Maskintok skrev:
inte för min del iallafall.
Men höjer på ögonbrynen när folk skriver att det är omöjligt med mindre än 4000 kr för en familj på 4...

i vår familj är det inte så och har inte varit.. Men vi köper inte mycket mat utan mest basvaror... Men visst ska man köpa allt så drar det iväg. men det går inte att rent generellt säga att detta kostar det, för det är högst inviduellt
Men ni bor väl lantligt och kanske har tillgång till billigt älgkött, och/eller kan odla ett eget grönsaksland?
 
A
B b8q skrev:
Men ni bor väl lantligt och kanske har tillgång till billigt älgkött, och/eller kan odla ett eget grönsaksland?
precis, det är det jag menar med att dra en generell linje går inte om man inte delar upp mellan landsbygden och städerna.
 
H Husärlivet skrev:
Folk som skriver dom värmer upp garaget?!? Varför i helvete gör man det nu när det är dyrt med el?? Bara undrar varför...
Fick elräkning på 2991 kr med allt inräknat. Villa på 94 kvm från 1936 i Skåne med åkrar runt om. Värmer med endast LLVP.
Varför lever vi inte bara på potatis (eller havregrynsgröt som någon föreslog), drar ner värmen till 18 grader, lever i mörkret, torkar sig i röven med tidningspapper, cyklar 2 mil till jobbet ist för att ta bilen, varför varför… För att folk vill ha över lite pengar efter skatt och andra nödvändiga utgifter till ett drägligt liv.

jag har det rätt bra ställt, även om jag har haft en del tur så har jag jobba hårt för det. Jag har råd att betala elräkningen, jag har råd att betala 20kr/l för dieseln osv… men frågan är: VAD FAN FÅR JAG FÖR PENGARNA!
 
  • Gilla
videopac och 8 till
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Folk som skriver dom värmer upp garaget?!? Varför i helvete gör man det nu när det är dyrt med el?? Bara undrar varför...
Om samma folk gnäller på skyhöga elräkningar så kan jag ha en viss förståelse för ditt resonemang.
Men annars är det enkla svaret att man fortsätter värma garaget för att man vill och för att man har råd.
 
  • Gilla
Husärlivet och 1 till
  • Laddar…
Nu ramlade vår räkning in, snittpris 192,06 öre, totalt 8126 kr. SE3, Vattenfall på både el och nät.
 
  • Ledsen
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
C
G Gabbe1 skrev:
Om samma folk gnäller på skyhöga elräkningar så kan jag ha en viss förståelse för ditt resonemang.
Fast det finns väl ingen logik i att hålla tyst bara för att man själv har råd?
De flesta ser nog situationen i ett lite större perspektiv än om man själv har råd eller inte.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Maskintok skrev:
2 vuxna 5 barn.
ca 3000-3500kr i månaden då ingår blöjor mm i kostnaden..
Otroligt, helt otroligt. Det skulle inte ens gå på enbart nudlar :rofl: men okej, jag äter mycket mat, halva vår kostnad går enbart till mig i alla fall.
 
  • Gilla
  • Haha
noone70 och 1 till
  • Laddar…
A
G Ganescha skrev:
Otroligt, helt otroligt. Det skulle inte ens gå på enbart nudlar :rofl: men okej, jag äter mycket mat, halva vår kostnad går enbart till mig i alla fall.
Nä det tror jag inte.
Men det är en hel del vad man köper, när man köper, vart man handlar...

Willys är för oss 90% butik.
Sedan Lidl. 5%
lokala tempo 5%
mest för att stöda orten..

Men sedan får jag kött.
Jag slaktar gris..
köper av bönderna här omkring.

Men jag kollade en gång vad som kostade mest.. tveklöst allt annat än mat..
schampo, duschkräm, blöjor mm..

Nu köper jag halva priset grejer och gör mat på eller maler köttet och gör tacos mm..
Så allt går om man vill..

igår käkade familjen kyckling.. medans jag fick fläsklägg... vi hade en hel kyckling för lite.. Men när tempo hade fläsklägg för 10 kr per kg... Då blev det de.. Gick fint med ris och currysås.. :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
SkåJocke och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Folkomröstningen om kärnkraft med tre riggade alternativ för nedläggning är med garanti helt obsolet idag. Glöm denna, det är dagens verklighet vi konfronterar. Dessutom är de flesta som röstade då idag döda, och en väldig massa relevant folk fick aldrig chansen.

