Det låter som att du reagerar på antingen mögel eller något byggmaterial när problemet försvinner när du inte är i lägenheten. Problemet kan tex vara: vattenskadan åtgärdades inte ordentligt och skadat material är kvar som är angriped av mikrobiell tillväxt. 2-etylhexanol är en gas som kommer från att man lägger PVC-matta på för fuktigt underlag, även materialet tuplex avger lätt denna gas. Tuplex är väldigt vanligt under laminat eller parkett. Överkänslighet för laminat/parkett (formaldehyd) kan äver vara ett problem. Vad är det nya golvmaterialet? Tyvärr hjälper allergitabletter inte mot överkänslighet.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Styrelsen skriver ju att det ska finnas ventiler i fönster vid bytet som ska ske. Om jag vore du skulle jag borra upp ventilhål i sovrum och v-rummets fönster och sätta in ventiler, ganska lätt om ni har träfönster. Det kan hjälpa en del, hoppas jag!
Typ dessa: [länk]
Hej! Jag kan nog inte så mycket om allergi eller om den torra luften är problemet. Men jag vill påpeka, efter egen erfarenhet, att ventilationen är viktig för innomhusklimatet! Jag har bott i en BRF som byggdes på 70-talet. Ventilatinen var baserad på att köksfläkten (passiv) och ventilen i badrummet sög ut luft och att tilluft kom via två små slitsar i fönster. En i sovrummet och en i vardagsrummet. När sedan OVK blev obligatorikt och man ställde in frånluftflödet så uppstod just det som beskrivs: det kraftiga undertrycket sög in luft vart det kom åt dvs det pep om nyckelhålet i dörren, det kom in smuts via otäthet runt balkongdörren osv. Från de två slitsarna blev det ett kraftigt, punktformat, drag som tex i sovrummet var mtcket obehagligt. Lösningen var att förse samtliga fönster (utom kök och badrum) med nya , reglerbara, slitsar så att inflödet blev jämnare fördelat och därmed hastigheten på luften betydligt lägre. Då försvann också dammet från balkongdörren och pipet/lukterna från trapphuset!
 
Läs gärna på sidan: https://innemiljoochhalsa.nu/

Där finns både information, egen erfarenhet och tips på utredningar och lösningar.

(Jag har ingen koppling till sidan, mer än att jag själv är drabbad och har sökt information där.)
 
  • Gilla
Fannys och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla kommentarer. Det uppskattas verkligen. Efter att ha pratat med IF som jag har hemförsäkring hos så är det tydligen bostadsrättsföreningens ansvar att undersöka vattenskadan som skedde under stambyte. Förhoppningsvis så ger besiktningen lite svar på ifall det är mögel som är problemet.
 
A Augusts skrev:
Det jag finner konstigt är att symptomen försvinner i stort sett direkt när jag lämnar lägenheten. Det är inte något som följer med när jag går till andra ställen. Gäller det dig också?



Jag kan aboslut tänka mig införskaffa en luftfuktare och testa. Men som jag skrev ovan känns det lite konstigt om det skulle vara torr luft då symptomen försvinner ganska snabbt när jag lämnar lägenheten.



Jag återhämtar mig i stort sett direkt när jag lämnar lägenheten vilket är det som får mig att tro att det inte är torr luft som är problemet. Håller besvären i sig för dig konstant oavsett var du är på vintern?



Vi har endast vädringsfönster som föreningen har sagt bör vara öppna för att hantera ventilationsproblemet.
Om problemen inte bara är relaterade till vintersäsongen är sannolikheten för att dina problem beror på torr luft väldigt liten.
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Är det så?
I min dotters nya lägenhet visslar nyckelhålet, jag fick tejpa igen det. Men enligt fastighetsskötaren är allt som det ska. Sitter ventiler under fönstren, där suger det minimalt, men det ser ut att sitta något filter, det kanske går att göra rent eller byta.
Det är vanligt att de som bor i lägenhet fyller igen ventilationsspringorna under fönstren för att de anser att det drar för mycket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är vanligt att de som bor i lägenhet fyller igen ventilationsspringorna under fönstren för att de anser att det drar för mycket.
Jo, det har jag erfarenhet av, tvättsvampar i de andra lägenheternas tilluft gav stormvindar i vårt vardagsrum :rofl:

Men jag ska testa att göra rent filtret, eller byta till ett tunnare.
 
