Jag håller på renovera min bottenplan nytt badrum, nytt kök, golvvärme mm, och tänkte regla ut ytterväggarna för att dels få in lite installationer i väggen, dels få ett varmare (läs:energisnålare) klimat inomhus.

Väggarna är sedan tidigare - utifrån och in - tegel, luftspalt ca 5cm, vindpapp, 180-200mm lättbetong med puts.

Eldar inte längre, men tänker eventuellt se över ventilationen och utnyttja kattvindarna ovanför till någon form av system.

Vad tror ni, är det en bra idé att regla ut med 45x45 med mineralull, fuktspärr, osb och sedan gips? Tänker mest på frostsprängningar utvändigt och eventuell mögel.

Ja jag vet..det finns redan ett antal trådar på detta ämne men jag hittade ingen som tog upp mina förutsättningar riktigt.
 
Jag skulle inte krångla till i en lösning som fungerar.
 
G gaia skrev:
Jag skulle inte krångla till i en lösning som fungerar.
Okej. Problemet för mig är att jag redan dragit massa installationer längs väggarna jag tänkt regla ut. Kanske ska skita i isoleringen bara?
 
Du har en yttervägg vars isoleringsvärde motsvarar 80-90 mm mineralull. De termiska egenskaperna är bättre än en vanlig regelvägg. De måste finnas åtskilliga andra värmehushållande åtgärder du kan göra innan en invändig tilläggsisolering av väggarna blir lönsam. Du riskerar dessutom att försämra väggarnas funktion.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.