Flyttar in ett stort hus om ett par veckor. Luft/luft pump finns på övervåningen som vi idag hyr ut. Annars värms huset i dagsläget upp av kombipanna olja/el.

Funderar nu på följande:

1. Nedervåningen har en lite speciell planlösning - har ett sovrum en trappa upp och inte någon öppen lösning mellan vardagsrum-kök och sovrumsdelen av huset. Räcker det till med 1 pump eller behövs det fler? (svårt att säga utan att ha sett husets planlösning men jag chansar) 120 m2

2. Vi har källare under hela huset som idag då är varm. Hur gör vi för att behålla värmen och hålla tillbaka fukt som gärna bildas i en kall källare? Ska man ha en pump där också?

3. Varmvattenberedare är väl ett måste när man har luft/luft pump? Vad ligger priserna på här?

Tror ni kanske på något annat värmesystem för detta huset?
 
Pellets?

Fråga 3
Varmvattenberedare finns ju redan i pannan, behåll den som det är.

Fråga 2
Ja ska ni köra utan panna så blir det en pump där också.

Fråga 1
Kan jag inte svara på.

Verkar som om ni skulle fundera på att behålla den vattenburna värmen och satsa på pellets eller jord/berg värme.

Blir det en massa luftpumpar så behåll oljepannan som spetsvärme då det är riktigt kallt, det sparar lite på fasta elabonemanget och elpriset kanske blir beroende av belastningen på elnätet i framtiden. Varför skulle inte elpriset kunna bli 5 kr per kWh en dag med mycket kall väderlek i hela landet, då är oljan relativt billig.

Prototypen
 
Nu är jag tyvärr rätt dålig på vvs men vad jag förstått så mår systemet inte speciellt bra av att stå stilla längre perioder och så lär ju bli fallet om man enbart satsar på luft/luft-pumpar, det kanske kan vara något att ta med i funderingarna med? Om systemet stått stilla en längre tid kanske det även är lite pyssel att få igång det med luftning, påfyllning mm.

En luft/luft i en källare tror jag mycket på, speciellt som den ökar cirkulationen men även att den lär ge bottenplanet ett varmare golv.

/Kent
 
2 / på sommarna när värmen är avstängd kan du hålla fukten borta med en luftavfuktare typ omvänd kylskåp , kan ställas i en tvättrum om du har en sådan i källare. Torkar tvätt och håller fukten borta men värmer inte.
gaia
 
I
Precis som i ett kylskåp finns det en kondensor och en förångare i en luftavfuktare. Mättad luft som passerar förångaren och kondenserar och avger ombildningsenegi. Den enegin måste den göra sig av med i kondensorn. Så den fungerar lite som en värmepump, man brukar räkna med en temp. höjning med ca 2 grader. Men en L-L värmepump låter vettigt den kan ju också avfukta luft, men då blir det förståss kallt och så lämnar den av enegin utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.