Hej,

Sitter och planerar lite för en tänkt tillbyggnad som kommer byggas i vinkel mot befintligt hus. Jag skulle nu behöva lite input på dimensionering av tak. Se bifogad bild för mått och tänkt utformning.

Jag har kört lite med Beijers dimensioneringsprogram men lyckas inte hitta någon vidare info om avväxlingsbalkar som jag i mitt fall vill ha dels över ytterdörr med spännvidd på 1400 mm samt dels för mittenpelare där spännvidden blir 2000 mm.

Så min fråga är alltså vad behöver jag ha för dimensioner på dessa två ?

Sen också en fråga kring takbalkar. Man får ju en del förslag på rekommenderade dimensioner men hittar inget förslag som innebär att man lägger ihop två konstruktionsreglar. Då jag ska ha ca 400 mm isolering tänker jag en variant där jag slår ihop en 45*220 och 45*170 och på så vis får 390 mm isolering. Skulle denna lösning på cc 600 mm kunna ersätta t.ex. en limträbalk på 42*270 som annars föreslås i dimensioneringsprogrammet ?

Stort tack på förhand !
 
  • 3D-modell av en planerad tillbyggnad med måttangivelser för tak och avväxlingsbalkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har med framgång använt mig av följande sida när jag dimensionerat takbalkar: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/
När det gäller avväxlingar så har jag använt mig av de kraftuppgifter (pelarlasterna) som ovanstående kalkylator gett mig och därefter räknat "manuellt" på avväxlingsbalkarna.

Din konstruktion påminner väldigt mycket om det fritidshus som jag håller på att bygga. Där har jag en kontinuerlig IPE-240 som nockbalk och avväxlingen för mittenpelaren består av 2st IPE-160 som är hopsvetsade sida vid sida. Det kan ju ge en hint om dimensionerna, men måste ju självklart beräknas för just din konstruktion.

Angående din fråga om att ersätta 42x270 limträ med 45x220 + 45x170 så är min magkänsla att det går bra under förutsättning att du använder klassat konstruktionsvirke och att de båda reglarna skarvas så att de inte kan glida mot varandra. Antingen många spikplåtar eller kanske att limma/spika skivor på sidorna.

Alternativt kan man gå helt bananas och tillverka egna lättbalkar, på länken här kan du se lite om hur jag gjorde mina 400mm höga och 5.4m långa lättbalkar. https://www.byggahus.se/forum/threads/egentillverkade-laettbalkar.415691/
 
45x220 + 45x170 limskruvade på höjden motsvarar närmast 115x270 limträ, alltså betydligt kraftigare än 42x270.
 
Stort tack för utförliga svar !

Angående avväxlingarna och pelarlasterna...hur räknar man manuellt på detta ?

Bifogad bild visar mina förutsättningar där pelare i yttervägg ger upplagsreaktion på 28, 604 kN som då ska föras över på en avväxlingsbalk med spännvidd på 1400 mm samt pelare i mitten på 72,043 kN som ska landa på en avväxlingsbalk med spännvidd på 2000 mm

Tredimensionell byggkonstruktionsritning som visar avväxlingar och pelarlast för takstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt spännande och inspirerande att läsa om egentillverkade lättbalkar :)

Vad gäller limträ för takåsar så känns det som att jag överskattat limträets kvalitéer. Får nog bli limskruvade 45*170+45*220
 
En pelare som landar på en balk ger upphov till en punktlast (på balkens mittpunkt i normalfallet). Den nedböjning som punktlasten ger upphov till beräknas enligt formeln PL^3/48EI. P är punktlasten, L är balkens spännvidd, E är elasticitetsmodulen för balkens material och I är yttröghetsmomentet för balken. Man gissar på en balkdimension, t.ex. limträ 90x315, och justerar sedan balkens dimensioner så att nedböjningen håller sig under L/300 (normalt). Om man är ute efter en hög balkhöjd för att få plats med isolering, minskar fördelen med limträ som ju mest används till det motsatta ändamålet, att minska balkhöjden.
 
Jag funderade på det och hur ska man göra rent praktiskt för att på enklaste sätt limskruva ihop 45x170 och 45x220 på höjden? Spikplåtar eller lim-skruva träskivor på vardera sida?

För övrigt är det precis som Justus skriver att man beräknar nedböjning (vilken nästan alltid är den dimensionerande faktorn i praktiken) med hjälp av vedertagna formler.
I mitt fall med en avväxling bestående av 2 st IPE160 ihopsvetsade sida vid sida så får jag en maximal nedböjning på knappt 2 mm genom att slänga in nedanstående data (med rätt enhet) i den formel han just presenterade.

Förutsättningar:
Aväxlingen/balkens längd: 1450mm (fritt upplagd)
Punktlast från nockbalken: 112,4kN (liknande hus/konstruktion/mått som TS fast snözon 3.5)
Elasticetitsmodul (E) för stål: 210 MPa
Tröghetsmoment (I) för dubbla IPE160: 1738 cm4
 
Redigerat:
Jag skulle stryka lim på ena regeln och sedan använda mina limknektar för att sätta dem i press. Därefter skulle jag skruva fast rejäla skarvplåtar på lagom avstånd.
 
Perfekt, då har jag en liten uppfattning kring vilka dimensioner som kan vara aktuella. I mitt fall vill jag gärna få plats med balken mellan ytterdörr (14*21) och hammarband (240 takhöjd) så utifrån det skulle en 90*315 fungera utmärkt.

För den inre pelaren är det inte så noga då balk kan fällas in bjälklag för loft.
 
E
Jag kapar tråden då det är en liknande fundering som säkert Justus Andersson kan svara på. Jag skulle vilja ersätta limträpelarna på ritningen (115*115) med 2 st skruvlimade 45x170 reglar. Det ska vara en 120 cm balk på ca 2,10 cm och uppåt ovan en dörr som kommer centrerat på gaveln. Förslagsvis en 90*315 då det finns liggandes. Räcker det med 2 st limskruvade 45x170 från nock ner till balken ca 230cm och sedan 2 st limskruvade 45x170 på var sida balken ca 210cm. Funkar dessa dimensioner eller måste jag tänka om?
 
  • Teknisk ritning av takstolar och mätvärden för ett byggprojekt, inklusive dimensioner och belastningsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.