Höglast 185,85:-
Effektavgift 257,23:-
Energiskatt 936,99:-
Moms 445,24:-
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fel forum, vi pratar inte politik här...

Men välj ett som vill investera stort i att bygga tidsmaskiner...
Hela den här forum tråden om elpris Handlar om dåliga Politiska Beslut ......
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
forumregler:

När man blir medlem på Byggahus.se innebär det att man accepterar dessa användarvillkor

:
§ 4 Diskussionsregler
:
§ 4.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.