Glöm den riggade folkomröstningen från anno dazumal, helt irrelevant idag.
Det är till att inte veta ett skit. Så du tycker man bara ska strunta i vad folk tycker och röstar om och vadå riggade. Moderatrena stod för linje 1 efter att först ha varit samman med linje 2 som var s och folkpartiet men det var något i det de inte gillade så de valde att ha egen linje. 3 var c+v. Antar att du knappt var född då och tycker att äldres beslut och görande bara är något man kan strunta i. Relevant folk, vad är det för några. Alla med rösträtt fick säga sitt. Tycker man ska sätta sig in i saker och ting innan man kläcker ur sig något. Sedan alla som tycker det är så bra med kärnkraft; problemet nu som då är avfallet som ska förvaras säkert i tusentals år och sedan de olyckor som kan bli som ställer till det rejält och med tanke på att folk ofta sköter sina jobb rätt dåligt nu för tiden och hellre sitter och knappar på sin mobil och varken ser eller hör så blir man orolig.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag får bidra med min elräkning för december, kanske mest för att jag har en typ av avtal som jag inte tror har nämnts tidigare i tråden. Jag har fast pris på delar av min förbrukning under dec-feb, övrig tid rörligt. Det brukar vara strax under 600 kWh dessa månader som jag betalar fast pris för. Denna typ av avtal har åtminstone Storuman Energi.

Detta gäller SE3, 170 uppvärmda kvadratmeter.
Totalt ca 1400kWh, varav ca 600kWh var till fast pris, 71,15 öre ink. moms, resten rörligt.
Kostnad: ca 2500kr.

Det känns lite som jag lyckats plocka russinen ur kakan i.o.m. detta, och kommit rätt lindrigt undan, trots att jag i huvudsak har rörligt.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Hej!
Du verkar inte ha svarat något i din egen tråd. Låter också helt otroligt att få så sjukt hög räkning, men också märkligt att ha två luftvärmepumpar. Det låter som om du har dina elektriska element på hög temperatur och luftvärmepumparna på auto på en lägre temperatur, så att de kyler luften som elementen värmer upp.
Och ingen isolering.

Har 160 kvm 1,5-plans 70-talsvilla med luftvärmepump, elvärme som tillskott i sovrummen vid behov. Decemberräkningen blev 5000 kr. Fick 50 kr in på solcellerna.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
SE4, 20 A huvudsäkring, 1084 kWh köpt energi i december.
Ca 80 kvm uppvärmd yta, helkass isolerat hus, jordvärmepump + kamin, elbil

Elnät
Fast avgift: 581,78 kr
Överföring: 156,10 kr
Energiskatt: 385,90 kr
Moms: 280, 95 kr
Totalt: 1404,73

Elhandel
Fast avgift: 24,46 kr
Förbrukning: 2203,77 kr (203,30 öre/kWh)
Moms: 557,60 kr
Totalt: 2785,29

Hela fakturan: 4170 kr

Känns inte ohanterbart på något sätt.
 
3,85 kr/kWh tycker du det är ok? Det tycker inte jag. Det känns som ett rån av redan extremt högt beskattade pengar är min bestämda åsikt.
 
  • Gilla
MagicFingers och 6 till
  • Laddar…
Kanske jag inte ska klaga längre när man ser vissa här…

7044kr för december Villa i Skåne byggd 1980 på 125kvm två våningar med 12år gammal luft vatten pump från IVT.

och jag kör elbil som jag laddar hemma
 
Där kom min faktura för december:

Elområde 3
Förbrukning 2900 kwh
Elhandel: 1990 kr (54,9 öre/kwh ex skatt och avgifter)
Elnätsavgifter: 2569 Total kostnad: 4559
Total kostnad per kwh: 1,57 kr/kwh

Väldigt glad att jag pga min omvärldsbevakning bytte till fast avtal i Oktober.
Uppskattar att jag sparat närmare 8000 kr mot att ha rörligt (Och sån där tibberidioti)

Lider dock med de som inte hade den möjligheten eller insikten. Mina siffror är bara för att ge ett perspektiv på de "hemska" med att han bundet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.