A Augusts skrev:
Stort tack för alla kommentarer. Det uppskattas verkligen. Efter att ha pratat med IF som jag har hemförsäkring hos så är det tydligen bostadsrättsföreningens ansvar att undersöka vattenskadan som skedde under stambyte. Förhoppningsvis så ger besiktningen lite svar på ifall det är mögel som är problemet.
Det är bra. Jag tycker även att du skall undersöka dig för olika allergier som du fick tips om, eftersom du själv inte verkar veta vad du är allergisk mot. Vet du själv vad du är allergisk emot så blir felsökningen i lägenheten efter fel också lättare, även ditt fortsatta liv. Du vet vad du skall undvika. Bara en tanke.
 
Unikt namn
P Pippi Viktualia skrev:
Har du 5G-mast i närheten?
Det är bara fakta-allergiker som har problem med dem.
 
  • Gilla
  • Haha
Augusts och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är bara fakta-allergiker som har problem med dem.
Jasså undras vem som är faktaresistent. Du är väl en sån som påstår att varken fibromyalgi, elöverkänslighet eller ME finns heller? Du hånar en stor grupp människor som fått problem exakt sådana som trådskaparen beskriver efter att 5-G master satts upp på det egna eller intilliggande hyreshustak. Själv bor jag på gård på landet och det lär dröja innan det kommer någon 5-G mast i närheten så jag har inga problem vilket inte hindrar att jag kan ha förståelse och empati för dem som har det.
 
A Augusts skrev:
Jag hoppas att jag har hittat rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt på förhand.

TLDR: Något i min lägenheten gör att min hud, ögon och hals kliar/kittlar. Detta verkar endast på mig när jag vistas i min lägenhet, ingen annan märker av det. Besvären försvinner alltså när jag lämnar lägenheten och vistas på annan plats. Vattenskada för 2 år sedan, ny ventilation, byggdamm etc. Vad kan det vara?

Kort om mig: Jag är pollen- och pälsdjursallergiker och har i samband med problemen fått det bekräftat av vårdcentralen att jag är allergisk mot mögel och kvalster också.

Om problemet:

I november 2020 så började jag få problem med att det kliande och utslag på kroppen. Efter en tids funderade och kontakt med vårdcentralen så kom jag på att det kanske var det nya tvättmedlet som var orsaken och jag bytte snabbt tillbaka till det vanliga. Det gav resultat direkt och det kliande det inte längre på kroppen i samma utsträckning som tidigare. Kliandet övergick till att vara knappt märkbart och jag märkte efter ett tag inte av det alls.

Allt var frid och fröjd tills jag kom tillbaka till lägenheten efter sommaren 2021. Problemen var tillbaka, men inte alls i samma utsträckning som tidigare. Det är svårt att beskriva men det är som en kombination av kittlande och kliande på kroppen. I och med att besvären knappt märktes av så tänkte jag inte så mycket på det. Jag tog kontakt med vårdcentralen och de skrev ut antihistamintabletter vilket jag har tagit för att mildra symptomen men de försvinner aldrig helt.

Det jag har testat/säkerställt:

* Tvättat alla kläder, handdukar med allergivänligt tvättmedel och även utan tvättmedel
* Gjort mig av med alla möbler och mattor hemma
* Ventilerat med öppna vädringsluckor i flera veckor
* Inga djur har vistats i lägenheten
* Ingen har någonsin rökt i lägenheten

Efter ha kommit tillbaka från ett två veckor långt uppehåll under jul i år(2021-2022) så känner jag nu att besvären tilltagit samt att det från och till kliar/kittlar i både hals, ögon och hårbotten utöver besvären på kroppen. Nu till det underliga: Besvären uppstår endast när jag vistas i min egna lägenhet. Jag kände inte av det när jag var bortrest under julen. Det är alltså något som jag inte påverkas av på andra platser och kliandet försvinner till slut helt och hållet när jag vistas på annat håll. Det verkar dessutom inte som att några andra personer som jag känner påverkas, troligtvis för att de inte är allergiker.

Information om lägenheten och huset:

Lägenheten jag bor i vattenskadades i samband med ett stambyte under sommaren 2019 då byggföretaget hade dragit ut kylskåpet vilket gjorde att en vattenslang som förser kyl- och frys med ismaskin slets lös och började droppa. Det gick någon vecka innan problemet upptäcktes i form av en blöt planka i hallen som ligger vägg i vägg med kylen. När jag drog ut kylskåpet så hade golvet såklart blivit rejält blött och även betongen under golvet hade blivit blöt. Jag ställde dit en fläkt för att torka till medans jag sökte efter lösningar. Byggföretaget tog på sig att fixa det hela och bytte golvet under kylskåpet samt fixade till golvet i hallen. Dum som man är så tog man deras ord för givet när de sa att problemet var fixat. Först i efterhand så har jag kommit på att de inte använt någon luftavfuktare och okunnig/dum/korkad som man är så var det inget jag tänkte på alls. Allt detta skedde och "rättades" till hösten 2019.

