Hej!

Vi bor i ett hus från 60 talet som är av mexitegel. Vi bor precis vid havet/skärgården och jag tycker defenitivt inte att mexitegel passar in. Mexiteglet är i mycket bra skick utan några som helt sprickor i varken stenar eller fogar.

Vad göra om man är trött på mexitegel??
 
brevik skrev:
Vad göra om man är trött på mexitegel??
Måla det i en annan kulör med silikatfärg, kanske? ???
 
Totte_S
Såg en artikel häromåret, kommer inte ihåg i vilken tidning, där de putsade en tegelfasad. Blev helt ok resultat, och det borde blir en tålig och bra lösning för ett hus i utsatt klimat, om än ganska dyrt bara för ögats skull. Om det är djupa fogar och på det viset mycket "struktur" i fasaden kanske det inte blir så bra, går nog åt mycket puts för att jämna ut :-/.
 
Jag håller med Jureit. Jag har en känsla av att eternitkåkarna som har hatats intensivt i decennier håller på att hamna bland byggnadsvårdarnas skyddsobjekt. Det är bara en tidsfråga innan mexitegel blir skyddsvärt.

Varje tidsperiod har sina hatobjekt, sina modestilar och sina gamla skyddslingar. Se det som att du offrar dig för bevarandet av en minnesvärd epok i småhushistorien. ;)
 
Jag vet arkitekter som redan idag börjat vurma för att bevara mexiteglet. Med grön eller svart fjällpanel på gavelspetsen. Och låtsas-fönsterluckor...

Låter som om puts-varianterna är både dyra, krångliga och föga underhållsfria. Varför inte plocka ned mexiteglet och sätta träpanel på huset. Många havsnära hus i Bohuslän t.ex. är av trä och målade i ljusa kulörer.
 
Om huset är från 60-talet och i mycket bra skick utan några som helt sprickor i varken stenar eller fogar, så verkar det vara perfekt för sin miljö.
Vilket hus med träfasad skulle vara det utan omsorgsfull skötsel. Ett byte där skulle helt klart var en funktionell försämring.
Dessutom förstår jag inte alls vad det är för fel på mexi-tegel ;D.
Så vad du än beslutar dig för att göra, tänk efter först.

/EB
 
Håller med EB och andra...
Inte många av oss "gamlahus- ägare" kan skryta med en perfekt fasad ;). Koncentrera din energi och utgifter på fönster f.ex. om dom är från samma tid ??? eller annat som behöver freschas upp?. Vit tegel är ju egentligen inte så tokig och om man målar fönster och dörrar i en färg som man tycker om så kan det bli en lyckad förändring i husets utseende. Allt passar till vit, havsblå f.ex? Man kan tillföra andra detaljer i omgivningen ( snygga grindar, staket, veranda) som påverkar husets karakter i stället för ....
Fundera lite till... om det är faktisk så illa att ha en perfekt fasad utan större underhållskrav ???
gaia

 
Vackert skrivet.

/Mexi-Mangelito ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.