Vi håller på och bygger ett hus. Det har tagit väldigt lång tid pga svårigheter med bygglov och sedan att hustillverkaren har haft långa ledtider men IOM prisuppgång och andra försäljningar i området (där vi bygger)
Förhands-förvärderade mäklaren huset till 3.3 och vi har produktionskostnad (totalt på 2.8)

vi har 600 000 att använda (har redan verkar bygglov samt planavgift på 95000)

den förhandsvärdering kommer
Mäklaren att höja ytterligare (de sålde ett hus jämte på 82 kvm för 2 700 0000) och vårat är på 129

hur är det med lån ? Banken har gett oss byggkredit på 2.4 miljoner och tomten har vi också fått lån på (totalt 300 000)

om nu huset är värt typ 3.4 när det är färdigt om en månad och vi lagt 2.8... innebär det då att man får låna allt om man vill det ? Självklart ska jag gå in med pengar men undrar ändå hur det fungerar


Om huset är värt 3.4 och jag lägger in 420 000
Då hamnar jag väl på 70 procents belåning och behöver väl bara amortera 1 procent ?
 
  • Gilla
strike
  • Laddar…
Sedan en ytterligare fråga... kan värde-uppgången ses som ”kontantinsats” ? Om man får en riktigt hög uppgång under tiden man bygger (vilket inte är omöjligt i dessa tider ) kan man då slippa lägga en enda krona av eget kapital ?
 
Bäst svar får du nog av att fråga banken, men när det inte är nyproduktion så får du inte göra en omvärdering (hos banken) förrän tidigast efter 5 år även om bostadspriserna skenat eller grannars försäljning ökat priserna i ditt område.

Jag tror inte att situationen är annorlunda bara för att det är nyproduktion men det är bara en gissning.
 
C Chokladmonster skrev:
Bäst svar får du nog av att fråga banken, men när det inte är nyproduktion så får du inte göra en omvärdering (hos banken) förrän tidigast efter 5 år även om bostadspriserna skenat eller grannars försäljning ökat priserna i ditt område.

Jag tror inte att situationen är annorlunda bara för att det är nyproduktion men det är bara en gissning.
tack för svar! Vi har ju bara gjort en förhandsvärdering (banken krävde denna innan de släppte på med byggnadskreditiv )

Huset är färdigt om en månad och då ska mäklaren göra en slutgiltig värdering
 
I princip tror jag du resonerar rätt. Kravet om att inte omvärdera inom 5 år, gäller om du fått ett bolån, tror inte att byggkreditivet räknas dit. Men banker är inte pigga på att låna ut om du inte stoppar in något eget kapital, de vill se en sparförmåga. De här lite mer subjektiva bedömningarna kan påverka.
 
Du kan i princip höra av dig till vilken bank du vill med en värdering när huset är färdigt. Du kan låna upp till 85% av er värdering oavsett vad ni har kreditiv på om ni tex vill ha pengar till att färdigställa tomt eller bygga garage.

Har ni en värdering på 3,4 mkr och vill ligga på 70 % belåningsgrad kan ni låna 2 380 000 kr totalt. Hos tex SBAB får ni amorteringsfritt 5 år vid 70% belåningsgrad när ni lägger om ert kreditiv till bolån eftersom det är nyproducerat.
 
H hempularen skrev:
I princip tror jag du resonerar rätt. Kravet om att inte omvärdera inom 5 år, gäller om du fått ett bolån, tror inte att byggkreditivet räknas dit. Men banker är inte pigga på att låna ut om du inte stoppar in något eget kapital, de vill se en sparförmåga. De här lite mer subjektiva bedömningarna kan påverka.
när vi startade detta projekt för typ 1,5 år sedan hade väl 200 tusen och har sparat resterande sedan dess så de ser väl sparförmåga genom att vi sparat 500 tusen på 1.5 år. Får ta ett snack med banken helt enkelt och resonera med dom. För lagen säger väl att maximalt 85 procent av värdet får vara belånat ?
 
J JDoppingen skrev:
Du kan i princip höra av dig till vilken bank du vill med en värdering när huset är färdigt. Du kan låna upp till 85% av er värdering oavsett vad ni har kreditiv på om ni tex vill ha pengar till att färdigställa tomt eller bygga garage.

Har ni en värdering på 3,4 mkr och vill ligga på 70 % belåningsgrad kan ni låna 2 380 000 kr totalt. Hos tex SBAB får ni amorteringsfritt 5 år vid 70% belåningsgrad när ni lägger om ert kreditiv till bolån eftersom det är nyproducerat.

Det är upp till banken att bedöma detta eller? Finns det ett undantag i lagen om amortering gällande just nyproducerat ?
 
Banken bedömer om värderingen är rimlig och sedan tar ni ett bolån utifrån värderingen som löser kreditivet och betalar eventuellt ut överskott om sådant önskas.
I amorteringskravet finns det ett undantag från amortering i fem år på nyproducerat, banken bestämmer dock om det ska tillämpas eller inte. De flesta banker verkar inte tillämpa det alls. Jag känner till att SBAB tillämpar det om man från lånets start ligger under 70 % belåningsgrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.