Under stambytet byttes även all ventilation i huset. Sedan dess har en våning byggts på taket och installationen av ventilationen färdigställdes tidigt under 2021 när de nya lägenheternas ventilation kopplades samman med den nya, befintliga ventilationen. Den nya ventilationen har lett till ett rejält undertyck i samtliga lägenheter i huset vilket har gjort att luft dras in från ytterdörrens nyckelhål och brevinkast samt från Comhems TV-uttag som finns i både vardagsrum och sovrum. Vi genomgår just nu en upprustning av trapphuset(byte av väggar, golv etc) som troligtvis har förvärrat saken i och med att byggdamm dras in i lägenheten.

Vad kan det vara som orsakar mina besvär?

Rent spontant så låter det som ett mögelproblem. Jag har tagit in på hotell och ska kontakta kommunens avdelning för miljö och hälsa samt ett par saneringsfirmor imorgon för att få hjälp och råd. Vad kan det vara ifall det inte är mögel? Skit som dras in i lägenheten pga undertrycket som jag reagerar på? Har någon hört eller upplevt detta själv?

Jag är hjälpsam för all hjälp jag kan få.
Jag tror oxå att det är små fuktpartiklar. Det kan du få hjälp med att mäta upp. Hör med kommunen och lycka till din stackare.
 
  • Gilla
Augusts
  • Laddar…
P Pippi Viktualia skrev:
Jasså undras vem som är faktaresistent. Du är väl en sån som påstår att varken fibromyalgi, elöverkänslighet eller ME finns heller? Du hånar en stor grupp människor som fått problem exakt sådana som trådskaparen beskriver efter att 5-G master satts upp på det egna eller intilliggande hyreshustak. Själv bor jag på gård på landet och det lär dröja innan det kommer någon 5-G mast i närheten så jag har inga problem vilket inte hindrar att jag kan ha förståelse och empati för dem som har det.
hej
bara en liten fråga: eftersom vi nu redan har en hel del tidigare system, varför är just 5G värre?
 
Unikt namn
P Pippi Viktualia skrev:
Jasså undras vem som är faktaresistent. Du är väl en sån som påstår att varken fibromyalgi, elöverkänslighet eller ME finns heller? Du hånar en stor grupp människor som fått problem exakt sådana som trådskaparen beskriver efter att 5-G master satts upp på det egna eller intilliggande hyreshustak. Själv bor jag på gård på landet och det lär dröja innan det kommer någon 5-G mast i närheten så jag har inga problem vilket inte hindrar att jag kan ha förståelse och empati för dem som har det.
Nu ska vi inte låta tråden spåra ur i virriga konspirationsteorier. Men du får ett svar.
Jag är en sån som hävdar att man inte kan vara allergisk mot 5-g master.

Däremot kan man ha olika psykologiska besvär som manifesterar sig fysiskt, där en av orsakerna är oro för olika typer av elektromagnetisk strålning.
Det finns dock ingen direkt fysiologisk koppling mellan 5g masten och hur kroppen reagerar.

Jag har full förståelse för att oron är allvarlig och får stora konsekvenser för den enskildes liv, men lösningen är att bli påläst om sitt egentliga problem och inte skylla på konspirationer , metallpinnar eller lådor som strålar.
Där kommer det jag slarvigt kallar faktaallergi.

Problemet och lösningen sitter i huvudet. Man ska ej skämmas för sina psykologiska besvär, även om det finns mycket stigma kopplat till att "vara galen".
Jag anser att det är kontraproduktivt att blunda grundorsaken, eftersom man då fortsätter vara sjuk i onödan, istället för att ta i tu med det.
Jag har inga åsikter om fibromyalgi, men att kalla något elöverkänslighet är inte korrekt. Det skulle mer korrekt benämnas el-oro.
 
P Pippi Viktualia skrev:
Jasså undras vem som är faktaresistent. Du är väl en sån som påstår att varken fibromyalgi, elöverkänslighet eller ME finns heller? Du hånar en stor grupp människor som fått problem exakt sådana som trådskaparen beskriver efter att 5-G master satts upp på det egna eller intilliggande hyreshustak. Själv bor jag på gård på landet och det lär dröja innan det kommer någon 5-G mast i närheten så jag har inga problem vilket inte hindrar att jag kan ha förståelse och empati för dem som har det.
Men jösses. En ihopblandning av riktiga sjukdomar, konspirationstokerier och vanligt foliehattande. Kan du starta en egen tråd om dina tankar och låta TS med sina som det verkar helt riktiga problem få hjälp att hitta en lösning.
 
  • Gilla
Augusts
  • Laddar…
harry73
Bra luftrenare på sovrummet kan vara en bra investering. Ta en som hjälper mot mögelsporer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.